ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДУ АНАЛОГІЇ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті розглядається застосування методу аналогії в освітньому процесі університету як одного з інструментів для полегшення розуміння й покращення запам’ятовування матеріалу, що вивчається. Практично визначено, що аналогія може виступати як міст між новими абстрактними поняттями та поняттями, якими здобувачі вже володіють. Із застосуванням цього методу здобувач освіти має можливість на доступному рівні осмислювати суть явищ, процесів, закономірних зв’язків, що зрештою позитивно відбивається на результатах навчання. Окреслено теоретичні основи цього методу й зазначено його переваги та недоліки. Показано, що набуття навичок із використання методу аналогії в професійній діяльності є складовою однієї з компетентностей авіаційного фахівця. З досвіду викладання фахової дисципліни «Хімія та паливно-мастильні матеріали» наведено практичні приклади аналогій, які використовували під час вивчення різних тем курсу. Показано, що для пояснення нового матеріалу корисними в деяких випадках можуть бути «зворотні аналогії». Зазначено, що метод аналогії є перспективним, гнучким, додатковим інструментом пояснення нового матеріалу та має широкий потенціал для розвитку креативного мислення здобувачів освіти. Серед студентів першого курсу проведено педагогічну діагностику у форматі онлайн- опитування за шкалою Лайкерта. Визначено ставлення студентів до впровадження методу аналогії на заняттях з курсу «Хімія та паливно-мастильні матеріали». Аналіз отриманих результатів свідчить, що понад 70 % респондентів відповіли, що метод аналогії допомагає швидше і якісніше зрозуміти новий матеріал і робить заняття більш цікавими. За результатами кореляційного аналізу підтверджено тісний взаємозв’язок між ставленням студентів до впровадження в освітній процес методу аналогії та застосуванням аналогій протягом навчання. Значення коефіцієнтів рангової кореляції Спірмена для тверджень, які аналізували, перебувають у межах від 0,88 до 0,99. У роботі узагальнено коло питань щодо особливостей методу аналогії та обмеження його у використанні.
Посилання
2. Козуб П. А., Козуб С. М., Лук’янова В. А. Використання аналогій при викладанні хімії. 6th Int. Scien. and Pract. Conf. Perspectives of world science and education, Osaka, Japan, 2020. Р. 493–500.
3. Козловський Ю. М., Козловська І. М., Білик О. С. Використання методу аналогії як засобу інтеграції міждисциплінарних знань. Педагогічні науки: теорія та практика. 2021. № 3 (39). С. 32–38.
4. Петько Л. В. Метод аналогії як засіб підвищення якості процесу навчання в умовах університету. Наукові записки БДПУ. Серія: Педагогічні науки. 2016. Вип. 2. С. 158–163.
5. Гордієнко І. В. Метод аналогії у вивченні шкільного курсу стереометрії : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2013. 20 с.
6. Keri Z., Elbatarny H.S. The power of analogy-based learning in science. Journal of the Human Anatomy and Physiology Society. 2021. Vol. 25. Issue 1. Р. 13–20.
7. Gray M.E., Holyoak K.J. Teaching by analogy: from theory to practice. Mind Brain and Education. 2021. Vol. 15, no. 3. P. 250–236.
8. Saleem A., Akbar R.A. Effect of analogy based teaching on students‘ chemistry learning at secondary school level. AHSS, 2022. Vol. 3, no. 3. P. 477–493.
9. Казанцева І. П. Використання методу аналогій з елементами сторітелінгу на уроках хімії. Всеукраїнська науково-практична конференція «Особливості викладання хімії та біології в школі: теорія і практика». Дніпро, 2020. С. 42–47.
10. Xue S., Sun D., Zhu L., Huang Hui-Wen, Topping K. Comparing the effects of modelling and analogy on high school students’ content understanding and transferability: the case of atomic structure. Journal of Baltic Science Education. 2022. Vol. 21, no. 2. Р. 325–341.
11. Sendur G., Toprak M., Pekmez E.S. An analysis of analogies used in secondary chemistry textbooks. Procedia Computer Science. 2011. Vol. 3. Р. 307–311.
12. Rahayu Rr. R. Y., Sutrisno H. The analysis of analogy use in chemistry teaching. J. Phys.: Conf. Ser. 2019. 1233.
13. Londar L., Pietsch M. Providing distance education during the war: the experience of Ukraine. Inf. Technol. Learn. Tools. 2023. Vol. 98, no. 6. Р. 31–51.
14. Стандарт вищої освіти бакалавра за спеціальністю 272 «Авіаційний транспорт» галузі знань 27 «Транспорт» : наказ МОН України № 1436 від 18.11.2020.
15. Шевяков Ю. І., Токарєва І. А., Жидко Є. А., Файнер А. І. Міжпредметні зв’язки у контексті підготовки іноземних студентів за спеціальністю «Авіоніка». Збірник наукових праць ХНУПС. 2021. № 3 (69). С. 110–115.
16. Перегуда О. В., Капустян О. А., Курилко О. Б. Статистична обробка даних : навч. посіб. Електронне видання, 2022. Доступно: https://www.mechmat.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2022/02/navch_pos_perehuda.pdf (дата звернення: 09.09.2024).
17. Brown S., Salter S. Analogies in science and science teaching. Adv Physiol Educ. 2010. Vol. 34. Р. 167–169.