ОПИС СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНИХ АСПЕКТІВ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ АДАПТИВНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті розглядаються важливі елементи професійної адаптації студентів в умовах швидких соціокультурних змін і науково-технічного прогресу. Професійна адаптивність є ключовим фактором для успішної інтеграції молодих фахівців у професійне середовище та їх здатності реагувати на зміни в суспільному житті, що стає особливо актуальним в умовах освітніх реформ та глобалізації. Аналіз структурно-функціональних аспектів формування професійної адаптивності охоплює як внутрішні, так і зовнішні фактори, що впливають на становлення професійної компетентності студентів. Автори виявляють, що рівень адаптованості студентів закладів вищої освіти є недостатнім, що зумовлює необхідність створення ефективних соціально-педагогічних умов для підвищення інтеграції студентів у соціокультурне середовище. Запропонована соціально-педагогічна модель адаптації студентів враховує основні етапи адаптаційного процесу: мотиваційно-цільовий, змістовно- діяльнісний і діагностично-корекційний. Мотиваційно-цільовий етап передбачає активну роботу з формування мотивацій життєдіяльності та самовизначення студентів. Змістовно-діяльнісний етап сприяє розвитку пізнавальних, комунікативних і поведінкових компонентів адаптації. Діагностично-корекційний етап відображає результати попередніх етапів та охоплює рефлексивну діяльність. Модель також підкреслює важливість використання гуманістичного, особистісно-діяльнісного, культурологічного й аксіологічного підходів у соціально-педагогічній взаємодії. Гуманістичний підхід забезпечує включення особистості в систему суспільних відносин, аксіологічний – орієнтує на визнання людини як вищої цінності, особистісно-діяльнісний – сприяє соціальній активності, а культурологічний – формує толерантність до культурних взаємин. Запропонована модель є гнучкою та може бути творчо застосована кураторами академічних груп у закладах вищої освіти. Ця модель спрямована на створення сприятливих умов для успішної адаптації студентів у вищих навчальних закладах та їх ефективної інтеграції у соціокультурне середовище.
Посилання
2. Безпалько О. В. Соціальна педагогіка в Україні: сучасний стан та перспективи розвитку. Вісник психології і педагогіки. Збірник наук. праць. Педагогічний інститут Київського університету імені Бориса Грінченка, Інститут психології і соціальної педагогіки Київського університету імені Бориса
Грінченка. Випуск 9. Київ, 2012. URL: http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск_9.
3. Болгарина В. та ін. Педагогічна соціологія. Тернопіль : Підручники і посібники, 1998. 144 с.
4. Буяльська Т. Б., Прищак М. Д. Теоретичні аспекти адаптації студентів І курсу до навчання у ВНЗ. Теоретичні аспекти адаптації студентів І курсу до навчання у ВНЗ. 2008. URL: http://conf.vntu.edu.ua/humed/2008/txt/Buyalska.php.
5. Вербовий В., Кушнірук М. Професійна адаптація студентів до навчання в закладах вищої освіти. Освітологічний дискурс, 2020, № 3 (30). С. 53–67.
6. Виготський Л. С. Проблеми вікової періодизації дитячого розвитку. Питання психології. 1997. № 2. С. 18.
7. Власова О. І. Педагогічна психологія : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. О. І. Власова. Київ : Либідь, 2005. 400 с. С. 395.
8. Гарькавець С. О., Волченко Л. П. Спілкування в педагогічному процесі : навчальний посібник. Житомир : ТОВ «Видавничий дім «Бук-Друк», 2021, 100 с.
9. Енциклопедія освіти. Академія педагогічних наук ; під заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
10. Зверева І. Д. Соціальна робота з дітьми і молоддю (теоретично- методологічні аспекти) : навч.-практ. посіб. для дистанційного навч. Ужгородський національний університет; Українська асоціація соціальних педагогів та спеціалістів з соціальної роботи. Ужгород, 2000. 190 с.
11. Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти : монографія. За наук. ред. д-ра пед. наук, проф. Л. З. Ребухи. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. 143 с.
12. Максимчук Н. П. Психологічні особливості становлення ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя у процесі професійної підготовки : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2000. 20 с.
13. Мартинова Р., Бондар С. Принципи педагогічного моделювання. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. Український педагогічний журнал. 2021. № 2. С. 51–60.
14. Нормативно-методичні документи з виховної роботи : методичні рекомендації. Укл. І. І. Дробот, М. М. Фоменко, О. В. Матвієнко та ін. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. 79 с.
15. Панагушина О. Є. Соціалізація підлітків у діяльності молодіжних організацій : автореф. на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка». Південноукраїнський регіональний ін-т післядипломної освіти педагогічних кадрів. Херсон, 2008. 22 с.
16. Сєвастянова О. О. Соціально-педагогічні умови соціалізації студентської молоді у виховному процесі вищого навчального закладу: дис. … канд. пед. наук : 13.00.05. Луганськ, 2007. 192 с.
17. Соціокультурні чинники розвитку інтелектуального потенціалу українського суспільства і молодь: наук. праці та матеріали конф. І. В. Андрущенко (гол. ред.); ПАН України та ін. Київ : Знание, 2001. 780 с.
18. Ткачова Н. О. Аксіологічні засади педагогічного процесу в сучасних загальноосвітніх навчальних закладах : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01. Луганський національний педагогічний ун-т ім. Тараса Шевченка. Луганськ, 2007. 44 с.
19. Токарева Н. М. Лабіринти дорослішання: психічний розвиток особистості підлітково-юнацького віку : монографія. Кривий Ріг : ТОВ «НВП «Інтерсервіс», 2021. 216 с.