THE ORGANIZATION OF THE SCIENTIFIC-RESEARCH ACTIVITY OF THE APPLICANTS OF HIGHER EDUCATION

Keywords: scientific-research activity, applicants of higher education, institution of higher education, principles of realization of scientific-research activity, purpose, tasks of scientific-research activity, forms of scientific-research activity

Abstract

On the basis of the analysis of the scientific-pedagogical sources on the theme of the research, it is proved that scientific-research activity of the future specialists is an integral element in the system of the higher pedagogical education, an important component of the educational process and the means of the formation of the professionalism of the future pedagogues. The peculiarities of the organization of the scientific-research activity of the applications of higher education have been highlighted in the article. The more detailed definition of the concept of "scientific-research activity of the students" has been given. The purpose and the main tasks of the scientific-research activity have been outlined. The realized scientific research has been allowed revealing the main principles of the realization of the scientific-research activity in the institution of higher education. The analysis of the literature has allowed highlighting the forms of the scientific-research work of the students. It is established that the scientific research should be considered as the process consisting of the clear sequential actions, during which beforehand performed actions are a necessary condition for carrying out the following actions; and also the main stages of the pedagogical research have been outlined. The characteristics of the stages of the scientific-research activity have been given depending on the level of the formation of the knowledge of the applicants of higher education, which is carried out during the teaching. It is proved that the successful implementation of the scientific-research work by the applicants of higher education will be the effective under the following conditions such as the active implementation of the students in the research activity during all period pf the teaching; the gradual complication of the tasks of the orientation of the student in the direction of his specialty; the providing of the interaction in the scientific work of the students of all courses; the close connection of the scientific work with the educational and the scientific activity of the department.

References

1. Гордій Н.М. Організація науково-дослідної роботи студентів ВНЗ. URL: http://www.rusnauka.com/3_SND_2010/Pedagogica/58239.doc.htm.
2. Зязюн І.А. Педагогічне наукове дослідження у контексті цілісного підходу. Порівняльна професійна педагогіка. 2011. № 1. С. 19–30.
3. Концепція та методологія реалізації науково-дослідницької діяльності суб’єктів навчально-виховного процесу університетів : монографія / за ред. О.Г. Ярошенко. Київ, 2016. 178 с.
4. Крушельницька О.В. Методологія та організація наукових досліджень. Київ : Кондор, 2009. 205 с.
5. Курганов А.В. Формирование готовности студентов гуманитарного вуза к психолого-педагогическому исследованию : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Казань, 2008. 21 с.
6. Леонтович А.В. Исследовательская деятельность учащихся. Сборник статей. Москва : МГДД (Ю)Т, 2003. URL: http://education.simcat.ru.
7. Микитюк О.М. Науково-дослідна робота у вищих навчальних закладах – основа якості управління освітою. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2011. Вип. 35. С. 71–82.
8. Нагаєв В.М. Методика викладання у вищій школі. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 232 с.
9. Основи методології та організації наукових досліджень / за ред. А.Є. Конверського. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 352 с.
10. Основи науково-педагогічних досліджень : навчальний посібник / І. Аносов та ін. Мелітополь, 2015. 218 с.
11. Пєхота О.М., Єрмакова І.П. Основи педагогічних досліджень ; 2-е вид., перероб. і доп. Київ : Знання, 2013. 287 с.
12. П’ятницька-Позднякова І.С. Основи наукових досліджень у вищій школі. Київ, 2003. 116 с.
13. Савенков А.И. Психологические основы исследовательского подхода к обучению. Москва, 2006. 480 с.
14. Слєпкань З.І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі. Київ : Вища школа, 2005. 239 с.
15. Шейко В.М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності. Київ : Знання, 2008. 310 с.
Published
2021-09-08
How to Cite
HolovkovaM. М., & Yermak, Y. I. (2021). THE ORGANIZATION OF THE SCIENTIFIC-RESEARCH ACTIVITY OF THE APPLICANTS OF HIGHER EDUCATION. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 117-123. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-18