METHODS OF DISTANCE LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES FOR STUDENTS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS OF UKRAINE

Keywords: pandemic, distance learning, distance learning methods, higher educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Moodle

Abstract

The global pandemic COVID-19 and the rapid development of the Internet and information and communication technologies (ICT) have contributed to the mass introduction of distance learning in the educational process of the institutions of higher education Ministry of Internal Affairs of Ukraine. The article considers the peculiarities of the organization of distance learning and distance learning methods used in the study of foreign languages by students. The list of popular educational platforms for distance learning of English is given (Course, edX, Futurelearn, Udemy, Khan Academy, Openlearning, Alison, Stanford Online, Canvas, Yale). It was found that the use of educational platforms allows to implement a wide range of tasks that arise when reformatting the learning process, helps to solve the problem of creating a communication space that provides interaction between teacher and student to master communication skills. It is noted that the use of the Coursera educational platform by the teacher allows to construct an individual plan of learning English for each student. It is proved that the most effective solution in the context of e-learning and distance learning technologies is the system Moodle, which combines different classes of information systems: site management system, learning management system, virtual learning environment and can be used as a tool for developing separate e-learning courses and educational sites. It is noted that using a wide range of Moodle resources, teachers of Kharkiv National University of Internal Affairs have developed a number of electronic educational and methodological complexes for learning foreign languages, each of which includes educational content, knowledge control unit, hyperlinks to websites and online resources, recommended reading. It was found that the professional orientation of students of higher education institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine in foreign language is maintained, but the narrow professional orientation of the discipline “Foreign Language” is replaced by a general professional orientation.

References

1. Олійник О.В. Інноваційні технології дистанційного навчання іноземної мови для студентів немовних ВНЗ. Лінгвістичні дослідження: зб. наук. праць ХНПУ імені Г.С. Сковороди. 2014. Вип. 38. С. 238–246.
2. Дацюк В.Б. Перспективи дистанційної освіти та віртуальних університетів в Україні. URL : http://media. enter.uz.ua/data/ daciuk.pdf. (дата звернення: 19.07.2021).
3. Новомлинець О.О., Дрозд О.П. Дистанційні курси. Методичні рекомендації щодо підготовки веб-ресурсу дисциплін при організації навчального процесу за дистанційною формою. Чернігів : ЧНТУ, 2013. 32 с.
4. Дишлева Ю.В. Роль та місце сучасних методик у вивченні англійської мови в курсі дистанційного навчання. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. 2008. Вип. 13. С. 35–41.
5. Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні : Постанова МОН України від 20 грудня 2000. Освітній портал: веб-сайт: URL : http://www. osvita.org.ua/distance/pravo/00.html.
6. Шуневич Б.І. Розвиток дистанційного навчання у вищій школі країн Європи та Північної Америки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук : 13.00.01. Київ, 2008. 36 с.
7. Дистанційне навчання у ХНВС. Харківський національний університет внутрішніх справ: веб-сайт. URL : http://univd.edu.ua/uk/dir/613/dystantsiyne-navchannya-u-khnuvs (дата звернення: 19.07.2021).
8. Simpson O. Supporting Students for Success in Online and Distance Education. New York and London : Routledge, 2012. 296 p.
Published
2021-11-12
How to Cite
StativkaO. О. (2021). METHODS OF DISTANCE LEARNING OF FOREIGN LANGUAGES FOR STUDENTS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS OF UKRAINE. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , (2), 46-51. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-2-07
Section
SECTION II. THEORY AND METHODOLOGY OF TEACHING (IN THE FIELDS OF KNOWLEDGE)