ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДНИЦЬКОГО НАВЧАННЯ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ІСТОРІЇ

  • Р. П. Давидюк Рівненський державний гуманітарний університет https://orcid.org/0000-0003-0485-5121
  • В. І. Старжець Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука» https://orcid.org/0000-0001-6807-0935
Ключові слова: вища освіта, студенти, вчителі історії, навчально-дослідницька діяльність, методи навчання, професійна підготовка, Нова українська школа

Анотація

У статті розглянуто сутність навчально-дослідницької діяльності в закладах вищої освіти, особливості застосування цього підходу до організації освітнього процесу. Проаналізовано дослідницьке навчання як дієвий засіб формування професійних компетентностей у студентів історичних спеціальностей. Метою дослідження є аналіз можливостей використання методів дослідницького навчання щодо формування у майбутніх вчителів історії готовності до професійного вирішення завдань сучасної української школи. У процесі дослідження розкрито актуальність використання навчально-дослідницької діяльності як важливої передумови становлення конкурентоспроможного фахівця. Проаналізовано сутність та реалізацію дослідницького підходу в методичній літературі та наукових публікаціях останніх років. Визначено методичні підходи до використання прийомів дослідницького навчання на лекційних та практичних заняттях в процесі підготовки майбутніх учителів історії. Розглянуто науково-дослідну роботу студентів як окремий вид організації дослідницького навчання, що здійснюється в межах закладів вищої освіти. Визначено основні форми такої роботи студентів історичних спеціальностей. Охарактеризовано головні труднощі, які виникають під час організації навчально-дослідницької роботи здобувачів вищої освіти, мотивації та готовності студентів до такого виду діяльності. Доведено, що організація дослідницького навчання майбутніх вчителів історії є важливим чинником вдосконалення професійної підготовки таких фахівців у закладі вищої освіти. Констатовано, що використання активних методів навчання в освітньому процесі дає змогу реалізовувати особистісно орієнтований підхід, розширює обсяг знань, умінь та навичок студентів, сприяє формуванню ініціативності, творчості, спонукає до самостійних пошуків. Комплексне застосування дослідницького навчання та наукової роботи студентів-істориків забезпечує фахове опанування спеціальністю та здатність застосовувати теоретичні знання у практичних ситуаціях. Крім того, саме дослідницьке навчання є важливою технологією формування критичного мислення, активної життєвої позиції та національної самосвідомості студентської молоді.

Посилання

1. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ: МОН України, 2016. 35 с.
2. Гончарова Н. Методика викладання історії у вищій школі: навчальний посібник. Харків: ФОП Шейніна О.В., 2009. 328 с.
3. Вітвицька С. Готовність студентів до науково-дослідної діяльності як чинник формування творчої особистості. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ: збірник наукових праць. Рівне: МЕГУ ім. акад. С. Дем’янчука, 2008. C. 168–170.
4. Попадич О. Дослідницьке навчання як засіб формування виробничих функцій майбутнього педагога вищої школи. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. № 1. С. 223–226.
5. Прокопенко І., Євдокимов В. Педагогічні технології: навчальний посібник. Харків: Колегіум, 2006. 224 с.
6. Павлюк Р. Навчання на дослідницькій основі: європейські підходи до його характеристики. Освітологічний дискурс. 2017. № 1–2. С. 155–167.
7. Скорик Т. Методи проблемного навчання як шлях підвищення якості освіти у вищих навчальних закладах. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 144. С. 107–109.
8. Дяченко-Богун М. Активні методи навчання у вищому навчальному закладі. Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки. 2014. Вип. 14. С 74–79.
9. Тушева В. Теоретичні основи формування науково-дослідницької культури студентів в системі вищої педагогічної освіти. Вища освіта України: теоретичний і науково-методичний часопис. 2010. Вип. 38. Т. 1. С. 435–439.
10. Тушева В. Технологічні аспекти формування науково-дослідницької культури майбутнього вчителя. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2012. № 4 (22). С. 280–289.
11. Повідайчик О., Повідайчик М., Герич М. Залучення студентів до науково-дослідницької діяльності з перших курсів як педагогічна умова формування конкурентоздатних фахівців. Інноваційна педагогіка. 2020. № 20. Т. 2. С. 97–100. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2020-20-2-20.
12. Яремчук В. Основи науково-дослідної роботи студентів: навчальний посібник для студентів факультетів гуманітарного профілю. Острог: Національний університет «Острозька академія», 2012. 56 с.
Опубліковано
2024-07-30
Як цитувати
Давидюк, Р. П., & Старжець, В. І. (2024). ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДНИЦЬКОГО НАВЧАННЯ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ІСТОРІЇ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 56-62. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-2-08
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ