ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ ЯК ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Ключові слова: професійно-педагогічна комунікація, компетентність викладача, успішність комунікативного акту, інклюзивний простір, академічна доброчесність, навички спілкування, суб’єкт комунікації

Анотація

У статті розглянуто основні теоретичні засади та компоненти професійно-педагогічної комунікації як виду педагогічної діяльності. Окреслено роль викладача як суб’єкта комунікативного акту в умовах інклюзивного освітнього середовища, оскільки викладач як суб’єкт професійно-педагогічної комунікації повинен відповідати всім вимогам забезпечення та впровадження освітнього процесу. Наведено низку нормативно-правових документів, що регулюють освітні процеси, зокрема в інклюзивному просторі. Також охарактеризовано основні праці вітчизняних теоретиків і науковців із питань педагогічної та психологічної комунікації та основних принципів її проведення. Наведено основну термінологію, охарактеризовано принципи успішної комунікації та її закономірності. Згадано про поняття комунікативної компетентності та його наповненість. Визначено поняття комунікації як процесу обміну інформацією, ідеями, поглядами, емоціями, що відбувається між двома або більше особами, а також спілкування за допомогою вербальних і невербальних засобів із метою передавання та одержання інформації. Наведено принципи успішної комунікації з урахуванням ролі викладача як основного суб’єкта комунікативного процесу. Наведено основні суб’єкти професійно-педагогічної комунікації та описано зв’язки між ними. Згадано про специфіку організації спілкування зі студентами з особливими освітніми потребами в умовах дистанційного навчання. Охарактеризовано роль інформаційно-комунікаційних технологій у організації навчання та під час здійснення професійно-педагогічної комунікації. Наведено основні компоненти професійно-педагогічної та психологічної комунікації, а також згадано про функції педагогічної діяльності. Описано дев’ять основних навичок спілкування зі студентами з особливими освітніми потребами, а також обґрунтовано сукупний вплив педагога на результат комунікативного акту та на кінцеве сприйняття іншим комунікантом повноти та чіткості висловлювання. Також згадано про поняття академічної доброчесності та його роль у професійно-педагогічній комунікації. Загалом розглянуто сутність поняття комунікації як особливого виду педагогічної діяльності фахівця, професіонала своєї справи, педагога в умовах інклюзивної освіти.

Посилання

1. Бондарєва Л.І. Викладач як суб’єкт педагогічної комунікації. Репозитарій національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8743 (дата звернення: 28.09.2021).
2. Волкова Н.П. Педагогіка : підручник для студ. вищ. навч. закл. Київ : ВЦ «Академія», 2002. 576 с.
3. Волкова Н.П. Педагогічні комунікації : підручник для студ. вищ. навч. закл. Дніпропетровськ : РВВ ДНЦ, 2002. 92 с.
4. Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація : навч. посіб. Київ: ВЦ «Академія», 2006. 256 с.
5. Горішна Н. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні дітей з особливими освітніми потребами: переваги та обмеження. Практичні комунікаційні кейси в інклюзивному освітньому середовищі : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 22 листопада 2019 р.). Київ, 2019. С. 27–40.
6. Долинська Л.В., Уварова Ю.В. Особливості усвідомлення особливостей спілкування майбутніми вчителями. Пробл. загал. та педагог. психології : зб. наук. праць ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. Максименка С. Д. Т. VІ. – вип. 2. Київ, 2004. С.104–111.
7. Закон України «Про вищу освіту» від 02.10.2021 № 1556-VII : станом на 02.10.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення 02.10.2021).
8. Закон України «Про освіту» від 02.10.2021 № 2145-VIII : станом на 02.10.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 02.10.2021).
9. Ловейко Т. Особливості використання практичних комунікативних кейсів при підготовці студентів спеціальності «Видавнича справа та редагування». Практичні комунікаційні кейси в інклюзивному освітньому середовищі : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 22 листопада 2019 р.). Київ, 2019. С. 59–62.
10. Лутай В.С. Філософія сучасної освіти. Київ, 1996. 189 с.
11. Бондар К.М. Теорія і практика інклюзивної освіти : навч.-метод. посіб., 2–ге вид., доп. Проект «Підтримка інклюзивної освіти у м. Кривий Ріг», 2019. 170 с.
12. Vega-Hernández M.C., Patino-Alonso M.C., Galindo-Villardón M.P. Multivariate characterization of university students using the ICT for learning. Computers & Education. 2018. Т. 121. С. 124–130. doi: 10.1016/j.compedu.2018.03.004. c. 126.
Опубліковано
2022-01-10
Як цитувати
Гарасюк, Д. М., Савчук, Н. А., & Хомік, О. М. (2022). ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ ЯК ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВИКЛАДАЧА В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 142-148. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2021-3-19
Розділ
РОЗДІЛ VІ. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають