INNOVATIVE TECHNOLOGIES OF FORMATION OF PROFESSIONAL CULTURE OF FUTURE TEACHERS OF SPORTS AND CHOREOGRAPHIC DISCIPLINES

Keywords: professional culture, innovations, choreography, physical culture, teacher, students

Abstract

The article substantiates the ways of formation of professional culture in future teachers of sports and choreographic disciplines by innovative means of physical culture, sports and art. It was found that students in general secondary education should be involved in the process of forming a professional culture at a conscious level, and then improve it to achieve better results in professional activities. It is proved that the implementation of innovative technologies in modern education significantly accelerates the transfer of knowledge and accumulated technological and social experience of mankind not only from generation to generation, but also from one person to another. Modern innovative technologies, improving the quality of education and training, allow individuals to adapt more successfully and quickly to the environment, socio-economic changes, promote the development of innovative thinking and creativity. Educational innovations of the university are modern modeling, organization of non-standard lectures and practical classes; individualization of teaching aids; development of a new control system for knowledge assessment; application of computer, multimedia technologies; educational and methodical products of the new generation. In the training of future teachers a special place is occupied by the formation of pedagogical culture. Only in the cultural environment can specialists be formed who are able to think freely and widely, to create intellectual values, which are always needed by the school and society as a whole. Culture is the basis for the formation of the teacher's personality. According to scientists, it is impossible to master any profession without the comprehensive development of personality, physical, moral, spiritual, and so on. It is proved that the development of new scientific and methodological principles in the field of higher choreographic education is one of the current problems of general aesthetic culture and requires further development and improvement of the theoretical course for students to master psychological and pedagogical components in educational activities. Favorable conditions for future teachers to gain professional pedagogical experience are master classes, which provide students with the opportunity to get acquainted with different forms of presentation of material, to form an idea of the versatility of teaching methods, their comparative analysis, generalization, identify ways to form their own teaching methods, choreographic disciplines taking into account the advanced pedagogical experience.

References

1. Бабич М., Вітвицька С. Педагогічна культура викладача вищого навчального закладу. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном: збірник наукових праць. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 77–80.
2. Благова Т.О. Особливості професійної підготовки майбутніх учителів-хореографів у системі педагогічної освіти/ Вісник Житомирського державного університету. Випуск 50. Педагогічні науки. 2010. С. 72–76.
3. Лебідь О.В. Формування професійної культури майбутнього керівника загальноосвітнього навчального закладу в умовах магістратури : монографія. Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2013. 226 с.
4. Лола В.Г. Технологічна культура вчителя: сутність і модель формування. Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2013. 73 с.
5. Мельнік А.О. Формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до позакласної роботи у початковій школі : дис. … канд.. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Кіровоград, 2015. 246 с.
6. Мойсеюк Н.Є. Педагогіка : навч. посібник. Київ, 2001. 140 с.
7. Радул В.В. Соціальна зрілість особистості : монографія. Харків : Мачулін, 2017. 442 с.
8. Цвєткова Л.Ю. Методика викладання класичного танцю : підручник. Київ : Альтерпрес, 2005. 324 с.
9. Шеремета В.І. Освітньо-професійна програма підготовки педагогів-хореографів та її практична реалізація. Науковий вісник Ужгородського університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Вип. 23. 2011. С. 207–209.
Published
2021-11-12
How to Cite
Shevchenko, O. V. (2021). INNOVATIVE TECHNOLOGIES OF FORMATION OF PROFESSIONAL CULTURE OF FUTURE TEACHERS OF SPORTS AND CHOREOGRAPHIC DISCIPLINES. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , (2), 158-162. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-2-25
Section
SECTION IV. THEORY AND METHODOLOGY OF VOCATIONAL EDUCATION