THE MODEL OF STUDENT’S READINESS FOR PERSONAL SAFETY FROM A BAD HABIT

Keywords: drunkenness, safety from drunkenness, qualitative analysis, phenomena of drunkenness, structuralfunctional model

Abstract

Studies of the process of forming students' readiness for personal safety from bad habits have shown that psychological phenomena as phenomena of alcoholic episodes in small groups, their interpretation is not used in the discipline "Life Safety and Fundamentals of Occupational Safety". The traditional concept of changing students' alcohol attitudes to anti-alcohol does not stand up to criticism due to the focus on changing folk customs and traditions of alcohol consumption on holidays and in mourning. The purpose of this study is to form an idea of the features of modeling the process of forming students' readiness for personal safety from a bad habit. This study was descriptive and consisted of content-theoretical and system-structural analysis of ways to modernize the content of educational material on life safety, organization of the process of modeling safe behavior of young people, the essence of forming a positive alcohol attitude in the process of socialization of youth, risk factors and harmful factors of domestic drunkenness. stages of development of domestic drunkenness to alcohol dependence, the main psychological phenomena of drunkenness in small groups, structural and functional components of the model of students' readiness for personal safety from bad habits, criteria of formation of structural and functional components of the model, semantic characteristics of indicators of functional components of the model. The results of the study showed that students' understanding of the meanings of psychological phenomena of drunkenness in small groups corresponds to the modern paradigm of personality development as a basis for modernization of content, methods and forms of life safety training. The theoretical significance of the study in the development of structural and functional model, based on which the process of forming the readiness of students for personal safety from bad habits will be organized. The practical significance of the study in the development of criteria and indicators of the formation of the components of the model, as well as the content characteristics of the indicators of the formation of the functional components of the model.

References

1. Бехтель Э.Е. Донозологические формы злоупотребления алкоголем: монография. Москва: Медицина, 1986. 272 с.
2. Васильева Р.Е. Модель готовности студентов к формированию безопасного поведения подростков. Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2012. № 1. С. 87 – 90. URL: https://journal.tltsu.ru/rus/index.php/VNSPP/issue/view/83 (дата звернення: 17.07.2021).
3. Єрічева Т.Ю. Становлення та розвиток безпеки життєдіяльності як науки. Молодий вчений. 2017. № 9.1. С. 56–59.
4. Іванчук А.В. Розкриття механізму формування соціальної небезпеки на прикладі алкогольної залежності як дидактична умова стимулювання пізнавальної навчальної діяльності студентів при вивченні навчальної дисципліни «Безпека життєдіяльності». Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2015. Вип. 41. С. 311–316.
5. Іванчук А.В. Відбір змісту навчального матеріалу про шкідливу звичку для навчальної дисципліни «Безпека життєдіяльності та основи охорони праці». Педагогічні науки. 2020. № 92. С. 49–54.
6. Казаков О.А. Сучасний стан проблеми підліткового алкоголізму. Світ медицини та біології. 2017. № 2(60). С. 63–65.
7. Кобилянська І.М., Кобилянський О.В. Аналіз категорійно-поняттєвого апарату з безпеки життєдіяльності. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 3. С. 102–108.
8. Костенок П.И., Коняхина Г.П. Философия безопасности как методологического основание педагогического решения проблем обеспечения безопасности. Проблемы современного образования. 2020. № 5. С. 19–30. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/filosofiya-bezopasnosti-kakmetodologicheskoe-osnovanie-pedagogicheskogo-resheniya-problem-obespecheniya-bezopasnosti (дата звернення: 10.07.2021).
9. Костюк М. Формування особистості безпечного типу поведінки. Zrównoważony rozwój - Debiut naukowy 2011. Racibórz, 2012. С. 269 – 276. URL: http://www.debiut.buzek.pl/wp-content/uploads/2018/02/Debiut2011.pdf (дата звернення: 16.07.2021).
10. Лапенко Т.Г. Мотивація в охороні праці – тільки примусом проблеми не вирішити. Інноваційні аспекти системи безпеки праці, захисту інтелектуальної власності: матеріали II Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. м. Полтава, 29-30 березня, 2017 р. Полтава: ПДАА, 2017. С. 5–8.
11. Нагайчук О.В. Формування компетентностей з охорони праці та безпеки життєдіяльності у майбутніх учителів технологій у процесі фахової підготовки. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2018. № 18. С. 241– 250.
12. Пулькин М.В. Феномен пьянства в XIX начале XX вв.: проблемы осмысления (по материалам Европейского Севера России). Studia Humanitatis. 2017. № 4. 14 с. URL: http://st-hum.ru/sites/st-hum.ru/files/pdf/pulkin_5.pdf (дата звернення: 05.07.2021).
13. Семенець Л.М., Васильєва Р.Ю. Компетенції студентів закладів вищої освіти з безпеки життєдіяльності: змістовий аспект. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2019. Вип. 1 (44). С. 165–168.
14. Спіріна Т.П. Формування професійної культури майбутніх соціальних педагогів у навчально-виховному процесі вищого навчального закладу: автореф. дис. …канд. пед. наук: 13.00.04. Житомир, 2009. 22 с.
15. Христук ОЛ. Проблема алкогольної адикції у сучасні вітчизняній психології. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. 2012. Вип. 2 (2). С. 104–112.
16. Sulima R. Antropologia codziennosci. Krakow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellonskiego, 2000. 194 s.
Published
2021-11-12
How to Cite
Ivanchuk, A. V. (2021). THE MODEL OF STUDENT’S READINESS FOR PERSONAL SAFETY FROM A BAD HABIT. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , (2), 132-137. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-2-21
Section
SECTION IV. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION