СУТНІСТЬ ВИЩОЇ ПОЛІТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ: ГЕНЕЗА ПОНЯТТЯ

  • О.І. Юхно
Ключові слова: освіта, професійно-технічна освіта, технічна освіта, вища технічна освіта, політехнічна освіта, політехнічний інститут, вища політехнічна освіта

Анотація

У статті розглянуто ґенезу поняття вища політехнічна освіта, проаналізовано його зміст. Визначено основні складники професійної освіти. Подано тлумачення понять: технічна освіта, політехнічна освіта, політехнічний інститут. Висвітлено ідею політехнізму в історичній ретроспективі. З’ясовано історичні витоки використання поняття «політехнічний» у назві вищих навчальних закладів та охарактеризовано переваги політехнічної освіти. Розкрито історичні передумови формування вчення політехнізму. Виявлено принципи освітньої системи політехнічної школи у Франції - першого навчального закладу, що забезпечував підготовку інженерів з практичними навичками та обізнаністю у фундаментальних науках. Показано втілення в життя нової моделі вищої технічної освіти в Україні, а саме, утворення Київського політехнічного інституту – ВНЗ нового типу, де студенти отримували не навички за вузькою спеціалізацією, а глибоку природничо-наукову базову підготовку з математики, фізики, хімії та інших дисциплін, які поєднувалися із загальноінженерними курсами і професійно-практичною роботою на виробництві, будівництві та у наукових лабораторіях. Викладено характерні особливості вищої політехнічної освіти, зокрема: 1) об’єднання в межах одного вишу декількох напрямів (спеціальностей); 2) забезпечення широкого кругозору майбутніх спеціалістів, високого рівня їх професіоналізму та загальної культури, розвитку здатності швидко орієнтуватися в новітній техніці і технологіях виробництва; 3) поєднання фундаментальної природничої підготовки з математики, фізики, хімії та загальноінженерної освіти; 4) засвоєння теоретичних знань разом з досвідом практичної роботи на виробництві і в наукових установах. Виокремлено класичні принципи політехнічних вишів, які є базовими для сучасних технічних університетів.

Посилання

1. Бутенко. В.Г. Роль вищої технічної освіти у формуванні громадянських цінностей майбутніх фахівців / В.Г. Бутенко // Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку . – 2010. –№ 2. – С. 35-38.
2. Велика радянська енциклопедія [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://bse.sci-lib.com.
3. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник / С.У. Гончаренко – К. : Либідь, 1997. – 376 с.
4. Закон України «Про освіту» від 23.05.1991 №106012 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.
5. Закон України «Про вищу освіту» від 17.01.2002 № 2984-III [Електронний ресурс]. – Режим доступу : zakon.rada.gov.ua›go/2984-14.
6. Словник педагогічних термінів [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://pidruchniki.com.ua/pedagogika/slovnik_pedagogichnih_terminiv.
7. Семеновська Л. Реалізація ідеї політехнізму як стратегічний напрям модернізації національної системи освіти / Л. Семеновська // Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка / редкол. : М. Вашуленко, А. Вихрущ, Л. Вознюк та ін. – Тернопіль, 2009. – № 3 : Спецвипуск. – С. 6-14.
8. Прохорович В. Французькі викладачі-дослідники – вихідці з Паризької Політехнічної школи / В. Прохорович, В. Герасимчук // Технологічна освіта: досвід, перспективи, проблеми. – 2009. – № 3-4. – С. 202 – 210.
9. Терентьєва Н.О. Розвиток політехнічної освіти у вищих педагогічних навчальних закладах України (ХХ століття) : дис... канд. пед..наук : 13.00.01 / Терентьєва Наталія Олександрівна. – К., 2007. – 205 с.
10. Фёдоров М.П. Особенности политехнической модели высшего образования [Електронний ресурс] / М.П. Фёдоров // Мир измерений. – 01.03.2009. – Режим доступу до журн. : ria-stk.ru/mi/adetail.php?ID=19371 .
11. Ховрич С.М. Проблеми формування системи з підготовки інженерно-технічних кадрів Наддніпрянської України: дореволюційний період / С.М. Ховрич // Вісник Київського славістичного університету /Редкол. : Ю.М. Алексєєв (голов. ред.) та ін. – К. : КСУ. – 2003. – № 15. – С. 173-182.
Опубліковано
2023-06-12
Як цитувати
Юхно, О. (2023). СУТНІСТЬ ВИЩОЇ ПОЛІТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ: ГЕНЕЗА ПОНЯТТЯ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 165-173. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/3365