ВНЕСОК СЛОВАЦЬКОЇ МОВИ У ВИХОВАННЯ МУЛЬТИЛІНГВАЛЬНОГО СВІТОГЛЯДУ НАСЕЛЕННЯ ЗАКАРПАТТЯ

Ключові слова: етнічна група, мультилінгвальний світогляд, міжкультурна комунікація, лінгвістичний клімат, гуманітарна роль мов національних меншин.

Анотація

Статтю присвячено дослідженню проблематики виховання мультилінгвального світогляду громадян за допомогою мов національних меншин як інтегрального компонента полікультурного середовища. Актуальність вибору словацької мови як засобу підтримки мультилінгвізму в області зумовлена сучасними тенденціями в засобах масової інформації, сфері освіти, суспільним запитом на її вивчення як другої чи третьої іноземної мови. Бібліографічний огляд засвідчив інтерес вітчизняних науковців до проблематики становлення всебічно розвиненої особистості на основі мультилінгвальної концепції розвитку лінгвістичного простору з ознаками глобалізації. В умовах активної міграції мови національних меншин відіграють важливу роль у підтримці мультилінгвізму. Встановлено, що головними формами та методами виховання мультилінгвального світогляду є освіта та засоби масової інформації, які володіють необхідним інструментарієм для створення інклюзивного іншомовного контенту, здатні охоплювати широке коло слухачів та різні категорії населення на всіх етапах розвитку. Словацька меншина Закарпаття є однією з найбільш активних у прагненні зберегти власну культурну спадщину, примножити її внесок у розвиток міжкультурної комунікації в області. З’ясовано, що, незважаючи на переваги мультилінгвального середовища, актуальними у такому соціумі стають питання щодо державного регулювання мовного процесу, співвідношення норм, стандартів, вимог до знання державної мови та застосування мов національних меншин. Наукові пошуки за темою дослідження дали можливість розкрити сутність понять «мультилінгвальний світогляд» і «гуманітарна роль мови»; можуть зацікавити менеджерів освіти, педагогів, мовознавців, культурологів і тих, хто цікавиться проблематикою розвитку мультилінгвізму в полікультурному соціумі.

Посилання

1. Мови національних меншин / Н. Бакуліна та ін. URL: https://lib.iitta.gov.ua/709300/1/expertiza_ pidr_8kl_movi_nacmensh.pdf.
2. Бондар В. Публічна політика з розвитку мов національних меншин: порівняльний аналіз досвіду республіки Польща та України : дис. … докт. філософ. : 281. Київ, 2022. 244 с.
3. Галас Б. Українська лексика, позначена західнослов’янським впливом, у записах Я. Головацького. Studia Slovakistica. Vol. 15. С. 6–14.
4. Євсєєва Г. Державна мовна політика в контексті української національної ідеї: теоретико методологічні засади : дис. ... докт. держ. управління : 25.00.01. Дніпропетровськ, 2012. 499 с.
5. Залужна А. формування мультилінгвальної компетентності студентів через використання ігрових методів навчання на заняттях з іноземної мови. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2018. № 1 (15). С. 108–112.
6. Занкевич Н. Конституційно-правовий режим мов національних меншин в Україні: сучасний стан і перспективи. Нове українське право. 2022. Вип. 5. С. 79–91.
7. Казакевич О. Роль мови у формуванні національної ідентичності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Культурологія». 2017. Вип. 18. С. 77–79.
8. Ковач Л. Етнокультурний розвиток Закарпаття в період незалежності України. Наукові записки. Вип. 17. С. 187–201.
9. Надання шансу регіональним мовам і мовам національних меншин. Європейська хартія регіональних мов або мов національних меншин. URL: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/ DisplayDCTMContent?documentId=09000016806c748c.
10. Панасюк Ю. Мультилінгвальність в українському суспільстві. Науковий вісник Дрогобицького держав- ного педагогічного університету імені І. Франка. Серія «Філологічні науки». 2017. Т. 2. № 8. С. 37–40.
11. Плотницька І. Теоретико-методологічні засади аналізу мовної політики в державному управлінні. Державне будівництво. 2007. № 1. Ч. 1. С. 47–53.
12. Про національні меншини (спільноти) України : Закон України № 3389–IX. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2827-20#Text.
13. Словаки України. Хто вони? URL: https://www.ukrainer.net/slovaky/.
14. Шаркань В. Питання мови національних меншин Закарпаття в українських медіа 2019–2021 рр. Образ. 2022. Вип. 2 (39). С. 64–80.
15. Яшкіна В., Гайдар В. Мультилінгвальна освіта в сучасній школі як вагомий чинник формування мовної особистості. Молодий вчений. 2020. № 9 (85). C. 59–62.
Опубліковано
2024-04-24
Як цитувати
Фельцан, І. М., & Бедевельська, М. В. (2024). ВНЕСОК СЛОВАЦЬКОЇ МОВИ У ВИХОВАННЯ МУЛЬТИЛІНГВАЛЬНОГО СВІТОГЛЯДУ НАСЕЛЕННЯ ЗАКАРПАТТЯ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 93-99. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-1-13
Розділ
РОЗДІЛ V. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ