НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИКЛАДАННЯ ТЕМИ «БІОСФЕРА ТА ҐРУНТИ» У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ГЕОГРАФІЇ

Ключові слова: біосфера, ґрунти, шкільний курс географії, візуалізація навчального матеріалу, інтерактивні прийоми навчання, проєктна діяльність учнів

Анотація

У статті акцентовано увагу на тому, що вивчення біосфери та ґрунтів у шкільному курсі географії має велике навчальне, пізнавальне, практичне та світоглядне значення. Наголошено на тому, що під час вивчення теми «Біосфера та ґрунти» у шкільному курсі географії доцільно використовувати візуалізацію навчального матеріалу, демонструючи учням фотографії, навчальні мультфільми, різноманітні освітні додатки, а саме освітній додаток Mozaik 3D, інтерактивні географічні карти, віртуальні екскурсії географічного спрямування. Зазначено, що під час вивчення теми «Біосфера та ґрунти» у шкільному курсі географії доцільно використовувати такі інтерактивні прийоми навчання: «мозковий штурм», сутність якого полягає у розв’язанні конкретної проблеми через висловлювання учасниками ідей та пропозицій; «Оксфордські дебати», у процесі яких учні вчаться бачити проблему і шукати вихід з неї, опонуючи товаришу; дидактичні ігри, які допомагають дітям весело та ефективно засвоювати нові знання та навички. Наведено конкретні приклади тем для проведення «мозкового штурму» та «Оксфордських дебатів», а також сценарії дидактичних ігор. Запропоновано використовувати можливості «штучного інтелекту», за допомогою якого вчителі можуть створювати унікальні завдання, тести, презентаційні матеріали, чеклісти, таблиці, зображення, флешкартки, групові завдання тощо. Зазначено, що під час вивчення теми «Біосфера та ґрунти» вкрай важливим є використання проєктної технології навчання. Запропоновано теми для учнівських проєктів та досліджень, які можна реалізовувати як у класі, так і на пришкільній ділянці. Перспективними напрямами подальшого удосконалення викладання теми «Біосфера та ґрунти» є проведення бінарних уроків вчителів географії з учителями хімії та біології; широке використання активних методів навчання, таких як практичні роботи, екскурсії, польові дослідження, що дають змогу вивчати біосферу та ґрунти у реальному середовищі; створення інтерактивних відеоуроків, які б допомагали учням краще розуміти складні концепції та взаємозв’язки в природі; інтеграція з позаурочною діяльністю шляхом організації гуртків ґрунтознавців та дослідників біосфери.

Посилання

1. Animales en peligro de extinción. National Geographic. URL: https://www.nationalgeographic.com.es/naturaleza/grandes-reportajes/animales-peligro-extincion_12536.
2. Artificial intelligence in geography. URL: https://ga-blog.org/2023/06/05/artificial-intelligence-ingeography.
3. Біосфера. Ідеї практичних завдань. URL: https://naurok.com.ua/biosfera-ide-praktichnihzavdan-346062.html.
4. Вішнікіна Л. Навчальні технології як основа творчої діяльності вчителя. Впровадження сучасних технологій навчання географії у шкільній, вищій, післядипломній освіті: матеріали Всеукраїнського науково-практичного семінару. Полтава: ПОІППО, 2006. 130 с.
5. Гаврюшенко Г., Саворська Ю. Активізація навчальної діяльності учнів під час вивчення біосфери та ґрунтів на уроках фізичної географії. Факультет природничих наук: Дні науки – 2023: збірник матеріалів доповідей учасників науково-практичної конференції; ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 27–28 квітня 2023. Полтава, 2023. С. 19–22.
6. Гаврюшенко Г., Собур Н. Методичні підходи до вивчення Південної Америки у шкільному курсі географії материків та океанів. Факультет природничих наук: Дні науки – 2022: матеріали науково-практичної конференції, присвяченої дням науки факультету природничих наук; ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 21–29 квітня 2022. Полтава, 2022. С. 96–100.
7. Дидактика географії: монографія / В. Самойленко, О. Топузов, Л. Вішнікіна, І. Діброва. Київ: НікаЦентр, 2013. 570 с.
8. Звичайні форми роботи – новий підхід: розвиваємо ключові компетентності: методичний посібник / К. Дмитренко, М. Коновалова, О. Семиволос, С. Бекетова. Харків: ВГ «Основа», 2018. 119 с.
9. Машкіна В., Пироженко Д. Дослідження як практична складова шкільної географії. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. 2017. Вип. 25. С. 40–45.
10. Методичний путівник учителя Нової української школи: природнича освітня галузь: збірник методичних матеріалів / Г. Гундарева, О. Саматова, В. Шабанов; за заг. ред. В. Шабанова. Краматорськ: Відділ інформаційно-видавничої діяльності, 2021. 45 с.
11. Методичні рекомендації щодо викладання предмета «Географія» у 2023/2024 навчальному році. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_rekomendatsii_shchodo_vykladannia_predmeta_heohrafiia_u_2023_2024_navchalnomu_rotsi.
12. Пометун О. Урок, що розвиває критичне мислення. 70 методів в одній книзі: навчально-методичний посібник. Київ, 2020. 104 с.
13. Технологія формування критичного мислення на уроці географії / Н. Колосова, Н. Вукіна, Н. Дементієвська, В. Макаренко, О. Туманцова; упоряд. Н. Колосова. Харків: Основа, 2008. 126 с.
Опубліковано
2024-07-30
Як цитувати
Гаврюшенко, Г. В., Сопов, Д. С., & Чередниченко, І. В. (2024). НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИКЛАДАННЯ ТЕМИ «БІОСФЕРА ТА ҐРУНТИ» У ШКІЛЬНОМУ КУРСІ ГЕОГРАФІЇ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 22-31. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-2-03
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)