EXPERIMENTAL VERIFICATION OF THE EFFICIENCY OF THE FORMATION OF THE ACTIVITY COMPONENT OF THE PREPAREDNESS OF FUTURE SPECIALISTS IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS

Keywords: experiment, formation, activity component, specialists, physical education, sports

Abstract

The relevance of the study is due to the fact that at the stage of transition from the post-industrial stage of social development to the information age, the intensity of scientific and technological progress has become a real test for biological, adaptive, social and other aspects of modern human existence. Modern society desperately needs highly qualified, competent and competitive specialists who are able to effectively conduct sports events, physical culture and health work, to restore the health of people and youth. Thus, high-quality professional training of higher education students in physical education and sports is an urgent problem of our time. To experimentally test the methodology of the effectiveness of the formation of the activity component of the readiness of future specialists in physical education and sports for sports and mass and physical culture and health work, an expert assessment of the levels of professional competence of future bachelors was proposed: a comparison of the distributions of applicants for higher education of the studied groups (compared the corresponding distributions at the beginning and end of the formative experiment). The results of the observational experiment convincingly prove the need for significant modernization of the content of educational and professional programs for bachelors in physical education and sports, methods, forms, technologies of forming the readiness of higher education students for sports and sports. It is stated: the content of educational material, reflected in the programs of academic disciplines, textbooks, teaching aids, individual educational tasks is not sufficiently oriented for the development of professional competence of applicants for higher education, their needs, motives, interests in sports and mass and physical culture and health work.

References

1. Долинний Ю. Реалізація системи професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання і спорту до реабілітаційної роботи з дітьми з обмеженими фізичними можливостями. Випуск 166. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка. 2018. С. 80–85.
2. Долинний Ю. Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичного виховання і спорту. Взаємодія духовного й фізичного виховання в становленні гармонійно розвиненої особистості [Електронне видання]: збірник статей за матеріалами VІ Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції. Слов’янськ, 2019. С. 391–395.
3. Долинний Ю.О. Підготовка фахівців з фізичного виховання й спорту до професійної діяльності. Інноваційна педагогіка. Київ: Видавничий дім «Гельветика» 2020. «Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій». Випуск 21, том. 1. м. Херсон, 2020. С. 203–207.
4. Сидоренко В.К. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / В.К. Сидоренко, П.В. Дмитренко. Київ: РННЦ “ДІНІТ”, 2000. 259 с.
5. Лузан П.Г. Основи науково-педагогічних досліджень: навчальний посібник / П.Г. Лузан, І.В. Сопівник, С.В. Виговська. Київ: ДАКККіМ, 2012. 368 с.
6. Рябова, З.В. Моніторинг розвитку навчальної діяльності учнів загальноосвітнього навчального закладу: Науково – методичний посібник. Харків: Гімназія, 2004. – 72 с.
7. Лукіна, Т. Моніторинг якості освіти: теорія і практика. К.: Вид. дім «Шкіл. світ»: Вид. Л. Галіцина, 2006. 128 с.
Published
2021-11-12
How to Cite
DolynniyY. О., Chernenko, S. O., & Oliynyk, O. M. (2021). EXPERIMENTAL VERIFICATION OF THE EFFICIENCY OF THE FORMATION OF THE ACTIVITY COMPONENT OF THE PREPAREDNESS OF FUTURE SPECIALISTS IN PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , (2), 126-131. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-2-20
Section
SECTION IV. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION