AD-HOC-МЕТОД НАВЧАННЯ У ВЕББАЗОВАНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ІНТЕГРАЦІЯ КОНЦЕПЦІЇ УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ

Ключові слова: цифрові навички, освітнє середовище, ad-hoc-навчання, інформаційно-комунікаційні технології, управління знаннями.

Анотація

У статті схарактеризовано та визначено особливості ad-hoc-методу навчання в рамках веббазованого освітнього середовища закладу вищої освіти, обґрунтована доцільність активного застосування концепції управління знаннями в освітньому процесі. Акцентованого увагу на тому, що поступ глобалізованих інформаційних інтернет-сервісів, концепцій семантичної мережі, інструментів керування мережею знань сприяє стрімкому розвитку концепції веббазованого навчання, пропонує значні можливості для освітнього процесу. Роль викладачів-модераторів у процесі такого навчання полягає в тому, щоб освітнє середовище враховувало потреби студентів і забезпечувало їх ефективною навчальною підтримкою, стимулювало навчальний і професійний розвиток. Сучасні технології в освітньому процесі вищої школи уможливили поширення такої тенденції освіти, як навчання з будь-якого місця. Тому в рамках цієї тенденції досить ефективно реалізуються концепції гібридного й активного навчання, які поєднують педагогічні принципи гнучкості в освітньому процесі закладу вищої освіти та професійного «занурення». Непрості умови функціонування та розвитку українського освітнього простору сприяли швидкому перенесенню традиційного освітнього процесу у віртуальне середовище. Тому нині маємо гібридний освітній процес у закладі вищої освіти – поєднання дистанційного навчання (на основі концепції е-навчання) із традиційним освітнім процесом, який підкріплений веббазованими освітніми середовищами навчання з онлайн-освітніми платформами та сервісами. Охарактеризовано концепцію управління знаннями та виокремлено такі її ключові аспекти: технологічно-орієнтоване управління інформацією та знаннями, навчання в інтегрованому освітньому середовищі, комп’ютерно-підтримуване спільне навчання, ергономіка програмного забезпечення тощо. Ad-hoc-метод навчання варто розглядати як невід’ємну частину роботи зі знаннями. Оскільки таке навчання відбувається за допомогою сучасних інформаційно-комунікаційних і цифрових технологій, то з технічного погляду воно потребує конвергенції системи управління знаннями та системи веббазованого навчання. Метод аd-hoc-навчання реалізується в ad-hoc-середовищі, яке є інтегрованим предметним веббазованим освітнім середовищем для підтримки фахівців, залучених до виконання конкретного завдання. Установлено, що метод ad-hoc-навчання розширює та збагачує сферу навчальних активностей і діяльності, є більш гнучким методом навчання порівняно із традиційною, усталеною моделлю навчання у закладі вищої освіти.

Посилання

1. Буров О. Технології та інновації в діяльності людини ери інформації: людина та ІКТ. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. № 50. Вип. 6. С. 1–13.
2. Ворожбит А. Веборієнтоване інформаційно-освітнє середовище закладу освіти. Information Technologies in Education. 2018. № 36. С. 20–29.
3. Горбань О. Управління знаннями як основа якості вищої освіти. Освітологічний дискурс. 2021. № 33 (2). С. 45–59.
4. Управління знаннями університету в контексті концепції його інноваційного розвитку / С. Ілляшенко та ін. Вісник національного університету «Львівська політехніка». Серія «Логістика». 2018. № 892. С. 72–79.
5. Інтелектуальний розвиток дорослих у віртуальному освітньому просторі : монографія / за ред. М. Смульсон. Київ, 2015. 221 с.
6. Помаза-Пономаренко А. Освіта ad hoc: університети 5.0 у воєнний період. URL: http://repositsc. nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/15425/1/Pomaza-Ponomarenko.pdf.
7. Романишин Ю. Особливості передачі знань в контексті онлайн базованого навчання. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Херсон, 2019. Вип. 88. С. 174–180.
8. Романишин Ю. Теоретичні та методичні засади проєктування веббазованого освітнього середовища університету : монографія. Івано-Франківськ : НАІР, 2022. 506 с.
9. Саченко С., Лендюк Т. Знання-орієнтований підхід до побудови індивідуальної траєкторії навчання. Сучасні проблеми інформатики в управлінні, економіці та освіті : матеріали XІV Міжнародного наукового семінару. 2015. URL: http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/14303.
10. Тимофєєв О. Розвиток на випередження. Найважливіші навички бізнес-лідера майбутнього. 2020. URL: https://forbes.ua/leadership/navichki-dlya-lideriv-15092020-90.
11. Шевяков О. Соціотехнічні системи діяльності: психологічне забезпечення розвитку. Психологія і суспільство. 2012. № 2. С. 83–90.
12. Brown O. 8 High-paying digital skills you can learn in 2023. URL: https://www.makeuseof.com/high-paying- digital-skills-to-learn/.
13. Some studies and lessons learned from ad hoc learning / Ch.-Y. Chang et al. 3’rd International Conference on Information Technology: Research and Education. Hsinchu, Taiwan, 2005. P. 382–386.
14. Judrups J. Analysis of Knowledge Management and E-Learning Integration Models. Procedia Computer Science. 2015. Vol. 43. P. 154–162. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S1877050914015890.
15. Mangaroska K., Giannakos M. Learning Analytics for Learning Design: A Systematic Literature Review of Analytics-Driven Design to Enhance Learning. IEEE Transactions on Learning Technologies. 2019. Vol. 12. № 4. P. 516–534.
16. Maurer H., Tochtermann K. On a New Powerful Model for Knowledge Management and its Applications. Journal of Universal Computer Science. 2002. Vol. 8. № 1. P. 85–96.
17. Mitja T. Ad Hoc E-learning Measures during 2020 COVID-19 Lockdown: Student Insights. Africa Education Review. 2022. № 18. Р. 1–14.
18. Structural Elements of Knowledge-Oriented Information Exchange in the Universities / Y. Romanyshyn et al. Computer Science and Information Technologies (CSIT) : Proceedings of the 18’th IEEE International Conference CSIT-2023. Lviv, Ukraine, 2023. URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/ 10324163.
Опубліковано
2024-04-24
Як цитувати
Романишин, Ю. Л. (2024). AD-HOC-МЕТОД НАВЧАННЯ У ВЕББАЗОВАНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ІНТЕГРАЦІЯ КОНЦЕПЦІЇ УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 140-149. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-1-20
Розділ
РОЗДІЛ VIII. ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ