ЯКІСНА ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У КОНТЕКСТІ АКСІОЛОГІЧНОЇ ПАРАДИГМИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: аксіологія, аксіологічна складова частина, професійна підготовка, цінності, ціннісні орієнтацій, майбутні вчителі

Анотація

У статті наголошено на вагомості аксіологічної складової частини у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Зауважено, що відмова від традиційних основ освіти, перехід на компетентнісну й особистісно зорієнтовану освітню парадигму, реалізація гуманістичних принципів, продуктивна взаємодія учасників освітнього процесу на суб’єкт-суб’єктних засадах потребує якісно нової концепції підготовки майбутніх учителів. Аксіологічна складова частина виступає важливим компонентом педагогічної освіти, визначає ціннісний орієнтир майбутнього вчителя, сприяє особистісному розвиткові та формуванню ціннісних орієнтацій, які забезпечать ефективну професійну діяльність. Процес навчання на кожному етапі професійної підготовки не може якісно відбуватися без свідомо визначених цінностей, які регулюють та впорядковують усю систему. Саме цінності визначають змістову основу професійної підготовки майбутніх учителів, а освітній процес у закладах вищої освіти – це не лише трансформація системи знань, а й озброєння студентів системою загальнолюдських і професійних цінностей, які становлять зміст особистих переконань та педагогічного бачення. Окреслено основні напрями розвитку ціннісних орієнтацій у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Зазначено, що формування ціннісних орієнтацій майбутніх учителів – досить складний та тривалий процес, який виключає нав’язування, потребує делікатності у становленні аксіологічної позиції. Наголошено, що основу аксіологічних орієнтирів майбутнього вчителя повинні становити національні цінності, які об’єднують загальнолюдське та ментальне, формують аксіосферу педагога, стимулюють духовний розвиток особистості. Розглянуто етапи формування ціннісних орієнтацій майбутніх учителів та виокремлено умови, які сприяють вирішенню аксіологічних проблем у процесі професійної підготовки. Якісна професійна підготовка повинна спиратися на цінності, які стануть життєвим ресурсом майбутніх учителів, що формує сенс життя, визначає цілі, постає своєрідним орієнтиром у провадженні педагогічної діяльності.

Посилання

1. Вітвицька С.С. Аксіологічний підхід до виховання особистості майбутнього вчителя. Креативна педагогіка : наук.-метод. журнал. 2015. Вип. 10. С. 63-67.
2. Калюжна Т.Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно-педагогічної освіти: монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. 128 с.
3. Мартинюк О. Розвиток професійних ціннісних орієнтацій майбутніх учителів. Психологія і суспільство. 2008. № 3. С. 28−40.
4. Підлісний М.М. Проблеми аксіології та шляхи їх вирішення: монографія. Дніпро : Видавець Біла К. О., 2020. 164 с.
5. Рогова О. Аксіологічний аспект гуманітарної парадигми освіти. Грані. 2010. № 4 (72). С. 56−59.
6. Ушинский К.Д. Собрание сочинений. Т. 2. Москва : Изд-во АПН РСФСР, 1948. 655 с.
7. Шарапа С. Аксіологічні аспекти підготовки вчителя у вищих педагогічних навчальних закладах України (кінець ХХ – початок ХХІ ст.). Людинознавчі студії. Педагогіка. 2014. Вип. 29 (1). С. 222−228.
8. Denek, K. (2008). Związek edukacji z wartościami. Neodidagmata. № 29/30. S. 25−38.
9. Dróżka, W. (1997). Wartości edukacyjne osoby nauczyciela a kształcenie aksjologiczne. Pedagogika ogуlna. Problemy aksjologiczne / red T. Kukołowicz. Lublin. S. 351–352.
10. Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. T. 1. / red. B. Śliwerski. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, 2006. 446 s.
11. Żuk, G. (2016). Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki. Lublin : Wyd. UMCS. 322 с.
Опубліковано
2021-11-12
Як цитувати
Біляковська, О. О. (2021). ЯКІСНА ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У КОНТЕКСТІ АКСІОЛОГІЧНОЇ ПАРАДИГМИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 107-111. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-2-17
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ