SOCIAL EXCURSION AS AN INNOVATIVE TECHNOLOGY FOR PREVENTION OF ADDICTIVE BEHAVIOR OF TEENAGERS

Keywords: social excursion, prevention, addictive behavior, teenagers at risk, social services, socially oriented institutions

Abstract

The article developed a social excursion as an innovative technology for the prevention of addictive behavior in adolescents at risk and substantiated its effectiveness. Implementation of the author's idea of developing a social excursion with the aim of preventing addictive behavior of teenagers at risk involved generating ideas; theoretical development of a social excursion route plan, its content, methodological support, a description of the relevant institutions, an explanation of the logic of the location in the excursion plan. A social excursion is focused, as a rule, on acquaintance with the institutional and organizational capabilities of regional prevention. That is, the main purpose of the social excursion is to show the participants those institutions that provide specialized qualified assistance and services in the context of organizing targeted systematic prevention of addictive behavior in teenagers at risk. Also highlight the activities of those institutions that provide opportunities for the introduction of alternative socially acceptable activities and the organization of meaningful leisure. The idea itself, its theoretical justification, the development of guidelines for creating a social excursion for various client groups has been successfully tested in the author's practical activities, as part of teaching the training course «Innovative models of providing social services», on the basis of the Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko. The general plan of the excursion consists of: general characteristics of the client group, for which the plan of the excursion is being developed; the general plan of the excursion; a list of socially oriented services and institutions, organizations that provide qualified assistance to the client group, indicating the main areas of activity and services; several historical, cultural, religious and other attractions, architectural monuments; catering for lunch break. A deep understanding of the theoretical and methodological signs of conducting excursion preventive activities, knowledge and ability to develop such excursions is an important practical and methodological mechanism for organizing, adjusting, improving effective preventive activities with teenagers at risk.

References

1. Відділення медико-соціальної допомоги «Клініка, дружня до молоді» КНП «Дитяча клінічна лікарня Святої Зінаїди» Сумської міської ради : офіційний сайт. URL: https://smdkl.lic.org.ua/viddilennyamedychnoyi-dopomogy-pidlitkam-ta-molodi-klinika-druzhnya-do-molodi/.
2. Клочко О.О. Інноваційні моделі надання соціальних послуг : навчально-методичний комплекс для студентів спеціальності «Соціальна робота». Суми : Цьома С.П., 2018. 150 с.
3. Служба у справах дітей Сумської обласної ради : офіційний сайт. URL: http://www.dity.sm.gov.ua/index.php/uk/home.
4. Сумський міський центр дозвілля молоді : офіційна сторінка. URL: https://www.facebook.com/groups/sumy.molodngo/.
5. Сумський міський центр соціальних служб : офіційна сторінка. URL: https://www.facebook.com/groups/794303624069393/.
6. Обласний клінічний медичний центр соціально небезпечних захворювань КНП Сумської обласної ради : офіційний сайт. URL: https://narkosumy.lic.org.ua/.
7. Черезова М.В. Педагогічні ознаки екскурсії. Вісник Луганського національного університету ім. Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки». 2009. № 10(173). С. 96–103.
Published
2021-09-08
How to Cite
KlochkoО. О. (2021). SOCIAL EXCURSION AS AN INNOVATIVE TECHNOLOGY FOR PREVENTION OF ADDICTIVE BEHAVIOR OF TEENAGERS. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 1(1), 272-277. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-1-42