ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: РЕЖИМИ НАВЧАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ

Ключові слова: дистанційне навчання, синхронне навчання, асинхронне навчання, гібридне навчання, диджиталізація освіти, навчальна взаємодія, цифрова грамотність.

Анотація

Стаття є теоретичним дослідженням дистанційного навчання, що є актуальною проблемою сучасної педагогічної науки. Результати цієї наукової розвідки покладаються на наукові праці сьогодення, актуальні цифрові джерела наукового пізнання, нормативно-правові документи, які регулюють діяльність у цій сфері. Під час дослідження було розглянуто передумови формування необхідності застосування дистанційного навчання в освітньому процесі; визначено важливість розвитку цифрової грамотності як однієї з найбільш актуальних навичок усіх членів суспільства; описано особливості організації навчального процесу онлайн; проаналізовано методи та прийоми, які часто використовують під час дистанційного навчання; висвітлено позитивні та негативні аспекти взаємодії між усіма учасниками дистанційного навчального процесу, а також особливості взаємодії між викладачем і студентами під час дистанційного навчання. У статті з’ясовано відмінність між синхронним, асинхронним та гібридними режимом взаємодії у контексті дистанційного навчання, описано позитивні й негативні аспекти цих видів організації навчального процесу для викладачів і студентів. Окрім вищевказаного, у статті розглянуто такі елементи навчального процесу, як оцінювання роботи та досягнень студенів, а також мотивація наукового пізнання студентів під час дистанційного навчання. У процесі дослідження було з’ясовано, що стрімка диджиталізація є неминучим шляхом розвитку освіти, беззаперечним викликом для всіх сторін навчального процесу, потребує сталого професійного розвитку й розширення спектра професійних знань, умінь та навичок. У висновку було з’ясовано, що ефективність дистанційного навчання залежить від готовності викладачів і студентів розвивати свою цифрову грамотність для досягнень поставлених освітніх цілей під час дистанційного навчання. 

Посилання

1. Гордієнко В. М. Основні аспекти синхронного та асинхронного режиму дистанційного навчання фізики на етапі профільної освіти. URL: http://ekhsuir.kspu.edu/bitstream/handle/123456789/15649.
2. Положення про дистанційне навчання, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України № 1115 від 08.09.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#n2.
3. Попадюк С. С, Скуратівська М. О. Здійснення іншомовної підготовки студентів закладів вищої освіти засобами віртуального освітнього середовища. Іншомовна підготовка працівників правоохоронних органів і сектору безпеки : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції
(м. Київ, 27 бер. 2019 р.). Київ, Національна академія прокуратури України, 2019. С. 158–160.
4. Про затвердження Положення про Національну освітню електронну платформу : наказ № 523 від 22 травня 2018 р. / Міністерство освіти і науки України. URL: https://ips.ligazakon.net/document/RE32154?an=103.
5. Синельник І. В., Стонога А. О. Підвищення якості професійної комунікації викладача ЗВО в умовах віддаленого навчання засобами інформаційнокомунікаційних технологій. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2021. № 71. С. 79–88. URL: https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-71-79-88.
6. Amiti F. Synchronous and asynchronous learning. European Journal of Open Education and E-Learning Studies, Volume 5, Isuue 2, 2020. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/SYNCHRONOUS_AND_ASYNCHRONOUS_E_LEARNING.pdf.
7. Burns M. Online education’s COVID-19 struggles. UKFIET – The Education and Development Forum. URL: https://www.ukfiet.org/2020/online-educations-covid-19-struggles/.
8. Crawford J., Butler-Henderson K., Rudolph J., Malkawi B., Glowatz M., Burton R. COVID-19: 20 Countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. J. Appl. Learn. Teach. 3, 1–20, 2020. URL: https://journals.sfu.ca/jalt/index.php/jalt/article/view/191.
9. Curtin R. Reimagining higher education: The post-Covid classroom, 2021. URL: https://er.educause.edu/articles/2021/4/reimagining-higher-education-the-post-covid-classroom.
10. Dumford A.D., Miller A.L. Online learning in higher education: exploring advantages and disadvantages for engagement. Journal of Computing in Higher Education, № 30 (3), 2018. P. 452‒465. URL: https://doi.org/10.1007/s12528-018-9179-z.
11. European Education Area. Quality Education for All, 2023. URL: https://education.ec.europa.eu/focustopics.
12. Marshall H.W., Kostka I. Fostering Teaching Presence through the Synchronous Online Flipped Learning Approach. The Electronic Journal for English as a Second Language, 24 (2), 2020. URL: https://www.teslej.org/wordpress/issues/volume24/ej94/ej94int/.
13. Mayer R. Multimedia learning. Cambridge University Press. Quality Matters, Virtual Learning Leadership Alliance, and Digital Learning Collaborative. National standards for quality online programs, 2022. URL: https://www.nsqol.org/the-standards/quality-online-programs/.
14. Mick C.S., Middlebrook G. Asynchronous and Synchronous Modalities, 2020. P. 129–148. URL: https://wac.colostate.edu/docs/books/owi/chapter3.pdf.
15. UNESDO. Digital Library. URL: https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000383002.
Опубліковано
2024-12-12
Як цитувати
Істоміна, К. Ю. (2024). ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: РЕЖИМИ НАВЧАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 146-154. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-3-19
Розділ
РОЗДІЛ V. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ