FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERSAS A GUARANTEE OF SUCCESSFUL PEDAGOGICAL ACTIVITY

Keywords: professional competence, knowledge, skills, future physical education teachers, educational process

Abstract

This paper emphasizes that the improvement of state standards in the field of education is one of the key areas of reforming the system of training future physical education teachers, as the pedagogical activity of a specialist who shapes the child’s personality is somewhat difficult. It is determined that the preparation of a student as a future physical education teacher is impossible without self-awareness as a subject of pedagogical activity, which should include the acquisition of special knowledge, skills and abilities and the formation of professional competencies in accordance with the requirements of modern secondary education institutions. The experience of professional training of future physical education teachers, which is carried out in the process of studying psychological-pedagogical, medical-biological and special disciplines, is generalized. It is established that one of the priorities of professional training of future physical education teachers facing the modern system of higher pedagogical education is the effective search and use of optimal ways to improve the effectiveness of educational technologies aimed at forming professional competencies of future teachers. It is proved that the formation of professional competence in institutions of higher education of pedagogical profile should be given great importance. Future physical education teachers must be able to solve complex tasks and problems in the field of physical culture, guided by the principles of tolerant communication, creative and innovative professional activities in workplace situations, characterized by uncertainty of conditions and requirements of today. The structure of the personality of a physical education teacher is substantiated, in which general and professional (subject) competencies, as well as program learning outcomes (knowledge), skills and communication are proved. Emphasis is placed on mastering the system of practical skills and abilities to engage in the main types and forms of rational physical culture activities in secondary education institutions; preservation and strengthening of health, development and improvement of psychophysical capabilities, qualities and personality traits; gaining experience in the creative use of physical culture, health and mass sport activities to achieve personal and professional goals; formation of general culture, humanistic orientation, competence, pedagogical abilities and pedagogical technique; ability to communicate with colleagues, students and their parents.

References

1. Дручик В.Д. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до впровадження здоров’язбережувальних технологій у старшій школі : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 ; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2017. 20 с.
2. Євстігнєєва І.В., Захаріна Є.А. Формування вмінь використання нестандартного обладнання на уроках фізичної культури у майбутніх фахівців із фізичного виховання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 3 К (110)19. С. 194–197.
3. Каплінський В.В., Асаулюк І.О. Основи виховної діяльності вчителя фізичної культури : навчальний посібник. Київ : КНТ, 2017. 294 с.
4. Карпюк Р.П. Підготовка вчителя фізичної культури до розв’язання професійних ситуацій : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 ; Терноп. держ. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2004. 20 с.
5. Курдюков Б.Ф. Теория и методология модернизации процесса профессиональной подготовки специалистов физической культуры в системе высшего образования : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.08 ; Кубанский гос. ун-т физ. культ. спорта и туризма. Краснодар, 2004. 303 с.
6. Митяненко Ю.В. Теоретичні основи формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до педагогічної взаємодії у фізкультурно-оздоровчій діяльності. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 3 К (110)19. С. 365–368.
7. Педагогічна майстерність учителя фізичної культури : навчальний посібник / Г.В. Презлята та ін. Івано-Франківськ : «ЦСТПРІ «ІНІН» ВОІ «СОІУ», 2011. 314 с.
8. Радул В.В., Кравцов В.О. Методологічні основи професійного становлення особистості вчителя : навчальний посібник. Кіровоград : Александрова М.В., 2011. 264 с.
9. Сохань Л.В., Єрмакова І.І., Нессен Г.М. Життєва компетентність особистості : науково-методичний посібник. Київ : Богдана, 2003. 520 с.
Published
2021-09-07
How to Cite
Stasenko, O. A. (2021). FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERSAS A GUARANTEE OF SUCCESSFUL PEDAGOGICAL ACTIVITY. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 1(1), 242-247. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-1-37
Section
SECTION IV. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION