ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ ТА РИЗИКАМИ В ОСВІТІ

Ключові слова: освітні проєкти, професійна освіта, ризики, управління проєктами, планування.

Анотація

У статті розкрито особливості управління проєктами та ризиками в освіти. Зазначено, що ефективне управління проєктами та ризиками у сфері освіти допомагає створити стабільне й інноваційне освітнє середовище, що дозволяє розвивати якість навчання та досягати стратегічних цілей освітніх установ. Зауважено також, що особливістю освітніх ризиків є їхня потенційна віддаленість від прямих фінансових втрат, натомість вони можуть проявлятися як загрози таких втрат у довгостроковому періоді. Незважаючи на це, важливим аспектом є формування стратегічного освітнього ризик-менеджменту, спрямованого на ухвалення управлінських рішень на різних рівнях (у навчальних закладах, регіонах, галузях освіти тощо) з метою зменшення ймовірності негативних подій і мінімізації можливих збитків. Зазначено, що управління ризиками в освіті – це комплекс заходів, спрямованих на ідентифікацію, оцінку, управління й мінімізацію ризиків, що виникають у сфері освіти. Освітні установи: школи, університети, навчальні центри тощо – стикаються з різноманітними загрозами й ризиками, які здатні вплинути на їхню діяльність, якість навчання й безпеку учнів і працівників. У висновку зазначено, що управління проєктами й ризиками в освіті відіграє важливу роль у забезпеченні якості освіти та стабільності освітніх закладів. Ефективне планування, організація й координація проєктів сприяють досягненню освітніх цілей і підготовці компетентних кадрів. Ідентифікація, оцінка й управління ризиками дозволяють запобігати можливим негативним наслідкам для освітніх закладів, гарантувати безпеку та стабільність їхньої діяльності. Зокрема, стратегічне планування, гнучке вирішення проблем, залучення стейкхолдерів і використання сучасних технологій сприяють успішному управлінню проєктами в освіті. А постійний моніторинг ризиків й оновлення стратегій допомагають адаптуватися до змін середовища та запобігати можливим ускладненням.

Посилання

1. Жигалкевич Ж., Чухліб В. Управління проектами та їх ризиками: підходи та методи. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. № 6 (17). URL: http://pev.kpu.zp.ua/archives (дата звернення: 19.02.2024).
2. Костенко О., Япринець Т. Особливості застосування проєктного менеджменту в підготовці магістрів професійної освіти. Ukrainian professional education. Полтава, 2021. Вип. № № 9–10. С. 86–94. URL: https://dspace.pdau.edu.ua/handle/123456789/1528 (дата звернення: 20.02.2024).
3. Кравченко Г. Теоретичні і методичні засади проєктного менеджменту в управлінні закладом позашкільної освіти. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Педагогіка». 2021. № 11 (21). https://doi.org/10.33296/2707-0255-11(21)-19.
4. Кузьмінська Ю. Модель управління креативністю та ризиками команд освітніх проектів у сфері підвищення кваліфікації. Вісник Черкаського державного технологічного університету. Серія «Технічні науки». 2018. № 3. С. 42–49. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchdtu_2018_3_9 (дата звернення: 20.02.2024).
5. Кулініч О. Управління проєктами в системі освіти: поняття, зміст. Публічне урядування. 2020. № 4 (24). С. 202–212. https://doi.org/10.32689/2617-2224-2020-4(24)-202-212.
6. Павліха Н., Тихончук В. Теоретико методологічні аспекти управління проєктами в освітній сфері у часи змін та викликів. Трансформація моделі соціально-економічного розвитку в умовах відновлення України та інтеграції з ЄС : збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Луцьк, 15 травня 2023 р. Луцьк : Вежа-Друк, 2023. С. 162–166. URL: https://evnuir.vnu. edu.ua/handle/123456789/22580 (дата звернення: 19.02.2024).
7. Припотень О. Особливості командної роботи у процесі реалізації освітніх проектів. Theory and methods of educational management. 2018. № 1 (21). URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_ vydanya/metod_upr_osvit/v1_2018/Припотень%20О.В.pdf92 (дата звернення: 20.02.2024).
8. Семко І., Мокієнко Ю. Аналіз ризиків освітніх проєктів в умовах діджиталізації. Управління розвитком складних систем. 2021. № 48. С. 39–46. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2021.48.39-46.
9. Упровадження підходів проєктного менеджменту в процесі реформування системи управління вищої освіти / В. Сиченко та ін. Публічне управління та митне адміністрування. 2022. № 2 (33). С. 34–39. URL: http://biblio.umsf.dp.ua/jspui/handle/123456789/5184 (дата звернення: 21.02.2024).
10. Сороко С., Козоріз Л. Виявлення та оцінка ризиків у сфері надання освітніх послуг закладами вищої освіти. Наукові праці Науково-дослідного фінансового інституту при Міністерстві фінансів України. 2018. № 4. C. 59–78. https://doi.org/10.33763/npndfi2018.04.059 (дата звернення: 21.02.2024).
Опубліковано
2024-04-24
Як цитувати
Любарець, В. В., & Грибова, Л. В. (2024). ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ ТА РИЗИКАМИ В ОСВІТІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 115-121. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-1-16
Розділ
РОЗДІЛ VII. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ