ТЕРМІНОЛЕКСЕМИ «ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА» ТА «МЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА» У ФАХОВІЙ ОСВІТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: СИСТЕМНО-СЕМАНТИЧНИЙ ПІДХІД

Ключові слова: професійна підготовка, методична підготовка, майбутні вихователі закладів дошкільної освіти, заклад фахової передвищої освіти, педагогічний коледж, термінолексеми.

Анотація

У статті визначено й обґрунтовано поняття «професійна підготовка», «методична підготовка» у фаховій освіті майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти як сукупність заходів педагогічного процесу. Проаналізовано наукові розвідки щодо категоріального апарату дослідження, виокремлено тлумачення понять «підготовка», «професійна підготовка», «методична підготовка». Під «професійною підготовкою» майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти розуміємо теоретично обґрунтований системно структурований процес, що забезпечує ефективне формування необхідних компетентностей для виконання спеціальних педагогічних завдань у процесі освітньої діяльності, «фахова підготовка» – це процес опанування компетентностей, що забезпечують можливість успішної освітньої роботи в заданому алгоритмі відтворення; з’ясовано, що вчені по-різному трактують термінолексеми у фаховій підготовці майбутніх вихователів, які забезпечують функціонування й ефективний розвиток методичної системи в умовах фахової передвищої освіти. Скомпоновано наукові дослідження методичної спрямованості в таких напрямах: методика як наукова галузь методика викладання; методичний супровід викладання фахових дисциплін; методична робота в закладах освіти; методична підготовка майбутніх фахівців. Представлено авторське бачення ключових понять окресленої теми (професійна, фахова та методична підготовка); проаналізовано підходи вчених щодо розуміння професійної та методичної підготовки в сучасних умовах реформування вітчизняної освіти; установлено, що пріоритетним напрямом у фаховій підготовці є практична спрямованість освітнього процесу. З’ясовано, що в наукових педагогічних працях учених приділено мало уваги особливостям фахової підготовки в умовах фахової передвищої освіти, що передбачає надалі розроблення методичного аспекту дослідження та науковий аналіз отриманих результатів. Визначено перспективи дослідження методологічного вектора методичної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти.

Посилання

1. Авраменко Б. Методична підготовка вчителів початкових класів у педагогічних навчальних закла- дах України (1956–1996 рр.) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2002. 20 с.
2. Алексєєнко-Лемовська Л. Методична компетентність вихователів закладів дошкільної освіти як складова професійної компетентності. Людинознавчі студії : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогіка». 2018. № 7/39. С. 13–26.
3. Березовська Л. Технології викладання фахових методик дошкільної освіти : навчальний посібник. Івано-Франківськ : НАІР, 2022. 264 с.
4. Богуш А. Методична спрямованість педагогічної спадщини Василя Сухомлинського: методична абетка вчителя. Інноватика у вихованні. 2019. № 10.
5. Васильева М. Теоретические основы деонтологической подготовки педагога : дис. … докт. пед. Наук : 13.00.04. Харьков : ХДПУ им. Г.С. Сковороды, 2003. 432 с.
6. Великий тлумачний словник української мови / уклад. і гол. ред. В. Бусел. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
7. Гончаренко С. Український педагогічний енциклопедичний словник. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.
8. Грицай Н. Основні принципи методичної підготовки майбутніх учителів біології. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 3 (37). С. 105.
9. Енциклопедія освіти / Академія педагогічних наук України ; гол. ред. В. Кремень. Київ : Юрінком-Інтер, 2008. 1040 с.
10. Жигадло Г. Розвиток методичної підготовки вчителів фізичного виховання у вищих педагогічних навчальних закладах України (1964–1998 рр.) : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 2007. 20 с.
11. Княжева І. Сучасні підходи до конструювання змісту педагогічних дисциплін. Місія вчителя в сучасному світі : матеріали ІІ Міжнародного симпозіуму, м. Одеса, 27–30 вересня 2012 р. Одеса : Букаєв Вадим Вікторович, 2013. С. 101–103.
12. Луценко І. Теоретико-методичні засад підготовки майбутніх вихователів до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку : автореф. дис. … докт. пед. наук. 2013.
13. Паласевич І. Зміст підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти до комунікативно-мовленнєвої діяльності. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. 2016. Вип. LXXІV. Т. 3. С. 86.
14. Педагогічний словник / за ред. М. Ярмаченка. Київ : Педагогічна думка, 2001. 514 с.
15. Підкурганна Г. Теоретико-методологічні та методичні основи художньо-педагогічної підготовки студентів факультету дошкільного виховання педагогічного університету : автореф. дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2003. 40 с.
16. Теличко Т. Формування фахової компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти на засадах міждисциплінарного підходу : дис. ... докт. філос. : 015. Мукачево, 2021. 294 с.
17. Троцко Г. Теоретичні та методичні основи підготовки студентів до виховної діяльності у вищих педагогічних навчальних закладах : автореф. дис. … докт. пед. наук. Київ, 1997. 54 с.
18. Шумілова І. Теоретичні і методичні основи формування загальнокультурної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2017. 562 с.
Опубліковано
2022-12-19
Як цитувати
Найда, Р. Г. (2022). ТЕРМІНОЛЕКСЕМИ «ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА» ТА «МЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА» У ФАХОВІЙ ОСВІТІ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ: СИСТЕМНО-СЕМАНТИЧНИЙ ПІДХІД. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 80-87. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-3-12
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ