МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ГАЛУЗІ
Анотація
Стаття присвячена методології дослідження проблеми формування професійної компетентності майбутніх фахівців фармації. Здійснено аналіз сучасних наукових пошуків удосконалення професійної підготовки майбутнього фахівця галузі фармація. На основі аналізу виокремлено низку провідних методологічних підходів щодо дослідження цієї проблеми: системний, діяльнісний, інтегративний, компетентнісний, технологічний. Визначено роль і місце кожного з підходів до дослідження проблеми формування професійної компетентності майбутніх фахівців фармацевтичної галузі. Зазначено, що системний підхід використано до вивчення проблеми формування професійної компетентності майбутніх фармацевтів у процесі фахової підготовки. Означений підхід спрямовує дослідження на розгляд проблеми як системи. Проаналізовано аспекти системного підходу, які реалізуються у професійному становленні та розвитку фахівця фармації. Розглянуто важливість діяльнісного підходу до організації дослідження, професійного навчання та зв’язку змісту фахової підготовки і навчання з трудовою діяльністю майбутніх фармацевтів. З’ясовано роль інтегративного підходу до проблеми формування професійної компетентності у процесі підготовки фахівців фармації. Розглянуто професійну компетентність майбутніх фармацевтів на засадах інтегративного підходу як характеристику особистості, яка формується через інтеграцію різних видів діяльності в процесі теоретичного і практичного навчання та поєднує особистісні якості, професійні знання, досвід роботи, які забезпечують здатність майбутнього фахівця до ефективної професійної діяльності у фармацевтичній галузі. Охарактеризовано функції, основні завдання компетентнісного підходу щодо проблеми формування професійної компетентності фахівця. Зазначено можливості технологічного підходу, який передбачає ефективні зміни в організації освітнього процесу, його удосконалення й гарантує певний рівень сформованості професійної компетентності. Окреслено перспективи подальших досліджень, які полягають в обґрунтуванні моделі формування професійної компетентності майбутніх фармацевтів на засадах визначених підходів. На основі науково обґрунтованої моделі розроблено технологію її реалізації.
Посилання
2. Антонюк Л.Л., Василькова Н.В., Ільницький Д.О., Кулага І.В. Компетентнісний підхід у вищій освіті: світовий досвід. Київ : КНЕУ, 2016. 61 с.
3. Бусел В.Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод., допов. та СD). Київ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2009. 1736 с.
4. Вітвицька С.С. Інноваційні педагогічні технології у системі неперервної професійної освіти : монографія. Житомир : «Полісся», 2015. 368 с.
5. Гончаренко С.У. Педагогічні дослідження: Методологічні поради молодим науковцям : посіб. Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2010. 308 с.
6. Енциклопедія освіти / гол. ред. В.Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
7. Жук О.Л. Педагогическая подготовка студентов: компетентностный подход : монография. Минск : РИВШ, 2009. 336 с.
8. Завгородня Т.К., Стражнікова І.В. Методологічні засади педагогічних досліджень : навч.-метод. посіб. Івано-Франківськ : ПНУ, 2021. 120 с.
9. Лаврук М.М. Методика науково-педагогічних досліджень : навч.-метод. посіб. Львів : ЛНУ, 2021. 148 с.
10. Овсієнко Л.М. Сутність понять «компетенція», «компетентність», «компетентнісний підхід», «якість освіти» у світлі сучасної освітньої парадигми. Електронне наукове фахове видання «Науковий вісник Донбасу». 2013. № 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2013_2_32 (дата звернення: 14.01.2022).
11. Тлумачно-термінологічний словник з методології наукового педагогічного дослідження / упоряд. Н.Н. Чайченко, І.В. Ярмак. Суми : СОІППО, 2012. 36 с. 12. Чернілевський Д.В. Методологія наукової діяльності : навч. посіб. 2-ге вид., доп. Вінниця : АМСКП, 2010. 484 с.
13. Шабанова Ю.О. Системний підхід у вищій школі : підруч. для студ. магістратури. Дніпропетровськ : НГУ, 2014. 120 с.
14. Ягупов В.В. Педагогіка : навч. посібник. Київ : Либідь, 2002. 560 с.