FORMATION OF STARTUP SKILLS OF SCIENCE SPEECH FOR INTERNATIONAL STUDENTS

Keywords: international communicators, scientific style of speech, pre-university education, propaedeutic stage, text-centric approach

Abstract

The article raises an issue of formation the skills of science speech for international students at the propaedeutic stage of training. The primary tasks of Ukrainian language learning at the stage of pre-university education have been defined as communicative needs of international communicators in everyday communication in the domestic and socio-cultural spheres; adaptation to the new educational environment, mastering the communication skills in the professional sphere in order to obtain qualified vocational training. The analysis of textbooks for international students of the pre-university stage of training have been analysed. A number of issues related to the efficiency of skill formation of science speech were outlined. The question of the absence of lexical and verb minimums in natural sciences for the initial stage of training a foreign language was raised. The productivity of interaction of teachers of the Ukrainian language and natural sciences in the issues of creating educational content, selection of the most used lexical and grammatical units, modeling of educational science texts, system of exercises and tasks were proved. The article substantiates the feasibility of using the same format of educational materials of profile disciplines and scientific style of speech in order to create a unified language environment in language classes and natural sciences, coordination of educational materials, modeling of educational science texts and tasks. Some types of exercises are described, examples of interdisciplinary coordination are given. The important role of cooperation of language teachers and profile disciplines in the formation of basic skills of science speech is emphasized. The main methodological principle is the text-centric approach in teaching both language and natural sciences, which involves coordination with the practical course of the Ukrainian language (in term of lexical and grammatical content) and the logic of teaching science topics of profile disciplines and should positively affect the formation of basic skills of science speech, Ukrainian-language communicative competence of international students in the professional sphere.

References

1. Богиня Л.В. Сходинки. Початково-предметні курси з природничих дисциплін. Навчальний посібник з української мови як іноземної. Полтава : ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2020. 118 с.
2. Варава С.В. Використання системи вправ для формування професійно орієнтованої лінгвістичної компетентності в іноземних студентів на початковому етапі навчання. Викладання мов у вищих навчальних закладах на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки: зб. наук. праць. Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2016. Вип. 28. С. 23–32.
3. Кушпіль Н.О., Криворучко Т.Д. Загальна хімія: навчальний посібник для іноземних слухачів підготовчих факультетів. Полтава : ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс», 2020. 134 с.
4. Овчаренко О.В., Ширкевич В.М. Біологія. Частина І. Початковий курс.Частина ІІ. Основи цитології і гістології. Навчальний посібник для іноземних студентів. Полтава : Українська медична стоматологічна академія, 2020. 114 с.
5. Швець Г.Д. Система завдань до навчального наукового тексту для іноземних студентів-гуманітаріїв на початковому етапі вивчення мови. Викладання мов у вищих навчальних закладах на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки: зб. наук. праць. Харків : Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, 2018. Вип. 32. С. 135–146.
Published
2021-09-08
How to Cite
Bogynia, L. V., Kolechkina, I. V., Kushpil, N. O., & Ovcharenko, O. V. (2021). FORMATION OF STARTUP SKILLS OF SCIENCE SPEECH FOR INTERNATIONAL STUDENTS. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 104-111. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-16