ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ АКТОРСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАСОБАМИ ТРЕНІНГУ
Анотація
У статті обґрунтовано організаційно-педагогічні умови формування акторської майстерності здобувачів фахової передвищої освіти засобами тренінгу. Встановлено, що акторську майстерність розуміють як щоденну творчу працю, яка потребує готовності систематично розширювати свої знання і вдосконалювати практичні вміння й навички. В авторському трактуванні акторська майстерність є особливим станом переживання ролі, якої можна досягнути за допомогою постійних тренувань. Організаційно-педагогічні умови представлено як обставини процесу навчання, які є результатом відбору, конструювання й використання елементів змісту, форм, методів і прийомів навчання для досягнення дидактичних цілей. Схарактеризовано комплекс організаційно- педагогічних умов, що сприятимуть успішному формуванню акторської майстерності здобувачів фахової передвищої освіти спеціальності 026 «Сценічне мистецтво»: 1) розробка на основі культурологічного й поліхудожнього підходів моделі досліджуваного процесу та її реалізація; 2) здійснення індивідуального підходу та врахування вікових особливостей студентів у процесі формування акторської майстерності; 3) створення та розвиток культурно-освітнього середовища коледжу. Реалізація першої організаційно-педагогічної умови вимагала розробки моделі досліджуваного процесу, в основу якої було покладено культурологічний і поліхудожній методологічні підходи. Структурними складовими розробленої моделі виступали цілеорієнтаційний (мета, завдання, принципи), змістовний (компоненти сформованої акторської майстерності, навчальні дисципліни, спецкурс «Тренінг з майстерності актора»), процесуальний (форми, методи, засоби навчання) і результативний (критерії, показники та рівні сформованості акторської майстерності) блоки. Реалізація другої організаційно-педагогічної умови забезпечувалася завдяки здійсненню індивідуального підходу та врахування вікових особливостей студентів, що дало змогу розвинути їхній особистісно-творчий потенціал, усвідомити сенс майбутньої професійної діяльності. Третя організаційно-педагогічна умова передбачала створення особливого культурно-освітнього середовища коледжу з урахуванням поліхудожнього підходу, акцентованого на одночасне використання різних видів мистецтва.
Посилання
2. Десятник Г. О., Лимар Л. Д. Основи акторської майстерності в екранній творчості: тексти лекцій [науковий редактор доктор наук із соціальних комунікацій Гоян В. В.]. Київ, Інститут журналістики КНУ імені Тараса Шевченка, 2020. 108 с.
3. Ісаєва О. С., Грицько М. І. Культурологічний підхід як важлива складова у підготовці студентів-медиків. Інноваційна педагогіка. Теорія і методика професійної освіти. 2023. Випуск 55. Том 2. С. 97–99.
4. Натанчук Л. Основи акторської майстерності та грим : методичні рекомендації для здобувачів освіти спеціальності 025 «Музичне мистецтво. Луцьк, 2022. 24 с.
5. Смолінська О. Поняття культурно-освітнього простору в сучасній педагогічній науці. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2016. № 2. С. 30–35.
6. Сорока О., Баранюк В. Потенціал різних видів тренінгу у формуванні акторської майстерності майбутніх фахівців спеціальності 026 сценічне мистецтво. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2024. № 1. С. 6–13.
7. Тао Х. До проблеми поліхудожнього підходу у підготовці вчителів музичного мистецтва. Інноваційна педагогіка. 2023. Випуск 64. Том 2. С. 31–34.
8. Шитовалов В. В. Специфіка сприйняття актуального театрального мистецтва в умовах розвитку сучасного суспільства (на прикладі «performance» і «театру playback»). Культура України. 2013. Випуск 41. С. 207–212.