FORMATION OF INFORMATION CULTURE AND COMPUTER LITERACY OF FUTURE POLICE OFFICERS

Keywords: information culture, computer literacy, police, information technologies, interactive learning

Abstract

The article is devoted to the problem of formation of information culture and computer literacy of future police officers. Interpretation of the concepts of “information culture” and “computer literacy” in domestic scientific thought are presented. Computer literacy in the study is defined as the knowledge, skills and abilities in the field of informatics, necessary for each person to adequately use the potential of information and communication technologies in their activities. Features of formation of information culture and computer literacy in the conditions of higher education institution for future police officers are defined. The author notes that the formation of information culture and computer literacy of future police officers should be comprehensive, the use of information technologies should be in every lesson. Basic forms, methods and means of forming information culture and computer literacy of higher education students are considered. Interactive methods (Plickers, Padlet, LearningApps etc.), the use of which in the classroom, contribute to better learning and forming of information culture of students are described. Recommendations on the organization of seminars and practical classes with the use of information technologies are provided, namely: to organize the web conferences that last longer than seminars, have more participants and allow thematic distribution of participants by sections; use the computer didactic games in seminars and practical classes; use computer testing to help provide conditions for monitoring students’ knowledge and enhancing their cognitive activity. The author emphasizes the expediency of using the system of national information resources to find the necessary information on certain topics. An example of such resource is the Internet resource “Legal Science” contains information on the organization of the National Academy of Legal Sciences of Ukraine and its research institutions and covers the main legal acts in the field of scientific and scientific-technical activities.

References

1. Нетьосов С. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках правознавства. Інформаційні технології і засоби навчання. 2011. № 3 (23). URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/489/417 (дата звернення: 28.10.2020).
2. Воронкін О. Розвиток комп’ютерних технологій підтримки навчання студентів вищих навчальних закладів України (друга половина 50-х – початок 90-х років ХХ ст.). Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. № 1 (39), URL: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/960/724 (дата звернення: 28.10.2020).
3. Вакалюк Т. Можливості використання хмарних технологій в освіті. Актуальні питання сучасної педагогіки : зб. тез доп. міжнар. наук.-практ. конф., м. Острог, 2013. С. 97–99.
4. План заходів з реалізації стратегії розвитку органів системи міністерства внутрішніх справ на період до 2020 року : розпорядження КМУ від 21.08.2019 р. № 693-р. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/KR190693.html (дата звернення: 29.10.2020).
5. Богачик М. Формування інформаційної компетентності старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Npd/2009_4/Bogach ik.pdf.
6. Клімушин П.С. Кваліфікаційні вимоги інформаційної компетентності державних службовців. Теорія та практика державного управління. 2011. Вип. 2 (33). С. 1–6.
7. Матвієнко О.В., Цивін Н.М. Основи менеджменту інформаційних систем : навчальний посібник [вид. 2-ге, перероб. та доп.]. Київ : Центр навч. літ., 2005. 176 с.
8. Культурология. XX век. Энциклопедия. Т. 1. Санкт-Петербург : Университетская книга, 1998. C. 135.
9. Олійник Ю.І. Інформаційна культура особистості – актуальна освітня проблема. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Серія «Педагогічні науки». 2013. Вип. 63. С. 187–193. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppn_2013_63_39 (дата звернення: 27.10.2020).
10. Кузнецов О.С. Сучасна модель інформативної компетентності майбутніх правоохоронців. URL: file:///C:/Users/user/Downloads/Kuznietsov%20O.pdf (дата звернення: 27.10.2020).
11. Буртовий С. Хмарні технології в освіті: Microsoft, Google, IBM. URL: http://oin.in.ua/osvitnihmary-microsoft-google-ibm-suchasni-instrumenty-formuvannyaosvitnoho-seredovyscha-navchalnodoslidnytskoji-diyalnosti-ditej (дата звернення: 1.11.2020).
12. Клепко С. Компетенізація освіти: обмеження і перспективи. Постметодика. 2005. № 1. С. 9–17.
13. Правова наука. Електронна база даних НАПрН України. Головна сторінка. Правила користування БД «Правова наука» URL: http://db.ippi.org.ua/ (дата звернення: 1.11.2020).
Published
2021-09-07
How to Cite
Romashenko, V. Y., & Korotkov, Y. P. (2021). FORMATION OF INFORMATION CULTURE AND COMPUTER LITERACY OF FUTURE POLICE OFFICERS. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 1(1), 224-230. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-1-34
Section
SECTION IV. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION