РОЗРОБЛЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСВІТНІХ ТРАЄКТОРІЙ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ У ЗАКЛАДАХ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ

Ключові слова: професійна підготовка майбутніх кваліфікованих робітників, індивідуальна освітня траєкторія, індивідуальний освітній маршрут, індивідуалізація професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, заклади професійної (професійно-технічної) освіти

Анотація

У статті проаналізовано різні підходи до трактування сутності понять «індивідуальна освітня траєкторія» та «індивідуальний освітній маршрут», визначено їхні особливості, теоретично обґрунтовано доцільність побудови для майбутніх кваліфікованих робітників. Досліджено законодавчу базу, що закріплює право учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти на навчання за індивідуальною освітньою траєкторією. Також акцентовано увагу на етапах розроблення індивідуальної освітньої траєкторії майбутніх кваліфікованих робітників: ‒ цілепокладання та проектування ‒ містить постановку суб’єктами освіти (викладач і учень як партнери в освітньому процесі) цілей професійної підготовки; аналіз індивідуальних особливостей учнів (здібності, особистісні якості, можливості, інтереси, потреби, спрямованість особистості в частині життєвих і професійних цінностей і мотивів діяльності), необхідних для реалізації освітньої траєкторії учня, в тому числі стиль і темп його навчальної діяльності, способи роботи з навчальним матеріалом; особливості засвоєння матеріалу, здатності працювати в режимі індивідуальної програми та ін.; ‒ організації професійної підготовки ‒ передбачає організаційний та методичний супровід реалізації індивідуальної освітньої траєкторії учнів. Він передбачає індивідуальний підхід та диференціацію навчання (диференціація матеріалу з навчальних дисциплін за рівнем складності, який відповідає можливостям, потребам та інтересам учнів); ‒ рефлексії та коригування професійної підготовки ‒ спрямований на усвідомлення учнями необхідності та значущості розроблення індивідуальної освітньої траєкторії як одного зі способів самовизначення та самореалізації в професії, а також на рефлексивне оцінювання та самооцінювання отриманих результатів для коригування власної освітньої діяльності. Зроблено висновок про те, що розроблення та упровадження індивідуальних освітніх траєкторій забезпечить можливість майбутнім кваліфікованим робітникам здійснювати індивідуальний вибір рівнів, змісту, форм, методів та засобів навчання професії; виробництву ‒ отримати фахівця із затребуваними кваліфікаційними параметрами; інженерно-педагогічним працівникам ‒ найбільш повно реалізувати власний науково-педагогічний потенціал.

Посилання

1. Багрій В. Педагогічна (фахова) практика у проектування індивідуальної освітньої траєкторії студента. Social Work and Education. 2017. № 2. Том 3. С. 93‒102.
2. Барна М.Ю., Медвідь Л.Г. Формування індивідуальної освітньої траєкторії студентів в умовах модернізації вищої освіти. Інноваційна педагогіка. 2019. Випуск 19. Т3. С. 178‒184.
3. Железкина И.И. Проектирование индивидуальных образовательных траекторий студента в процессе подготовки специалистов социальной сферы (на примере уголовно-исполнительной системы). Вестник Волгоградского института бизнеса. Бизнес. Образование. Право. 2015. № 4 (33). С. 337‒342.
4. Закон України «Про освіту». Київ: Право, 2021. 136 с.
5. Зеер Э.Ф., Журлова Е.Ю. Навигационные средства как инструменты сопровождения освоения компетенций в условиях реализации индивидуальной образовательной траектории. Образование и наука. 2017. Том 19. № 3. С. 77‒93.
6. Избасарова А.К., Ковальчук Л.П. Формирование индивидуальной образовательной траектории как основа подготовки квалифицированных рабочих, служащих и специалистов среднего звена. Информио: электронный справочник Министерства образования и науки Российской Федерации. URL: http://www.informio.ru/publications/id1201/Formirovanie-in dividualnoi-obrazovatelnoi-traektoriikak-osnova-podgotovki-kvalificirovannyh-rabochih-sluzhashih-i-specialistov-srednego-zvena (дата звернення 13.08.2021).
7. Каньковський І.Є. Індивідуальні освітні траєкторії як необхідність сучасного процесу професійної підготовки фахівця. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2013. Вип. 4. С. 62‒65.
8. Кемерова Н.С. Проектирование индивидуальной траектории обучения иностранному языку в техническом вузе. URK: https://vestnik.tspu.edu.ru/files/vestnik/PDF/articles/kemerova_n._s._53_57_2_92_2010.pdf (дата звернення 12.08.2021).
9. Ковалёва Т.М., Кобыща Е.И., Попова (Смолик) С.Ю., Теров А.А., Чередилина М.Ю. Профессия «тьютор». Москва; Тверь: СФК-офис, 2012. 246 с.
10. Коростіянець Т. До постановки проблеми індивідуальних освітніх траєкторій студентів у вищій школі. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 19. Т. 2. С. 9‒12.
11. Краснощок І. Індивідуальна освітня траєкторія студента: теоретичні аспекти організації. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2018. № 60. Т. 1. С. 101‒107.
12. Кримова М.О. Індивідуальна професійно-освітня траєкторія фахівця, як інструмент забезпечення його конкурентоспроможності на ринку праці. Економіка і організація виробництва. 2016. № 1(21). С. 236‒242.
13. Лабунская Н.А. Индивидуальный образовательный маршрут студента: подходы к раскрытию понятия. Известия РГПУ им. А И. Герцена. 2002. № 3. С. 79‒90.
14. Ломакина Т.Ю., Сергеева М.Г., Яковлева М.Б. Разработка «Концепции формирования образовательной траектории ‒ образование через всю жизнь». Профессиональное образование и рынок труда. 2015. № 1‒2. С. 20‒22.
15. Микерова Г.Ж., Жук А.С. Алгоритм построения индивидуальной образовательной траектории обучения. Современные наукоемкие технологии. 2016. № 11‒1. С. 138‒142.
16. Нємець Л.М., Сегіда K.Ю. Логвинова М.О. Індивідуальні освітні траєкторії: роль у забезпеченні якості вищої освіти. Проблеми сучасної освіти. 2020. №10. С. 51‒60.
17. Проєкт Закону України про професійну (професійно-технічну) освіту. Верховна Рада України: офіційний веб-портал. URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?id=&pf3511=70158 (дата звернення 16.08.2021).
18. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року: розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2019 року № 419-р. Урядовий кур’єр . 2019. 26 червня. С. 1.
19. Рапопорт А.Д. Учебно-методический комплекс нового поколения как средство развития субъектной позиции учащихся: автореф. дис. ... канд. пед. наук: Санкт-Петербург, 2012. 24 с.
20. Суртаева Н.Н. Нетрадиционные педагогические технологии: Парацентрическая технология : учеб. науч. Пособие. Москва – Омск, 1974. 22 с.
21. Сутковая Н.В. Реализация индивидуальной образовательной программы ребенка дошкольного возраста. Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1‒1. С. 986‒986.
22. Шапошникова Н.Ю. Индивидуальная образовательная траектория студента: анализ трактовок понятия. Педагогическое образование в России. 2015. № 39. С. 39‒44.
23. Шелехова Л.В. Обучение решению сюжетных задач по математике. Шелехова: учебно-метод. пособ. Майкоп: Издательство АГУ, 2007. 164 с.
Опубліковано
2022-01-10
Як цитувати
Жигірь, В. І. (2022). РОЗРОБЛЕННЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ОСВІТНІХ ТРАЄКТОРІЙ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ У ЗАКЛАДАХ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 54-61. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2021-3-07
Розділ
РОЗДІЛ IIІ. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ