ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ ІЗ ПРОГРАМУВАННЯ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ НА ПЛАТФОРМІ MOODLE
Анотація
У статті досліджуються проблеми, пов’язані з оцінюванням знань студентів з програмування під час дистанційного навчання та можливі шляхи їх вирішення. Розглянуті такі проблеми: ускладнення оцінювання у динаміці, шахрайство під час дистанційного оцінювання, обмеженість взаємодії та зворотного зв’язку, нерівні можливості доступу студентів до ресурсів і технологій, ускладнення оцінювання навичок розв’язання практичних завдань. Актуальність роботи обумовлена збільшенням навантаження на викладача під час дистанційного навчання та ускладненням якісного оцінювання учнів через відсутність безпосереднього спілкування. Проведені у роботі дослідження базуються на можливостях платформи Moodle для онлайн перевірки отриманих учнями знань. Аналіз статистики використання різних типів тестових завдань Moodle свідчить, що більшість викладачів віддають перевагу найпростішим типам тестів множинного вибору з можливістю перемішування питань та варіантів відповідей. Такий вибір не сприяє якісному оцінюванню знань з програмування. У статті розглядаються можливості автоматичного створення тестів та їх ефективність для підвищення якості оцінювання та запобігання шахрайства під час тестування, наведені приклади створення тестових питань. В роботі запропоновано класифікацію завдань та тестових питань для базового курсу програмування за типами. Наведено результати педагогічних експериментів з визначення відсоткової складності різних типів завдань зазначеної класифікації під час викладання програмування у Кременчуцькому національному університеті імені Михайла Остроградського з використанням системи онлайн навчання krnu.org, побудованої на платформі Moodle. У статті обґрунтовується ефективність використання викладачами запропонованої класифікації завдань задля підвищення якості та об’єктивності оцінювання отриманих навичок та компетенцій під час вивчення базового курсу програмування. У висновках статті зазначається, що дослідження удосконалення засобів оцінювання під час дистанційного навчання залишаються актуальними та перспективними на тлі подальшого розвитку цифрової освіти.
Посилання
2. Ібрагімова Л.А. Аналіз змісту професійної підготовки майбутніх інженерів-програмістів з формування алгоритмічної компетентності. Педагогічні науки: теорія та практика. 2021. № 4. С. 136–142.
3. Іщеряков C. Вчити програмування треба в школі чи університеті? Освітня політика. Портал громадських експертів. URL: http://osvita.ua/ school/54063/ (дата звернення: 15.09.2023).
4. Славко Г.В. Математика програмістам : навч. підруч. Кременчук : Видавництво ПП Щербатих О.В., 2018, 184 с.
5. Методичні рекомендації «Організація дистанційного навчання в школі» : Міністерство освіти і науки України. (2020. Травень). URL: https://rada.info/upload/users_files/41919831/4c6d4edbb7e057a3ecea236cc72d989d.pdf (дата звернення: 15.08.2023).
6. Олійник В.В., Грабовський П.П., Коновал О. А. Критерії та показники добору цифрової платформи електронного навчання для закладу загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Т. 90, № 4. С. 19–31.
7. Павленко М., Варава Т. Інформаційні засоби навчання основам програ-мування у середній школі. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. Том. 5. №. 3. Вересень. 2017. С. 58–73. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/233567916.pdf (дата звернення: 10.08.23).
8. Руденко Ю. Професійна адаптація молодих викладачів комп’ю-терних наук. URL: https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/publ/4-1-0-351 (дата звернення: 5.09.2023).
9. Семеніхіна О.В., Руденко Ю.О. Проблеми навчання програмувати учнів старших класів та шляхи їх подолання. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т.66, № 4. С. 54–64.
10. Семеніхіна О.В., Юрченко А.О., Сбруєва А.А. Відкриті цифрові освітні ресурси у галузі ІТ : кількісний аналіз. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 75, № 1. С. 331–348.
11. Сергієнко С.А., Славко Г.В. Досвід упровадження та інтеграції системи онлайн-навчання на платформі Moodle у освітній простір університету. Інженерні та освітні технології. 2019. Т. 7. № 2. С. 126–136.
12. Система онлайн-навчання Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. URL: http://krnu.org (дата звернення: 20.09.2023).
13. Славко Г.В. Непрямі методи ідентифікації користувачів Moodle. Восьма міжнародна науково-практична конференція «MoodleMoot Ukraine 2020». Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle. Київський національний університет будівництва і архітектури, 2020 р. URL: https://2020.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=30 (дата звернення: 7.09.2023).
14. Славко Г.В. Розробка та впровадження інтерактивної перевірки програм-них кодів у системі онлайн-освіти «Математика.укр». Інформатика та системні науки. 2017. URL : http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/ 123456789 /5552/1/22%20Славко.pdf (дата звернення: 2.09.2023).
15. Литвин О. Теоретичні та практичні аспекти використання математичних методів та інформаційних технологій в освіті й науці: монографія / за заг. ред. О. Литвин. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. 332 с.
16. Computing Curricula 2020: Paradigms for Global Computing Education. New York : Association for Computing Machinery, 2020. 205 p. URL: https://www.acm.org/binaries/content/assets/education/curricula-recommen-dations/cc2020.pdf (дата звернення: 1.09.2023).
17. Gennadii Slavko, Serhii Serhiienko, Anfisa Shmelova, Kateryna Kovalenko «Problems and organizational measures of implementing and providing the distance electrical engineering education at the university using lms moodle in the conditions of modern challenges in Ukraine». Proceedings of the International Conference on Modern Electrical and Energy Systems, MEES 2022., 20-22 October 2022.
18. LMS Moodle. URL: http://moodle.org (дата звернення: 1.09.2023).
19. Olena Grytsiuk, Larysa Herasymenko, Tetiana Nabok, Tatiana Bryl, Larysa Maksimova. Assessment of learning outcomes in distance learning using the Moodle platform. Матеріали Міжнародної конференції «MEES 2022. Modern Electrical and Energy System», 20–22 October 2022.