ЗМІНИ У ЗМІСТІ ШКІЛЬНОГО ЛІТЕРАТУРНОГО КУРСУ В КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНИХ І НАЦІОНАЛЬНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ (90-ТІ РОКИ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)

Ключові слова: українська література, зарубіжна література, нова українська школа, навчальна програма, інтегрований курс.

Анотація

У статті з’ясовано, що зміст літературної освіти має виховний і пізнавальний потенціал, сприяє розвитку й саморозвитку школярів, формуванню в них предметних і ключових компетентностей. Під час дослідження здійснено аналіз компетентнісного потенціалу літературного компоненту мовно- літературної галузі відповідно до чинного Державного стандарту базової середньої освіти та дано визначення поняттю літературної компетентності. Доведено, що ефективне навчання літератури можливе за умови такої організації діяльності учнів, яка б ураховувала специфіку предмета, підвищення рівня мотивації до навчання та використання інноваційної методики й актуальних навчально-методичних матеріалів. Зміст літературного курсу визначає те, які знання та навички учні отримають під час навчання, окреслює теоретичні та практичні аспекти навчання та спрямований на досягнення конкретних навчальних цілей. Розкрито особливості нинішнього змісту літературного курсу, його принципи та рубрики, а також проаналізовано вимоги поділу на розділи й теми рубрик змісту літературного курсу (українська та зарубіжна література). На основі наукових праць і нормативних документів детально проаналізовано зміни змісту літературного курсу протягом 90-х років ХХ – початку ХХІ століття, окреслено позитивні та негативні події. Зазначено, що одним із завдань сучасної української загальної середньої освіти є покращення освітніх процесів, а також формування в учнів інтегрованої картини світу, високої духовної культури, дієвої системи цінностей, пізнавальної активності, креативності та мобільності, національної ідентичності. Для цього передбачено розроблення змісту шкільної літературної освіти на засадах інтегрованого підходу, що охоплює тематичну, методичну та діяльнісну сфери. Окреслено позитивний вплив на реформування літературної освіти впровадження Нової української школи. Доведено, що подальший перехід до європейсько орієнтованої освітньої парадигми має детально враховувати модернізаційні засади щодо змісту літературного курсу та його технологічного забезпечення.

Посилання

1. Андрійчук Т. Російська література в українських школах. Ukraїner : вебсайт. 2022. 12 жовтня. URL:
https://www.ukrainer.net/rosiyska-literatura/.
2. Гоголь Н. Теоретико-методичні засади реалізації культурологічного підходу до навчання української літератури часів національного реформування шкільної літературної освіти (1991–2003 рр.). ІХ Волошинські читання. Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство : збірник матеріалів Усеу-
країнської науково-практичної конференції. Київ : Педагогічна думка, 2021. С. 17–26. URL: https://lib.iitta.gov.ua/728447/1ВОЛОШИНСЬКІ%20%20ЧИТАННЯ-%202021%20Збірник%20матеріалів.pdf.
3. Зарубіжна література. 6–9 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти : наказ МОН № 698 від 03.08.2022 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.zarubizhna.literatura-6-9.pdf.
4. Макєєв С. Практика реалізації компетентнісного підходу в освітніх системах розвинених країн. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2022. Вип. 15 (47). С. 43–52. https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/47.6.
5. Назаренко Л. Ефективність формування літературної компетентності старшокласників засобами ІКТ (старша школа). Вересень. 2021. № 1 (88). С. 18–31. https://doi.org/10.54662/veresen.1.2021.02.
6. Пінігіна Ю. Роль української літератури у вихованні всебічно розвиненої особистості учня. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 3. С. 94–97. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.70-3.17.
7. Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartivpovnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898.
8. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 р. : розпорядження КМУ № 988-р від 14.12.2016 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р#Text.
9. Резнікова К. Вектори інноваційного розвитку літературної освіти у ХХІ столітті. Інноваційна педа- гогіка. 2023. Вип. 64. Т. 1. С. 25–27. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.1.4.
10. Сергієнко А. Компетентнісний підхід до вивчення художніх творів на уроках української літера- тури. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 3. С. 104–107. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.70-3.19.
11. Ситченко А. Літературна освіта школярів у викликах компетентнісного навчання. Освітологічний дискурс. 2020. Вип. 2 (29). С. 51–63. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.5.
12. Степаненко О. Тенденції вивчення літератури у закладах загальної середньої освіти України у 30–90 рр. ХХ ст. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 49. Т. 2. С. 38–43. https://doi.org/10.32843/2663-6085/20 22/49.2.8.
13. Українська література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів : накази МОН № 52 від 13.01.2017 р. та № 201 від 10.02.2017 р. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/na-sajt-ukrayinska-literatura-5-9-zchervonimdoc- 2.pdf.
14. Яценко Т. Шкільна літературна освіта в проєкції освітніх завдань нової української школи: про- грамове та навчально-методичне забезпечення. ІХ Волошинські читання. Шкільна літературна освіта: традиції і новаторство : збірник матеріалів Усеукраїнської науково-практичної конфе- ренції. Київ : Педагогічна думка, 2021. С. 81–89. URL: https://lib.iitta.gov.ua/728447/1/ВОЛОШИН- СЬКІ%20%20ЧИТАННЯ-%202021%20Збірник%20матеріалів.pdf.
Опубліковано
2024-04-24
Як цитувати
Касаткін, О. С. (2024). ЗМІНИ У ЗМІСТІ ШКІЛЬНОГО ЛІТЕРАТУРНОГО КУРСУ В КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНИХ І НАЦІОНАЛЬНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ (90-ТІ РОКИ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ). Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 7-14. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-1-01
Розділ
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ