THE POTENTIAL OF FAMILY EDUCATION IN THE PROCESS OF FORMATION OF PERSONALITY OF CHILDREN OF PRESCHOOL AND PRIMARY SCHOOL AGE WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

Keywords: family, upbringing, children of preschool and primary school age with special educational needs, upbringing of a child with special educational needs, personality

Abstract

The article has considered the importance of family upbringing in the process of forming the personality of a child of preschool and primary school age with special educational needs. We have presented the characteristics of the definitions “family”, “upbringing”, “family upbringing” and personal competence of a child of preschool and primary school age. It has been noted that the formation of the personality of a child of preschool and primary school age with special educational needs has its own characteristics that must be taken into account not only in educational activities but also in family education, which provides understanding of social reality, mastering of skills of individual and collective work, involvement to human culture, etc. The birth of a child with special educational needs affects different parents differently, which is why it is important to understand that such family has a special status, as the family upbringing of such children has certain difficulties. The authors of the article have placed emphasis on the fact that family relations for a child with special educational needs are the first specific example of social relations, and the effectiveness of forming the personality of children of preschool and primary school age with special educational needs depends on parents’ understanding of the child's peculiarities and content of upbringing, its ways and methods. Efforts of teachers to involve parents of children with special educational needs into correctional and educational work will promote the education and development of children, prevent their discrimination connected with a particular individual characteristic of the child or his/ her family, which would not morally depress even the child or his/her parents. The authors have pointed to the need for special counseling for parents of children with special educational needs, which is to help parents to see the real prospects for their child's development, to identify possible social development difficulties that arise at certain ages, and to determine their role in the process of upbringing and development of the child.

References

1. Базовий компонент дошкільної освіти. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf.
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ, Ірпінь : ВТ «Перун», 2000. С. 118.
3. Вишневський О.І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки : посіб. [для студ. вищ. навч. закл.]. Вид. друге, доопр. і допов. Дрогобич : Коло, 2006. 608 с.
4. Грабовенко Н.В. Соціально-педагогічна робота з сім’ями, що виховують дітей з обмеженими можливостями, в умовах реабілітаційного центру : автореф. дис. на здобуття наук. ст. канд. пед. н. : спец. 13.00.05 Соціальна педагогіка. Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2008. 24 с.
5. Гром С. Сімейне виховання та його вплив на морально-особистісне зростання дошкільників. Молодь і ринок. № 2(85). 2012. С. 160–166.
6. Колишкін О., Васько О., Колишкіна А., Бутенко В. Напрями співпраці корекційного педагога із сім’ями, що виховують дітей з порушеннями психофізичного розвитку. URL : https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/9493/1/Kolyshkin_OV_stattya.pdf.
7. Макаренко І.В. Соціально-педагогічна підтримка батьків дітей раннього віку з особливими потребами : автореф. дис. на здобуття наук. ст. канд. пед. н. : спец. 13.00.05 Соціальна педагогіка. Луганський національний університет імені Тараса Шевченка. Луганськ, 2009. 22 с.
8. Мельник Л.П., Співак Л.М., Славіна Н.С. Вплив подружньої сумісності на взаємини дошкільника в дитячому колективі. Наукові праці Кам’янець-Подільського державного університету. Серія: психологічні науки. Вип. 1. 2007. С. 113–117.
9. Поніманська Т. Люди і я. Світ дорослих як чинник соціалізації особистості дитини. Дошкільне виховання. 1999. № 8. С. 14–15.
10. Порошенко М. Інклюзивна освіта: навчальний посібник. Київ : ТОВ «Агенство «Україна», 2019. 300 с.
11. Савченко О.Я. Покликання початкової школи. Початкова школа. 2008. № 2.
12. Стельмахович М.Г. Сім’я і родинне виховання в Україні з найдавніших часів до XIX ст. Рідна школа. 1992. № 3-4. С. 14–19.
13. Щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році : Лист Міністерства освіти і науки України від 31.08.2020 № 1/9-495. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-495729-20 (дата звернення: 10.04.2021).
14. Larysa V. Zdanevych, Kateryna L. Kruty, Tetianа M. Tsehelnyk, Leonida S. Pisotska, Nataliia V. Kazakova. (2020). The Formation of Key Competences in the Training Process of Preschool Education Specialists (Experience of the United Kingdom, Germany, Ukraine). Vol. 9, No. 7: 196–206. DOI: https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n7p196.
Published
2021-09-08
How to Cite
Atroshchenko, T. O., Zdanevich, L. V., & Tsehelnyk, T. M. (2021). THE POTENTIAL OF FAMILY EDUCATION IN THE PROCESS OF FORMATION OF PERSONALITY OF CHILDREN OF PRESCHOOL AND PRIMARY SCHOOL AGE WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 27-33. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-03
Section
SECTION VII. THEORY AND METHODOLOGY OF UPBRINGING