DIFFICULTIES IN TEACHER-PARENT INTERACTION IN PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTION

Keywords: partnership, interaction, communication, barriers, quarantine

Abstract

The article is devoted to the problem of setting up the effective interaction of adults (teachers and parents) of the educational space in the institution of preschool education, it is one of the important directions of the educational reform according to the concept of the New Ukrainian School and the requirement of the Basic component of preschool education (new version 2021) – the state standard of preschool education. In this regard, the interaction of preschool educational institutions with families of children (as participants in the educational process) should be aimed at creating a high level of psychological culture of all participants in the educational process, both at the level of knowledge and attitudes, and at the level of everyday communication in order to harmonize the content of education and upbringing influence on the interests and gradual sustainable development of a child. Certain difficulties arise in the interaction of teachers with parents in modern conditions of functioning of preschool education institutions (quarantine restrictions on the presence of parents in the premises of an educational institution and participation in joint activities), which requires study and scientific analysis. There isn't enough information about the difficulties of the interaction of teachers with parents in a pandemic in the scientific literature today. Teachers need support and a certain vocational training in fulfillment of functional duties in the new circumstances. The need to clarify the current topical issues with the difficulties of teachers is associated with the search for optimal solutions and successful practices for establishing partnerships with parents in providing quality preschool education to children. A method has been developed for anonymous polling of teachers with a sufficient number of parameters (10 in total), which are presented in quantitative and qualitative (verbal) characteristics. The value of the survey is in the voluntary, anonymous and conscious participation of preschool teachers in the Zaporozhye region, ensuring its validity and reliability. A description of the identified difficulties and trends in the existing system of interaction between teachers and parents allows us to search for optimal solutions and new effective forms in the professional development of teachers within the framework of this problem.

References

1. Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітнього процесу / Нерянова С., Піроженко Т., Гавриш Н., Байєр О., та ін. / Електронна книжка журналу «Практика управління закладом освіти». 2021. №1. 189 с. URL : https://ezavdnz.mcfr.ua/book?bid=37876 (дата звернення: 07.05.2021).
2. Борин Г.В. Організаційно-педагогічні умови підготовки майбутніх вихователів до роботи з батьками дітей раннього віку : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2009. 22 с.
3. Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація: теорія, технологія, практика: монографія. Донецьк : Видавництво ДНЦ. 2005. 304 с.
4. Воронова О.Ю. Формування професійної рефлексивності майбутніх вихователів. Інтернаука : міжнародний науковий журнал. Київ, 2017. № 18 (40). Т. 1. С. 36-Жаровцева Т.Г. Принцип діалогічності у підготовці фахівців дошкільної освіти до взаємодії з сім’єю. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Випуск 58. Частина І. Херсон : Айлант, 2011. С. 182–185.
5. Козирєв М.П. Бар’єри педагогічного спілкування. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. 2013. Вип. 2. С. 136–146.
6. Коломинский Я.Л., Панько Е.А., Чеснокова Е.П. Условие укрепления психологического здоровья субъектов педагогического и управленческого взаимодействия в дошкольном учреждении. Актуальные проблемы социальной психологи. Репозиторий БГПУ. 2014. URL : http://elib.bspu.by/handle/doc/1979 (дата звернення: 14.04.2021).
7. Кочерга О. Психофізіологічний аспект народження партнерства. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2019. № 2. С. 4–12.
8. Кушнір В.М. Організація взаємодії закладу дошкільної освіти з родиною: навчальний посібник для підготовки студентів зі спеціальності 012 Дошкільна освіта. Умань : ВПЦ «Візаві», 2018. 221 c.
9. Ладивір С.О. Сім’я як партнер педагогів у формуванні ціннісних орієнтацій дитини. URL : https://ezavdnz.mcfr.ua/868799 (дата звернення: 23.04.2021).
10. Мороз-Рекотова Л.В. Формування професійно-комунікативної культури мовлення майбутніх вихователів ДНЗ у руслі компетентнісного підходу. Освітній простір України. Івано-Франківськ : ДВНЗ «Прикарпатський Національний Університет імені Василя Стефаника», 2016. Вип. 8. С. 97–104.
11. Перепелюк І.Р. Практичні аспекти формування готовності майбутніх вихователів до роботи з батьками дітей дошкільного віку. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми та перспективи розвитку дошкільної освіти і професійної підготовки педагогічних кадрів у контексті євроінтеграційних процесів». Чернівці, 2016. С. 125–129.
12. Піроженко, Т.О., Хартман, О.Ю. Виховуємо дитину – зростаємо як батьки : навчально-методичний посібник. Тернопіль : Мандрівець, 2014. 168 с.
Published
2021-09-08
How to Cite
Bayer, O. M., & Yurchenko, O. E. (2021). DIFFICULTIES IN TEACHER-PARENT INTERACTION IN PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTION. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 34-39. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-04
Section
SECTION VII. THEORY AND METHODOLOGY OF UPBRINGING