PUBLICLY-FUNDED SOCIAL SERVICES AS AN ELEMENT OF TRAINING A SOCIAL PEDAGOGUE TO PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION

Keywords: specialist training, social pedagogue, professional self-determination, publiclyfunded social services, collaboration

Abstract

The scientific review concerns the training of specialists in social and educational sector. In particular, it concerns the training of social pedagogues, which must take place under conditions of changing approaches to the provision of services announced by the state. Thus, a separate disclosure is made of the transfer of powers of the governing bodies from service providers to non-state organizations, associations of citizens and private individuals to provide public services to the selected territorial community on the basis of accessibility and openness through the mechanism of realization of social services at public expense. The main attention is paid to the use of the state-promoted mechanism for the practical training of students to professional self-recognition. Since the main aim of higher education is to prepare a competent specialist in a particular area, we consider this issue within the framework of psychological and pedagogical, psychological, social and / or social rehabilitation practices, as well as within the framework of volunteer activities in the extracurricular process. Thus, through involvement in the provision of social services at public expense and through cooperation between higher education institutions and community organizations, quality training of specialists is ensured. After all, under such conditions, the social worker or future social pedagogue, social work specialist, etc., is introduced directly to the practice of using the acquired knowledge in providing services to the population in accordance with state standards and is included in all work processes (documentation procedures; related juridical issues; socio-economic and socio-cultural impact; cooperation with relevant regulatory authorities, utilities and other institutions; algorithm of interaction with recipients of services). All this contributes to a thorough understanding by the future practitioner of the own possibilities and responsibilities that belong to his/her competence in case of choosing one or another professional field – own work in educational institutions, social institutions or public organizations.

References

1. Закон України «Про соціальні послуги» № 2671-VIII від 17 січня 2019 р.
2. Копилова С.В. Особливості соціальної роботи як професії. Габітус. 2016. Вип. 1. С. 108–112.
3. Кубіцький С.О. Технології соціально-педагогічної роботи в зарубіжних країнах : навчальний посібник. Київ : Міленіум, 2015. 300 с.
4. Кузьмін В. «Cитуація ножиць» як інституційна пастка реалізації кар’єрних стратегій в Україні: чинники появи та шляхи подолання. Український соціологічний журнал. 2019. № 19(1–2). С. 58–63.
5. Постанова КМУ «Про затвердження Порядку установлення диференційованої плати за надання соціальних послуг» № 429 від 01.06.2020.
6. Слозанська Г.І. Теорія і практика підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи у територіальних громадах. 2019.
7. Спільний Наказ МОН, Мінпраці, Мінсім’їмолодьспорту України «Про затвердження Положення про професійну орієнтацію молоді, яка навчається» № 159/30/1526 від 02.06.1995.
8. Хіля А.В., Саранча І.Г. Компетентнісний підхід у професійній підготовці вчителів та спеціалістів інклюзивного освітнього простору. Молодий вчений. 2018. № 5.2(57.2). С. 155–158.
9. Филинская Л. Работа как ценность: из недалекого прошлого в ближайшее будущее. Український соціологічний журнал. № 17(1–2). С. 150–160.
10. Шинкар М.І. Психологічна готовність студентської молоді до асертивної поведінки. Габітус. 2020. Вип. 13. Т. 1. С. 184–188.
11. Sarancha I.H., Khilya A.V. Socio-educational activity of students in the framework of social projects. Ukr. Socìum. 2020. № 4(75). С. 125–135.
Published
2021-09-07
How to Cite
Sarancha, I. G. (2021). PUBLICLY-FUNDED SOCIAL SERVICES AS AN ELEMENT OF TRAINING A SOCIAL PEDAGOGUE TO PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 1(1), 236-241. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-1-36
Section
SECTION IV. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION