APPLICATION OF MUSIC THERAPY IN MODERN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS

Keywords: music therapy, music therapy activity, forms, methods and means of music therapy, music lessons, musical development of preschoolers

Abstract

The article analyzes aesthetic therapy technology - music therapy as one of the components of art therapy. The essence of the concept, the difference between music and music therapy classes in preschool education, namely the former contribute to the musical development of preschoolers, bring them joy, elevate over everyday life, and the latter aim at disease prevention, correction, rehabilitation and treatment of psychophysical music health. Emphasis is placed on the relevance of musical competence not only of the music director of the preschool institution, but also of the educator and psychologist. The difference between traditional music lessons and music therapy ones is that in the latter pedagogical workers (music teacher, educator and psychologist) must, first of all, take care not only of the content of the musical load on the child, but also of its therapeutic effect; secondly, to provide not only basic musical knowledge of all types of musical activities, but also to carry out treatment in various areas of music; thirdly, to detect and eliminate various physical pathological deviations of pupils from the norm, to prevent their diseases by correcting fears, feelings, children's anxieties and worries, etc. Forms, methods and means of music therapy for preschool children are described; its main directions are singled out: singing (vocal therapy), playing musical instruments, musical-rhythmic movements, listening to musical works, as well as drawing, pantomime, plastic dramatization to music, creation of poems, drawings, stories after listening to it, fairy tale therapy, music therapy accompaniment. Emphasis is placed on the importance of active introduction and application of music therapy in the educational process of preschool education for the prevention and rehabilitation of the psyche of the preschooler, charging him with positive emotions. It has been found that for preschool children playing musical instruments is not only a leading type of music therapy activity, which gives way to excessive emotions, but also a means of diagnosing the psyche and psychophysiological state of the preschooler. It is proved that music therapy (music treatment) promotes positive changes in children's behavior.

References

1. Болгар Т. Використання елементів вокалотерапії в музичному розвитку дошкільників. URL: Tvo_2013_4_13 (1).pdf.
2. Газіна І.О. Музична компетентність вихователя та її роль в умовах діяльності дошкільного навчального закладу. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2011. Вип. 7. С. 299–302. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2011_7_57.
3. Гаміна Т. Музикотерапія як складова артсинтезтерапії. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2009. № 11(174). С. 82–90.
4. Гриньова В. Музикотерапія як складова здоров’язбережувальної технології виховання студентської молоді. Витоки педагогічної майстерності. 2015. Вип. 16. С. 20–28.
5. Колєсник О.В. Музикотерапія, як засіб корекції та розвитку дошкільників. URL: http://oleksandria-osvita.edukit.kr.ua/Files/downloads/%D0B2.pdf.
6. Малашевська І. Підготовка майбутніх педагогів-музикантів до впровадження музикотерапії у навчально-виховний процес дошкільних навчальних закладів. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». 2012. № 27. С. 171–175.
7. Малашевська І.А., Демидова С.К. Програма оздоровчо-освітньої роботи з дітьми старшого дошкільного віку «Веселкова музикотерапія». Тернопіль : Мандрівець, 2015. 44 с.
8. Методичний посібник з музикотерапії для дітей дошкільного віку зі складними порушеннями психофізичного розвитку / укл. Н. Квітка. Київ, 2013. 82 с.
9. Музикотерапія та її терапевтичний вплив на дошкільників. URL: http://www.dzhereltse.in.ua/%.
10. Музичне виховання – запорука здоров’я. Педагогічні науки. Вип. 108–95. URL: http://uabooks.net/book_44599_glava_2_MUZICHNE_VIKHOVANNJA_%E2%80%93_ZAPOR.html.
11. Пушкар Л.В. Музично-терапевтичний потенціал ритмічно-рухових компетенцій бакалаврів дошкільної освіти. Актуальні питання мистецької освіти та виховання. 2016. Вип. 2(8). С. 22–31.
12. Спів. URL: http://uk.wikipedia.org/wiki/спів.
13. Федій О. Музикотерапія в професійній діяльності сучасного педагога. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2009. № 11(174). С. 282–292.
14. Щедролосєва К. Музикотерапія та її лікувально-педагогічні можливості. URL: www.kspu.edu/ashx /Щедролосєва%20К.О.doc?id.
Published
2021-09-08
How to Cite
Gorodyska, V. V. (2021). APPLICATION OF MUSIC THERAPY IN MODERN PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 69-75. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-10