INNOVATIVE ASPECT OF PROFESSIONAL TRAINING OF LAW ENFORCEMENT OFFICERS AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION: REQUIREMENTS TO A PEDAGOGUE

  • L. T. Tyshakova Luhansk State University of Internal Affairs named after E. O. Didorenko
  • N. F. Khairulina Luhansk State University of Internal Affairs named after E. O. Didorenko
Keywords: HEE pedagogue’s qualities, innovative pedagogue’s activity, law enforcers’ activities, readiness to pedagogical activity, innovative technologies, professionalism, professional competence

Abstract

The article is devoted to substantiating the renovation process of the HEE lecturers’ demands and their role in professional training of future law enforcement officers in the educational university environment. The problem of the formation of multicultural competence of the future specialist which is connected with the formation of the lecturer’s personality, his general culture, pedagogical skills, professional competence has been analyzed. It is determined that in pedagogics a set of professionally qualified requirements for a lecturer is defined by readiness for pedagogical activity. Signs of readiness for pedagogical activity, in our opinion, can be specified as follows: pedagogical self-awareness; emotionally positive attitude to the subject (student), object (pedagogical process) and means of the activity (education and training); knowledge of the structure of the cadet’s personality, his age changes, goals and means of pedagogical influence in the process of his formation and development; pedagogical skills in the organization and implementation of educational and upbringing influences on the personality; the desire to communicate with students passing them their experience and knowledge according to the content and ways to achieve socially significant goals. It has been proved that the innovative activity of the HEE lecturer provides the introduction of the innovative technologies directed to the perfection of the integral educational process of the higher educational institution; stimulation of the innovative, exploratory, creative professional activity; creating innovative and creative atmosphere of interaction between participants during the teaching process; formation of innovative abilities, namely innovative thinking, imagination, etc. It has been revealed that modern educational processes in law enforcement necessitate creating an integral pedagogical system, which provides an optimal combination of traditional and innovative pedagogues’ approaches to the problem of forming future law enforcement officers’ professional competence, the use of innovative research experience. The authors consider that modern professional training of future law enforcement officers should be directed toward international cooperation prospects ensuring the mobility of scientists, pedagogues and cadets within the global educational and scientific space.

References

1. Авхутська С. Полікультурна компетентність як чинник професійного й особистісного зростання майбутнього учителя історії. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2011. Ч. 1. С. 110–111.
2. Євтух М. Актуальні проблеми педагогіки : навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Слов’янськ : Маторін Б.І., 2013. 366 с.
3. Задояний М. Сучасні підходи щодо модернізації юридичної освіти в Україні. Публічне право. 2012. № 4(8), С. 276–284.
4. М’ясоїд Г. Сучасні вимоги до викладача вищої школи: огляд тенденцій світової педагогічної практики. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2015. № 3(47), С. 111.
5. Савіцька В. Готовність майбутнього соціального працівника до професійної діяльності як запорука її ефективності. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2013. Ч. 2. С. 325. URL: http://nbuv.gov.ua/j pdf/znpudpu_2013_2_44.pdf.
6. Світовська Л. Сучасний погляд на підготовку майбутніх юристів до професійної діяльності у пенітенціарній системі в педагогічній теорії. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Сер.: Педагогічні та історичні науки. 2014. Вип. 120, С. 127–134.
7. Сурмін Ю. Методология анализа ситуаций. Киев : Центр инноваций и развития, 1999. 94 с.
8. Узунова О. Проблемні питання вивчення права працівниками міліції та підготовки юристів-професіоналів в органах внутрішніх справ: радянський та сучасний аспекти. Вісник Запорізького національного університету. Сер.: Юридичні науки. 2013. № 1(2), С. 227. URL: http://nbuv.gov.ua/j pdf/Vznu_Jur_2013_1(2)__40 pdf.
Published
2021-04-29
How to Cite
Tyshakova, L. T., & Khairulina, N. F. (2021). INNOVATIVE ASPECT OF PROFESSIONAL TRAINING OF LAW ENFORCEMENT OFFICERS AT HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION: REQUIREMENTS TO A PEDAGOGUE. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(3), 221-226. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2020-3-2-33