ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У КОНТЕКСТІ ПРОТИДІЇ НЕБЕЗПЕЦІ ІНФОРМАЦІЙНОГО НАСИЛЛЯ: КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ

Ключові слова: інформаційне насильство, небезпека, майбутні педагоги, медіаграмотність, загальноуніверситетські дисципліни, виховна робота.

Анотація

Звертається увага на те, що побічним наслідком тотальної інформатизації стало стрімке поширення інформаційного насильства, яке часто реалізується через засоби масової інформації – пресу, інтернет, телебачення, радіо тощо. Акцентується, що ця проблема актуалізувалася під час війни, адже московська пропаганда постійно використовує мас-медіа для поширення панічних і антидержавницьких настроїв в українському суспільстві. Стверджується, що дієвим механізмом протидії інформаційному насильству, яке реалізується через засоби масової інформації, є медіаграмотність, яка дозволяє свідомо сприймати та критично тлумачити інформацію, отриману з різних медіа, відділяти реальність від її віртуальної симуляції. Підкреслюється важливість формування медіаграмотності майбутніх педагогів, зважаючи на їхню соціальну роль. Зазначається двовекторність формування медіаграмотності майбутніх педагогів: по-перше, вони самі повинні бути медіаграмотними, по-друге, вони повинні бути готовими до формування медіаграмотності тієї вікової категорії здобувачів освіти, з якою працюватимуть. Аналізується досвід формування медіаграмотності студентів педагогічних спеціальностей, на основі чого робиться висновок про провідну роль у формуванні медіаграмотності майбутніх педагогів загальноуніверситетських дисциплін. Водночас вказується на невикористання потенціалу безпекових дисциплін. Окреслюється низка проблем організаційно-методичного характеру у викладанні загальноуніверситетських дисциплін, які знижують ефективність формування медіаграмотності майбутніх педагогів. Робиться висновок про те, що формування медіаграмотності майбутніх педагогів повинне передусім починатись із планування відповідної змістовно-процесуальної «траєкторії», яка за законами логіки та цілісності наскрізно пройде через відповідні освітні програми, навчальні плани та плани виховної роботи. Окреслюються перспективи подальших наукових розвідок.

Посилання

1. Бурцева О. Застосування медіаосвітніх технологій для формування інформаційної грамотності майбутніх учителів математики в навчально-виховному процесі. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. 2017. № 12. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/233567935.pdf. 2. Діагностика рівнів сформованості медіаграмотності майбутніх учителів початкових класів / Г. Васянович та ін. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Т. 76. № 2. С. 108–125.
3. Городецька О. Захист психіки дитини-дошкільника від негативного впливу засобів масової інформації. Від медіаграмотності до медіакультури: стратегії, проблеми, перспективи : тези доповідей Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, м. Миколаїв, 27 квітня 2016 р. Миколаїв : ОІППО, 2016. С. 17–19.
4. Герман В., Громова Н. Формування медіаграмотності майбутнього вчителя в умовах професійної філологічної підготовки («Методика навчання української мови», «Культура української мови»). Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 7 (111). С. 22–23.
5. Коневщинська О. Формування медіакультури майбутніх учителів музики : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2009. 21 c.
6. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція) / за ред. Л. Найдьонової, М. Слюсаревського. Київ : Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, 2016. 16 с.
7. Кравченко О. Педагогічні умови формування медіаграмотності майбутніх учителів у сучасних закладах вищої освіти: обґрунтування проблеми. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 31. Т. 3. С. 270–275.
8. Матвійчук М. Формування медіаграмотності майбутніх соціальних педагогів у процесі фахової підготовки : автореф. дис ... канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2014. 23 с.
9. Медіаграмотність у початковій школі : посібник для вчителя / О. Волошенюк та ін. ; за ред. О. Волошенюк, В. Іванова. Київ : ЦВП, АУП, 2018. 234 с.
10. Осадчий В. Теорія і практика медіаосвіти майбутніх учителів в умовах вищого навчального закладу. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2011. № 3. С. 24−34.
11. Хріник Є. Актуальні питання формування медіакультури майбутніх вихователів. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 47. Т. 4. С. 251–255. 12. Підготовка майбутніх фахівців в університетах України та Польщі до реалізації медіаосвіти дошкільників / О. Янкович та ін. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 67. № 5. С. 264–276.
13. Alper M. Developmentally appropriate New Media Literacies: Supporting cultural competencies and social skills in early childhood education. Journal of Early Childhood Literacy. 2013. № 13 (2). P. 175–196.
14. Dumayag D. Information and Media Literacy of K to 12 and Non-K to 12 Graduates. Journal for Educators, Teachers and Trainers. 2023. Vol. 14 (3). P. 630–639.
15. Curricula for Media Literacy Education According to International Experts / A. Fedorov et al. European Journal of Contemporary Education. 2016. Vol. 17. Is. 3. P. 324–334.
16. Media literacy, digital citizenship and their relationship: Perspectives of preservice teachers / S. Gillern et al. Teaching and Teacher Education. 2024. Vol. 138, February. URL: https://www.sciencedirect.com/ science/article/abs/pii/S0742051X2300392X.
17. Hernandez M.L.P., Torres M.A.G. Metaanalisis: Ciberviolencia del estudiantado al docente. Revista de Tecnologia de Informacion y Comunicacion en Educacion. 2023. Vol. 17. № 3. Julio – September. Р. 20–33.
18. Media dimension of modern civic education: the humanitarian aspect / L. Kulbach et al. Revista de Tecnologia de Informacion y Comunicacion en Educacion. 2022. Vol. 16. № 2. Abril – Junio. P. 49–69.
Опубліковано
2024-04-24
Як цитувати
Глінчук, Ю. О. (2024). ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У КОНТЕКСТІ ПРОТИДІЇ НЕБЕЗПЕЦІ ІНФОРМАЦІЙНОГО НАСИЛЛЯ: КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 79-85. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-1-11
Розділ
РОЗДІЛ V. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ