НЕФОРМАЛЬНА ОСВІТА ЯК НЕВІД’ЄМНИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ

Ключові слова: формальна освіта, неформальна освіта, неформальна освіта студентів медичних ЗВО, освіта впродовж життя

Анотація

Суспільство розвивається настільки стрімко, що часто професійні знання, здобуті людиною, вже за кілька років стають застарілими та потребують якісного оновлення і, відповідно, збагачення професійного й особистісного потенціалу. Особливо це стосується сучасної медицини, яка розвивається досить інтенсивно. Розширити й доповнити знання, які опанував фахівець, здобуваючи вищу освіту, можна через неформальну освіту. Неформальною є освіта, яка здобувається за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/ або часткових освітніх кваліфікацій. У статті наведено аналіз останніх досліджень та публікацій, де висвітлюється досвід неформальної освіти в європейських країнах та країнах Північної Америки, а також сучасний стан неформальної освіти в Україні. Досліджено роль неформальної освіти в освіті дорослих та серед здобувачів вищої освіти. У статі проаналізовано використання неформальної освіти студентами-медиками та інтернами Запорізького державного медико-фармацевтичного університету. Виявлено, що на здобування неформальної освіти опитаних мотивує особистісне та професійне зростання й розвиток нових навичок поза основним напрямом освіти. Виявлено найпоширеніші форми та види неформальної освіти. Проаналізовано оптимальну тривалість навчання та матеріальні витрати на навчання. Визначено найбільш використовувані онлайн-платформи для здобування неформальної освіти. Проаналізовано тематики неформальних програм, які є найпопулярнішими серед студентів-медиків та інтернів. Констатовано, що неформальна освіта є досить популярною серед здобувачів медичної освіти та сприяє їх професійному та особистісному зростанню, а також допомагає розвинути нові навички поза основним напрямом навчання.

Посилання

1. Аніщенко О., Лук’янова Л., Прийма С. Неформальна освіта дорослих – освітній тренд ХХІ століття. Рідна школа. 2017. № 11–12. С. 3–8. URL: https://lib.iitta.gov.ua/710422/1/Anishchenko%2C%20Lukianova%2C%20Pryima%20_%20Non-formal%20education%20of%20adults.pdf
2. Голованова І. А., Ляхова Н. О., Бєлікова І. В., Філатова О. В. Освіта дорослих: світові тенденції, українські реалії та перспективи: реалії, тенденції та перспективи : монографія / за заг.ред. проф. Ю. Д. Бойчука. Київ ; Харків : Інститут освіти дорослих НАПН України імені І. Зязюна, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2020. 193–197. URL: http://repository.pdmu.edu.ua/bitstream/123456789/14503/1/Osvita%20_doroslykh_monohrafiia_2.pdf
3. Гончарук А. Неформальна освіта дорослих у країнах ЄС. Педагогічні науки. Полтава, 2012. № 54. С. 31–36. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/964/1/Goncha.pdf
4. Горук Н. М. Проблеми неформальної освіти жінок у США : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Дрогобич, 2011. 20 с.
5. Давидова В. Д. Неформальна освіта дорослих у навчальних гуртках Швеції : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Київ, 2008. 20 с
6. Колодько, І. Особливості формування та розвитку неформальної освіти Королівства Швеції. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. Камянець-Подільський, 2020. Випуск 19. С. 18–22. URL: http://visnyksport.kpnu.edu.ua/article/view/226680/226442
7. Куліш Я. Неформальна освіта студентів журналістських спеціальностей (на прикладі фестивальної діяльності Інституту журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка). Інтегровані комунікації. Київ, 2019. № 1 (7). С. 97–106. URL: https://intcom.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/152/127
8. Лук’янова Л. Концепція освіти дорослих в Україні. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. Київ, 2011. Вип. 3(1). С. 8–16. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2011_3%281%29__3
9. Макаренко С. Стан та перспективи запровадження неформальної освіти студентів спеціальності «Дошкільна освіта» в університеті. Гуманізація навчально-виховного процесу. Харків, 2020. № 1(99). С. 65–77.
10. Михальчук О. О. Формування андрагогічної компетентності студентів педагогічних університетів Польщі : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Черкаси, 2012. 20 с.
11. Мукан Н. В., Барабаш О. В., Бусько М. Б. Специфіка реалізації неперервної освіти у Канаді. Молодий вчений. Одеса, 2016. № 2 (29). С. 309–312
12. Огієнко О. І. Тенденції розвитку освіти дорослих у скандинавських країнах (друга половина XX століття) : автореф. дис. ... д-ра наук : 13.00.01. Київ, 2009. 44 с.
13. Орос І. Система освіти дорослих у Канаді та США. Педагогічний часопис Волині. Луцьк, 2018. № 4(11). С. 44–50.
14. Павлик Н. П. Характерологічні ознаки неформальної освіти: соціально-педагогічний підхід : професійна освіта: методологія, теорія та технології: зб. наук. праць. / упоряд. та відп. ред. І. І. Доброскок. Київ, 2015. С. 160–170. URL: https://core.ac.uk/reader/78394640
15. Павлик Н. П. Теорія і практика організації неформальної освіти молоді : навч. посіб. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2017. 162 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/26013/1/Teoriya_Neformalna_Osvita.pdf
16. Про вищу освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення: 28.05.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
17. Самойленко О. А. Тенденції розвитку освіти дорослих у Словаччині (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) : автореф. дис. … док. пед. наук : 13.00.01. Житомир, 2019. 41 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/30167/1/avt_Samojlenko.pdf
18. Стрижалковська В. В. Підтримка обдарованих дітей у неформальній освіті Чеської республіки: аналіз діяльності громадських організацій. Науковий вісник Донбасу. 2012. №1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2012_1_25
19. Ткачук Г., Медведєва М. Формування математичної компетентності студентів педагогічних університетів в умовах неформальної освіти. Освіта. Інноватика. Практика. Суми. 2023. Том 11. № 3. С. 39–46. DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i3-006
20. Шапочкіна О. В. Сучасні тенденції розвитку неформальної освіти майбутніх учителів у Німеччині : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2012. 20 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/6978/1/O_Shapochkina_STRNOMUUN_GI.pdf
21. Яблоков С. В. Інтеграція формального, неформального та інформального навчання в навчанні англійської мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. ж-л / Сумськ. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми, 2018. № 1 (75). С. 107–124. URL: http://repository.sspu.sumy.ua/handle/123456789/5048
Опубліковано
2023-08-31
Як цитувати
Гавриленко, К. В., Ємець, Т. І., & Шеметенко, О. О. (2023). НЕФОРМАЛЬНА ОСВІТА ЯК НЕВІД’ЄМНИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ МАЙБУТНІХ ЛІКАРІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 44-51. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-2-07
Розділ
РОЗДІЛ IIІ. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають