CONCEPTUAL PROVISIONS OF TEACHING ELECTIVE COURSE BASIC CHRISTIAN ETHICS AND MORALITY TO UNDERGRADUATE MEDICAL STUDENTS

Keywords: moral norms, values, deontological culture, patriotic education, humanistic approach

Abstract

The article substantiates the necessity of introducing spiritually and morally oriented disciplines as well as deontological ones, such as elective course Basic Christian Ethics and Morality, into the curricula of medical educational institutions. It is emphasized that the course is focused on the revival of the spirituality of the personality through the using of a system of values concentrated in Christian culture. The importance of interdisciplinary connections, as well as the necessity of balancing between religious (theocentric Christian moral) and secular (humanistic, anthropocentric moral) components of the discipline, are articulated. The author suggests employing methods of discussion and problem research (with regard to professional fixation on medical issues and basing on the Christian moral norms that are universal both in terms of their sense and role). Besides, the author considers the use of analysis-presuming tasks which will promote the development of cognitive, axiological and motivational, activityand personality-related components of a future specialist’s competence, as well as the formation of their spiritual and moral experience. The following interrelated aspects in teaching the course have been outlined: 1) educational (a study of scientific views, Christian principles in the context of the topics, as well as different worldviews, the egalitarian theory, and the Christian theory of property; an outline of main foundational beliefs, etc.); 2) pedagogic (coordination of youth on the way to cognition of universal moral and spiritual values concentrated in the Christian culture; the formation of moral guidelines and humanistic thinking); 3) deontological (the formation of deontological culture and moral doctrine in the doctors-to-be); 4) cultural (getting to know the world famous art works based on the Biblical motifs and directly or indirectly connected with the course topicality); 5) communicative (development of communication skills promoting the establishment constructive doctor-patient and collegial relationships based on conscience, verity, and benevolence).

References

1. Вишневський О. Мораль і так зване моральне виховання. Сучасне українське виховання. Педагогічні нариси. Львів, 1996. С. 27–37.
2. Духовність і моральні цінності сучасної української молоді: аналітичне доповнення / Поточний архів Українського інституту соціологічних досліджень. Київ, 1999. 167 с.
3. Євтушенко Ю.О. Інтеграція змісту навчальних дисциплін фахової підготовки майбутніх лікарів як педагогічна умова ефективного формування їх деонтологічної культури. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2017. № 1(306). С. 261–268.
4. Огірко О. Міжконфесійні проблеми викладання християнської етики. Наукові записки. 2012. Т. 6. С. 348–355.
5. Огірко О.В. Виховання студентської молоді на засадах християнської моралі. Наука. Релігія. Суспільство. 2001. № 2. С. 96–103.
6. Огірко О.В. Морально-етичні цінності християнства. Духовний вибір українського народу : навчально-методичний посібник. Острог, 2011. С. 129–136.
7. Педагогика в медицине : учебное пособие / под ред. Н.В. Кудрявой. Москва : Академия, 2006. 320 с.
8. Примачок Л.Л. Виховання майбутніх медичних працівників як складник їх професійного становлення. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2015. Вип. 19(2). С. 162–173.
9. Стефанюк С.К., Голянчук Р.М. Християнська педагогіка: плекання кращих людських чеснот. Вип. 2. Харків : Кроссроуд, 2010. 68 с.
10. Сухомлинська О. Концептуальні засади формування духовності особистості на основі християнських моральних цінностей. Шлях освіти. 2002. № 4. С. 13–18.
Published
2021-09-08
How to Cite
Kozyryatska, S. A. (2021). CONCEPTUAL PROVISIONS OF TEACHING ELECTIVE COURSE BASIC CHRISTIAN ETHICS AND MORALITY TO UNDERGRADUATE MEDICAL STUDENTS. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 130-135. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-20