PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMATION OF STUDENT LANGUAGE CULTURE AS A COMPONENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF THE FUTURE SPECIALIST

  • Yu. A. Shakura T. H. Shevchenko National University “Chernihiv Colehium”
Keywords: language culture, principles of language culture, psychological and pedagogical conditions of language culture formation, language personality, positive motivation to study native language, innovative methods of language teaching

Abstract

The article reveals the essence of the concept of "student’s language culture as a subsystem of pedagogical culture of a modern teacher, as an important component of his professional competence. he author argues that the language culture of future teachers largely depends on the level of motivation to learn their native language, their awareness of the need for professional speech development and self-improvement, the current level of culture of their speech. The main attention of the author is focused on substantiation of psychological and pedagogical conditions of formation of language culture of the future specialist through creation of positive motivation to studying of native language in college, conscious need for professional speech development and self-improvement; enrichment of the system of professionally significant knowledge, skills and abilities in the process of professional training, in particular mastering the culture of professional speech on the basis of professional vocabulary, Ukrainian phraseology, professionally-oriented texts and elaboration of professional-communicative situations and introduction of a system of forms, methods and techniques of organization of the educational process, providing high intensity and quality of students’ communication. The article also points to the need to introduce a system of forms, methods and techniques for organizing the educational process, providing high intensity and quality of student communication through the involvement of students in individual or collective work during innovative classes. The author also focuses on the analysis of the main ways of realization of psychological and pedagogical conditions through the organization of the educational process in the pedagogical college and the selection of the most effective of them. The key position of the research content is the conclusion that success in solving the tasks of formation of future specialists who have the culture of professional speech depends on creativity, professional skill, high erudition.

References

1. Вознюк Л.М. Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музики до виховання підлітків засобами дзвонарства. Проблеми підготовки сучасного вчителя : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань, 2012. Вип. 5. Ч. 2. C. 14–19.
2. Климова К.Я. Теорія і практика формування мовнокомунікативної професійної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей педагогічних університетів : монографія. Житомир : ПП «Рута», 2010. 560 с.
3. Клименко С.І. Формування мовної особистості майбутнього вчителя у вищих педагогічних навчальних закладах. Освіта, мова та культура у процесі глобальних трансформацій. Київ, 2016. С. 86–88.
4. Куварова О.К. Роль культури мовлення у формуванні мовної особистості. Культура професійного мовлення. Дніпропетровськ, 2006. С. 142–145.
5. Мацько Л. Аспекти мовної особистості у проекції педагогічного дискурсу. Дивослово. 2006. № 7. С. 2–5.
6. Мельник Т.В. Соціологічний аспект удосконалення мовної особистості майбутнього педагога. Педагогічний альманах. 2010. Вип. № 5. С. 145–151.
7. Пономарьова Г.Ф. Педагогічні умови формування екологічної культури студентів педагогічного коледжу : дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка, історія педагогіки та освіти». Харків, 1997. 175 с.
8. Черкаська О. Формування мовної і комунікативної компетенції мовної особистості у вищій школі. Вища школа. 2010. № 12. С. 63–72.
9. Хомула А.М., Фесенко В.В. Позитивна мотивація як засіб формування інтеграційної комунікації. URL : https://sworld.com.ua/simpoz2/45.pdf.
Published
2021-04-29
How to Cite
Shakura, Y. A. (2021). PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CONDITIONS OF FORMATION OF STUDENT LANGUAGE CULTURE AS A COMPONENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF THE FUTURE SPECIALIST. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(3), 129-136. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-19
Section
SECTION VI. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION