IMPROVEMENT OF EDUCATIONAL PROCESS IN GENERAL EDUCATION SCHOOLS BY MEANS OF INTERACTICE TECHNOLOGIES

Keywords: pedagogical technologies, interactive technologies, interactions, classification

Abstract

The advantages of using interactive technologies in the school educational process are argued in the article. It is also indicated, that the improvement of educational process in the school demands purposeful training of teachers to be for implementation of innovative pedagogical technologies. The authors of the article under consideration prove the idea about the focus of the educational process on the activation of educational and cognitive activities of students actualizes the introduction of active forms and methods of teaching, which form the basis of interactive technologies. These technologies will help to express the pupils’ activity and to realize personality-oriented approach. They will be based upon dialogical interpersonal interaction of participants of educational-training environment. Various scientific approaches towards the classification of interactive technologies are also analysed in the present article. Various scientific approaches to the classification of interactive technologies are presented. It is determined that the result of progressive dynamics of mental activity will be the intensity of thinking, generating ideas, making assumptions, designing, constructing, modeling, research, creative imagination, concentration, attention, observation, analytical and synthetic operations. One of the ways to prepare future teachers for the use of interactive technologies in schools of general education is the direct participation of students in interactions while studying in higher education. Purposeful choice of interactive technologies should be based on taking into account the classification features of certain groups of interactions. The readiness of higher education students to use interactive technologies in their future pedagogical activities at school requires an understanding of their nature, specificity, purpose, capabilities, compliance with a set of requirements – general pedagogical, technological, didactic, organizational and technical, psychological, educational, hygienic and others.

References

1. Кашлев С.С. Технология интерактивного обучения. Минск : Беларусский верасень, 2005. 196 с.
2. Мельник В.В. Інтеракція в освітньому процесі: технологія організації. Управління школою. 2006. № 13. С. 15–34.
3. Мельничук І.М. Науково-методичні засади впровадження інтерактивних технологій у вищій школі. Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2008. № 11. С. 183–190.
4. Питюков В.Ю. Основы педагогической технологи : учебно-методическое пособие ; 3-е изд., испр. и доп. Москва : Гном и Д, 2001. С. 180–192.
5. Підласий І.П. Практична педагогіка, або Три технології : інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти. Київ : Слово, 2004. 616 с.
6. Плахотник О.Ю. Інновація та інноваційний процес як педагогічні технології. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. Київ ; Вінниця : Вінниця, 2000. С. 410–412.
7. Пометун О. Активні й інтерактивні методи навчання: до питання про диференціацію понять. Шлях освіти. 2004. № 3. С. 10–16.
Published
2021-09-08
How to Cite
Lypchanko-Kovachyk, O. V., & Martyn, N. V. (2021). IMPROVEMENT OF EDUCATIONAL PROCESS IN GENERAL EDUCATION SCHOOLS BY MEANS OF INTERACTICE TECHNOLOGIES. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 231-235. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-36
Section
SECTION X. INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN EDUCATION