ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА ПІСЛЯ ПАНДЕМІЇ В УКРАЇНСЬКОМУ ВИМІРІ

Ключові слова: тенденції розвитку, педагогічна освіта, період постпандемії, університетська освіта.

Анотація

Стаття присвячена визначенню загальних тенденцій у педагогічній освіті, що можна відмітити в українських університетах. Формулювання мети зумовлене необхідністю з’ясувати виклики, з якими стикаються українські університети в умовах війни та постпандемії. Об’єктом дослідження стали тенденції розвитку педагогічної освіти в Україні. Автори проаналізували процеси адаптації університетської педагогічної освіти до функціонування в умовах нових соціальних викликів (в Україні – в умовах війни та постпандемії). Розуміння поняття «тенденції розвитку педагогічної освіти» авторами сформульовано як складний процес незворотних змін, що відбуваються в системі професійної підготовки фахівців педагогічних професій, які характеризуються кількісними та якісними показниками та приводять до трансформацій у структурі із прогресивними або регресивними рисами. Аналіз показав, що навчальні програми, переліки навчальної літератури, зокрема і з можливістю використання електронних підручників, посібників, навчальних додатків, потребують подальшого оновлення в університетах України. Надалі буде реалізовано індивідуальний підхід в освітньому процесі, його персоналізацію та розвиток пізнавальної діяльності тих, хто здобуває педагогічну освіту, зокрема і для учнів з особливими освітніми потребами. Дослідження довело, що безперервність потребує впровадження та підтримки для розвитку ефективної системи цифрової трансформації в університетах України за такими напрямами, як: доступне та сучасне цифрове освітнє середовище; розвиток цифрових компетентностей учасників освітнього процесу; зміст ІКТ-освіти відповідає сучасним вимогам; послуги та процеси у сфері освіти є прозорими, зручними й ефективними; упровадження електронного документообігу. В умовах ведення інформаційної гібридної війни актуальним залишається забезпечення умов для доступу учасників освітнього процесу до безпечного користування інтернетом, формування навичок безпечної поведінки в інтернеті, забезпечення комп’ютерів ліцензованим програми, технічні засоби й інші засоби контролю, які обмежують доступ до сайтів із небажаним контентом для дітей і дорослих. Автори встановили, що керівники закладів вищої освіти фактично взяли на себе відповідальність за ухвалення управлінських рішень у нових умовах навчального процесу (навчання та роботи) вишів України, адаптацію нормативних документів і рекомендацій центральних органів виконавчої влади у сфері освіти. Рекомендовано використовувати зовнішні (зокрема, плановий/позаплановий інституційний аудит) і внутрішні (проведення процедури самооцінювання освітнього й управлінського процесів, розроблення внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладах освіти) інструменти для розвитку системи якості освіти, адаптації їх до умов провадження освітньої й управлінської діяльності в умовах воєнного стану та повоєнного періоду. Зазначені тенденції також пов’язані з тим, що за останнє десятиліття в українському науковому співтоваристві не лише активізувалося впровадження порівняльно-педагогічних досліджень, а й вибудувалась траєкторія міжнародної співпраці та кооперації, індустрія розробки наукових проєктів, розвивається пошук партнерів, що позитивно впливає на загальну якість вищої педагогічної освіти в Україні.

Посилання

1. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з дод., дод. на CD) / уклад. та гол. ред. В. Бусел. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2009. 1736 с.
2. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 375 с.
3. Коваль Л. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи: технологічний складник : монографія. Донецьк, 2009. 375 с.
4. Первинна реакція української університетської спільноти на технологічні виклики забезпечення навчального процесу в умовах війни / О. Ковтун. Роль іноземних мов у соціокультурному становленні особистості (в умовах війни) : збірник наукових праць. Київ : 2022. С. 72–77.
5. Конєва М. Формування комунікативної професійно орієнтованої компетентності майбутніх учителів іноземних мов. Наукові записки Міжнародного гуманітарного університету. 2020. Вип. № 33. С. 65–68.
6. Мельник Н. Особливості готовності університетської спільноти до навчально-професійної діяльності в умовах війни. Роль іноземних мов у соціокультурному становленні особистості (в умовах війни) : збірник наукових праць. Київ, 2022. С. 101–110.
7. Студентство в умовах війни: адаптація, оцінювання, труднощі : питальник / укл. : Н. Мельник та ін. 2022. URL https://docs.google.com/forms/d/1Ixb18whE-ybuY6Ylr4iL1vfzGcjW-jSJzktCYVkVyiE/edit.
8. Challenges for scientific and pedagogical staff of universities after the 2019 pandemic / N. Melnyk et al. Revista Eduweb. 2022. № 16 (2). P. 9–29. DOI: 10.46502/issn.1856-7576/2022.16.02.1
9. Недипіч А., Василенко В. Особливості дотримання академічних принципів. порядність: зарубіжний досвід. 2022. URL: https://jvestnik-sss.donnu.edu.ua. 10. Оксфордський словник академічної англійської мови. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries. com/definition/academic/trend
11. Освіта під загрозою. 2022. URL: https://saveschools.in.ua/
12. Порядок прийому для здобуття вищої освіти у 2022 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/ vishcha-osvita/vstup
13. Рішення Уряду: створено правові передумови для видачі документів про вищу освіту випускникам закладів вищої освіти у 2022 р. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/rishennya-uryadu-stvoreno-pravoviperedumovi- dlya-vidachi-dokumentiv-pro-vishu-osvitu-vipusknikam-zakladiv-vishoyi-osviti-u-2022-roc.
14. Смирнова-Трибульська Є. Теоретико-методичні основи формування інформативних компетентностей вчителів природничих дисциплін у галузі дистанційного навчання : автореф. дис. … докт. пед. наук : 13.00.02 «Теорія і методика навчання (інформатика)». Київ, 2008. 44 с.
15. Solomakha A., Kosharna N. Підготовка майбутніх педагогів до застосування цифрових технологій у процесі раннього навчання іноземних мов. Освітологічний дискурс. № 3. С. 125–140. DOI: 10.28925/2312-5829.2020.3.8
16. Соня Кошкіна. Сергій Шкарлет: «Я не допущу освітянського мародерства». 2022. URL: https://lb.ua/news/2022/05/04/515617_sergiy_shkarlet_ya_dopushchu.html
17. Академічна доброчесність: питання комплаєнсу та пріоритети поширення серед молодих учених : збірник монографій / Н. Сорокіна та ін. ; за заг. ред. Н. Сорокіної та ін.. Дніпро : ДРІДУ НАДУ, 2017. 169 с.
18. Спілка ректорів України ухвалила важливі рішення щодо ситуації у вищій освіті та участі її представників у захисті держави під час воєнного стану. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/spilka-rektorivukrayini- prijnyala-rishennya-shodo-situaciyi-u-vishij-shkoli-pid-chas-voyennogo-stanu
19. Татенко В. Методологія суб’єктно-вчинкового підходу: соціально-психологічний вимір : моногра- фія. Київ : Міленіум, 2017. 184 с.
20. Шкарлет С. Усім закладам освіти рекомендовано припинити навчальний процес та оголосити канікули на два тижні. 2022. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/sergij-shkarlet-vsim-zakladam-osvitirekomendovano- pripiniti-osvitnij-proces -та- оголосити-канікули-на-два-тижні
21. Ukraine Data Explorer. Міжнародний перетин кордону, 9 червня 2022 р. Кілька джерел. 2022. ДАНІ. URL: https://data.humdata.org/visualization/ukraine-humanitarian-operations/
22. ЮНІСЕФ: Україна. Більше половини українських дітей були змушені залишити свої домівки після місяця війни. ЮНІСЕФ. URL: https://www.unicef.org/ukraine/press-releases/more-half-ukraineschildren- displaced-after-one-month-war
Опубліковано
2022-12-19
Як цитувати
Мельник, Н. І., Ковтун, О. В., & Ладогубець, Н. В. (2022). ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА ПІСЛЯ ПАНДЕМІЇ В УКРАЇНСЬКОМУ ВИМІРІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 71-79. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-3-11
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ