THE USE OF E-LEARNING TOOLS FOR THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION DURING THE COVID-19 QUARANTINE

Keywords: distance education, virtual learning environments, e-library, e-campus, virtual laboratory work, pandemic

Abstract

Our paper addresses the problem of organization of educational process in higher educational institutions of Ukraine under quarantine measures, when the traditional forms of full-time education become impossible, and an urgent, high-quality and all-round transition to distance learning without loss in the content of the educational process is required. We consider how the Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute has fulfilled this task implementing systematic approach to the reorganization of the educational process at all levels. The use of open-source virtual learning environments provided by LMS Moodle, the university web-platform “Sikorsky” in particular, is analyzed in the paper. The importance of mutually agreed operation of all the university departments as the one organized system in conditions of distance education is emphasized. Among them are the Scientific and Technical Library (e-library) for supporting learning and research activities; the university-wide virtual environment “Electronic campus” (e-campus) for providing all types of control, starting with the current control and ending with the administrative; computerbased learning tools and online technologies for teaching disciplines, and so on. The paper focuses on the development of personal Moodle-based virtual learning environments by the departments of Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, which are specialized for carrying out all types of lessons provided by the syllabus of a particular discipline. Namely, the web-platform physics. zfftt.kpi.ua, developed at the Department of General Physics and Solid State Physics is analyzed. Thus, the paper describes effective ways of organization of distance learning, testing and controlling students’ knowledge. We reveal the efficiency of using open-source virtual learning environments to support live communication between students and teachers in distance learning, the efficiency of mass introduction of information technologies into the educational process, the development of new pedagogical technologies using online resources. The advantages of distance learning have the potential to remain integrated into the educational process in future, when institutions return to full-time or blended education.

References

1. Скубій Т.В. Комп’ютерні та мультимедійні технології на практичних заняттях з фізики. Зб. наук. пр. Уманського державного педагогічного ун-ту ім. Павла Тичини. 2008. Ч. 4. С. 124–129.
2. Шупта О.В. Дидактичні принципи дистанційного навчання. Науковий вісник Чернівецького університету. Педагогіка та психологія: зб. наук. пр. 2011. Вип. 582. С.184–194.
3. Платформа дистанційного навчання «Сікорський» (SIKORSKY DISTANCE LEARNING PLATFORM). URL: https://www.sikorsky-distance.org/.
4. Інноваційна екосистема “Sikorsky Challenge”. URL: https://www.sikorskychallenge.com/.
5. Київський політехнік. 2020. № 14 (3307), С. 3.
6. Сайт Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». URL: https://kpi.ua/.
7. «Електронний кампус». URL: https://ecampus.kpi.ua/.
8. Платформа “physics.kpi.ua”. URL: http:// physics.zfftt.kpi.ua/.
9. Подласов С.О., Матвійчук О.В., Бригінець В.П. Лекції з фізики в LMS Moodle. Видавництво Наукового товариства ім. Шевченка. 2016, c. 134–137
10. Подласов С.О., Матвійчук О.В., Бригінець В.П. Організація самостійної роботи студентів у середовищі LMS Moodle. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2016. Том 1 № 71. С. 58–63.
11. Подласов С.О., Матвійчук О.В. Організація лабораторного практикуму з фізики у технічному університеті на базі LMS Moodle. Друга міжнародна науково-практична конференція «Moodle-Moot Ukraine 2014. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle». (Київ, КНУБА, 22–23 травня 2014 р.) : тези доповідей. 2014. С. 54.
12. Матвійчук О.В., Подласов С.О. Аналіз застосування дистанційного контролю в організації самостійної роботи студентів. Організація самостійної роботи у контексті підвищення якості освіти: особистісний вимір. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (Донецьк: «Азов’є», 10–11 квітня 2014 р.). 2014. С. 120–121.
Published
2021-09-08
How to Cite
Gareeva, F. M., Chursanova, M. V., Savchenko, D. V., & Drozdenko, O. V. (2021). THE USE OF E-LEARNING TOOLS FOR THE ORGANIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION DURING THE COVID-19 QUARANTINE. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 212-218. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-33
Section
SECTION X. INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION