THE CURRENT PROBLEMS OF EDUCATION OF YOUNG PEOPLE BY MEANS OF THEATRICAL ART

Keywords: education of young students and pupils, teaching and educational function of a theatre, artistic and aesthetic education, education and pedagogic competence, theatre and cultural development of a personality

Abstract

The article considers the current problems of education of young students and pupils by means of getting them interested and involved into theatrical art. The importance of artistic and aesthetic education of young students and pupils was defined. The main problems of education of young people by means of theatrical art along with the interconnection between value and moral ideas in education of young students and pupils were considered. The article covers the issues relating to pedagogical task and education of young students and pupils that are defined as an ability to perceive and solve pressing problems along with the conscious values system, which undoubtedly forms certain ideals of a personality. The leading role and influence of theatre on education of young people and their mindset during their visits to a theatre were considered. The importance of spiritual values choice by young students and pupils in the present-day world was emphasized. Theatrical art is analyzed as one of the brightest criteria of human and social values among which the educational function belongs to the most important ones. Along with the educational function there is a range of other functions such as cognitive, aesthetic, communicative, entertaining, playing, normative and many other functions. In this regard the educational function has top priority in the recent research, publications and articles in our country as well as around the world. Theatre has been influencing a personality for more than thousand years. It explains the world, cultivates the emotional needs in different activities, plays a major educational role, bringing up different philosophical issues and in such a way it contributes to formation of qualities necessary for life. Theatre is the best school of life, because it serves as the source of information for young students and pupils. The author considered the relevant tasks of education of young students and pupils by means of theatrical art and predicted the cultural development of a personality under the influence of theatrical art.

References

1. Андрущенко Т. Проблема виховання естетичного в українському культурному дискурсі в період глобалізації та інформаційної революції. Гілея. Історичні науки. Філософські науки. Політичні науки. 2010. Вип. 42. С. 305–312.
2. Барвіна Н. Можливості театральної педагогіки в художньо-естетичному вихованні студентів в умовах театру-студії. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2018. Вип. 1. С. 23–32.
3. Безгін І. Мистецтво і ринок: Нариси. Київ : Компас, 2005. 544 с.
4. Бобир О. Професійний тезаурус викладача як засіб формування художнього світобачення студентів-художників. Матеріали науково-методичного семінару «Методологічні та практичні проблеми професійної підготовки акторів і дизайнерів» / головний редактор Г.В. Локарєва. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2019. С. 86–88.
5. Лаврентьєв А. Естетичне виховання студентів засобами залучення їх до активної участі в культурному житті ВНЗ. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2014. Вип. 2. С. 100–107.
6. Левчук Л., Оніщенко О. Основи естетики : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 2000, 271 с.
7. Робінсон К. Освіта проти таланту. Сила творчості / пер. з англ. Г. Левів. Львів : Літопис, 2017. 256 с.
8. Рудницька О. Українське мистецтво у полікультурному просторі : навчальний посібник. Київ : ЕксОб, 2000. 208 с.
9. Сафарян С. Психолого-педагогічні особливості формування творчих здібностей школярів. Освітологічний дискурс. Київ : Київський університет ім. Б. Грінченка, 2010. № 2. С. 13–25.
Published
2021-09-08
How to Cite
Mishchenko, M. O. (2021). THE CURRENT PROBLEMS OF EDUCATION OF YOUNG PEOPLE BY MEANS OF THEATRICAL ART. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 57-62. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-08
Section
SECTION VII. THEORY AND METHODOLOGY OF UPBRINGING