МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК СИСТЕМОУТВОРЮЮЧА СКЛАДОВА ЧАСТИНА МУЗИЧНОЇ ПЕДАГОГІКИ
Анотація
Статтю присвячено проблемним питанням методології педагогіки музичної освіти. Розглянуто методологічні позиції дослідження музикально-педагогічного процесу та його сутнісних характеристик: синтез загальнонаукового філософського знання, багатоаспектність впливу музики на особистість, які забезпечують специфіку предмета діяльності через алотропність, пріоритет емоційно сприйнятої інформації, інтеграцію миттєвого переживання музики та лінійного проживання духовного досвіду, субʼєктність музичного твору, емоціогенні фактори музично-педагогічного процесу. Визначено причини диспропорції у взаємодії філософського, загальнонаукового, конкретно-наукового та технологічного рівнів у музично-педагогічному знанні на сучасному етапі його розвитку. Охарактеризовано потребу впровадження педагогічних дослідницьких програм та освітніх проєктів у практику у їх науковому, управлінському та ресурсному супроводі, удосконалення індивідуальних освітніх практик навчання та виховання в мистецько-педагогічних закладах освіти. Зафіксовано роль ідеалу та педагогічних цінностей для вибору стратегії розвитку та вдосконалення музично-педагогічної практики. Доведено, що до основних методів дослідницької роботи вчителя музичного мистецтва належать також вивчення, теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичної літератури з вибраної проблеми та побудова на цій основі різноманітних теоретичних і методичних концепцій; що у своєму професійному вдосконаленні кожному педагогу-музиканту необхідно вчитися досліджувати самого себе, аналізувати (рефлексувати) свою професійну діяльність, діяльність колег і вихованців, осмислювати ефективність методів викладання, аналізувати результати конструювання змісту музичної освіти та намагатися сформулювати для себе вихідні установки, принципи цього дослідження, тому що за такої спрямованості зміст діяльності вчителя в галузі педагогіки музичної освіти набуває методологічного характеру.
Посилання
2. Бордюк О. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2015. Вип. 41. С. 167–188. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2015_41_50.
3. Гончаренко С. Педагогічні дослідження: методичні поради молодим науковцям. Київ; Вінниця: ДОВ «Вінниця». 2008. 278 с.
4. Методологічні засади педагогічного дослідження: монографія / Є. Хриков, О. Адаменко, В. Курило та ін.; за заг. ред. В. Курила, Є. Хрикова. Луганськ : вид-во ДЗ «ЛНУ ім. Тараса Шевченка», 2013. 248 с.
5. Олексюк О., Ткач М., Лісун Д. Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті: колективна монографія. Київ: Київський університет ім. Б. Грінченка, 2013. 164 с.
6. Падалка Г. Педагогіка мистецтва (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ: Освіта України, 2008. 274 с.
7. Трифонова О. Про науково-педагогічні підходи в дослідженнях. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 135. С. 206–211. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nz_p_2015_135_54.
8. Тушева В. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Харків: Федорко, 2014. С. 75–101.
9. Черкасов В. Теорія і методика музичної освіти: підручник. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. 528 с.