FEATURES OF TECHNOLOGICAL-CORRECTIONAL COMPETENCE FORMATION OF THE STUDENTS OF THE FACULTIES OF ARTS

Keywords: correction, technology, competence, performance technique, pedagogical technology

Abstract

The article is devoted to the issue of improving the technical skills of violin students studying in institutions of higher pedagogical education of art profile. The author considered the concepts of “correction”, “technology” and “competence” of students of art faculties, which became the basis of the new concept. The essence of the definitions “correctional competence” and “technological competence” was revealed. It is proved that the selected categories have a common basis. The analysis of theoretical sources revealed insufficient disclosure of this issue, and therefore we proposed our own definition of the concept of “technological and correctional competence”; the importance of forming this competence in students of art faculties is revealed. It is noted that the age of the student of ZVO is directly related to the development of technological and correctional competence. Technological and corrective competence is an important component of every musicianperformer, as its consideration helps to carry out timely prevention to avoid occupational diseases, overexertion and further successful performance. The importance of the competence approach in teaching students of art faculties, which helps to overcome traditional difficulties in professional pedagogical education, helps to develop a new vision of the content of education, methods and technologies. Competence approach is revealed as an opportunity to apply innovative methods in combination with classical forms of learning. This allows you to build an effective system of classes, which will result in the formation of performing culture, a high level of stress and endurance, as well as positively affect the possibility of creative self-realization of students at the stage of professional artistic development. Which show the ability to identify and effectively carry out the tasks of professional activity on a technological basis. Technological and correctional competence allows not only to master certain technical skills and increase the general cultural level of the student, but also to be able to apply the acquired knowledge and skills in different (including stressful) situations.

References

1. Бабін І.І. Порівняльний аналіз конституціоналізації фінансових правовідносин у Конституції України та конституціях суміжних держав – членів СНД. Науковий вісник Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича. Серія «Правознавство». 2008. Вип. 474. С. 66–71.
2. Выготский Л.С. Собрание сочинений в 6 томах. Москва : Педагогика, 1982. Т. 2 : Проблемы общей психологии. 504 с.
3. Концепція державного стандарту спеціальної освіти дітей з особливими потребами. Рішення колегії № 7/5-7 від 23.06.99.
4. Краевский В.В. Основы обучения: Дидактика и методика : Учебное пособие для студентов высших учебных завед. Москва : Издательс. центр «Академия», 2007. 352 с.
5. Кубенко І.М. Що таке компетентність і як її розуміють в освіті. Додаток до електронного журналу «Теорія та методика управління освітою». 2010. Вип. № 1. URL: tme.umo.edu.ua/docs/Dod/1.../kubenko.pdf (дата звернення: 09.04.2021)
6. Кукушин В.С. Теория и методика воспитательной работы : учеб. пособ. для студентов пед. спец. вузов. Ростов-н/Д : МарТ, 2002. 320 с.
7. Марущак О.М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка. 2016. № 11. С. 97–108. URL: http://eprints.zu.edu.ua/24399/1/Марущак%20О.М.%20Стаття.%20Поняття%20компетентності%20у%20пед.діяльності.pdf (дата звернення: 17.03.2021).
8. Назаров И.Т. Основы музыкально-исполнительской техники и методы ее совершенствования. Ленинград : Музыка, 1969. 134 с.
9. Нейгауз Г.Г. Об искусстве фортепианной игры: записки педагога. М : Музыка, 1988. 240 с.
10. Петрушин В.И. Музыкальная психология : учебное пособие для вузов. Москва : Академичес. проект; Трикста, 2008. 400 с.
11. Савінова Н.В., Середа І.В., Борулько Д.М. Технології корекційно-виховного процесу : навч.-метод. посіб. Миколаїв : Іліон, 2018. 171 с.
12. Тлумачний словник української мови, орфографічний словник онлайн. URL: https://slovnyk.ua/(дата звернення: 08.04.2021).
13. Черняк Є., Занкова С. Теоретичні та практичні аспекти формування виконавської техніки майбутнього інструменталіста. Науковий вісник мелітопольського державного педагогічного університету. 2017. № 2. С. 144–148. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdpu_2017_2_37 (дата звернення: 13.03.2021).
14. Шульпяков О.Г. Скрипичное исполнительство и педагогика. Санкт-Петербург : Композитор, 2006. 496 с.
Published
2021-09-08
How to Cite
Pavlyuk, Y. M. (2021). FEATURES OF TECHNOLOGICAL-CORRECTIONAL COMPETENCE FORMATION OF THE STUDENTS OF THE FACULTIES OF ARTS. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 165-171. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-26