ПРОБЛЕМА АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ В КОНТЕКСТІ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • К. О. Яндола Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба https://orcid.org/0000-0002-1040-5381
  • А. А. Бабич Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба https://orcid.org/0000-0002-0930-4700
  • О. С. Мірошніченко Харківський національний університет Повітряних Сил імені Івана Кожедуба https://orcid.org/0009-0005-3556-3799
Ключові слова: академічна доброчесність, штучний інтелект, освітня діяльність, заклади вищої освіти, учасники освітнього процесу, відповідальність.

Анотація

Стаття присвячена одному з актуальних питань, яке стосується сучасних закладів вищої освіти, – питанню порушення принципів академічної доброчесності у зв’язку із широким використанням штучного інтелекту учасниками освітнього процесу. У фокусі цієї статті – два поняття: «штучний інтелект», який розглядається авторами з погляду соціально- поведінкового підходу, та «академічна доброчесність» (виходячи з положень Закону України «Про освіту»). Авторами зазначено, що сучасне освітнє середовище вже не може існувати без штучного інтелекту, який проникає у всі сфери людського життя, зокрема в освітній процес. Доказом цього є наведені результати опитування, що проводилося в межах педагогічного експерименту, виконаного науково-педагогічними працівниками кафедри психології та педагогіки Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба протягом 2023/2024 навчального року. Опитування показало наявність позитивної диспозиції учасників освітнього процесу до використання штучного інтелекту в процесі виконання різного роду завдань, а отже, підтвердило актуальність виокремлення етичних проблем, які виникають під час його застосування. Виходячи з визначення поняття «академічна доброчесність» відповідно до ст. 42 Закону України «Про освіту», а також пунктів, що є її порушенням, автори надали можливі варіанти впливу штучного інтелекту на прояви академічної недоброчесності. Особливу увагу було приділено таким порушенням, як плагіат, фальсифікація, фабрикація, списування, обман. Оскільки єдиної норми, яка б регулювала використання штучного інтелекту в освітній та науковій діяльності, немає (хоч і існують певні програми, які дають змогу виявити плагіат чи фальсифікацію, що спричинені використанням штучного інтелекту), автори пропонують розглядати напрями формування відповідальної поведінки в цьому аспекті на трьох рівнях: здобувачі освіти, заклади вищої освіти, держава. Серед провідних заходів найбільш ефективними вважаються: на рівні здобувачів освіти – підвищення обізнаності, впровадження особистої відповідальності; на рівні закладів вищої освіти – забезпечення підтримки та ресурсів, розробка чітких правил і політик, на рівні держави – створення нормативно-правової бази, підтримка досліджень та інновацій.

Посилання

1. Від Ш до І: що таке штучний інтелект та як він трансформує світ. SPEKA URL: https://speka.media/ai/vid-s-do-i-shho-take-stucnii-intelekt-ta-yak-vin-transformuje-svit-xv7039 (дата звернення 19.07.2024).
2. Горчинський С. В., Софілканич М. І., Горбенко І. Ф. Якість української освіти й академічна доброчесність: вплив застосування штучного інтелекту. Академічні візії. 2023. Вип. 20. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/407 (дата звернення 19.07.2024).
3. Єфремова К. В. Правове регулювання штучного інтелекту в епоху цифрової економіки. Приватне право і підприємництво. 2020. Вип. 20. С. 142–147.
4. Колодін Д. О., Байталюк Д. Р. Щодо питання цивільно-правової відповідальності за шкоду, завдану роботизованими механізмами зі штучним інтелектом (роботами). Часопис цивілістики. 2019. № 33. С. 87–91.
5. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII зі змінами та доповненнями. URL: https://osvita.ua/legislation/law/2231/ (дата звернення: 06.07.2024).
6. Про авторське право і суміжні права : Закон України від 01.12.2022 № 2811-IX зі змінами та доповненнями. URL: https://ips.ligazakon.net/document/T222811 (дата звернення: 06.07.2024).
7. Стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні : монографія / С. В. Барановський та ін.; за заг. ред. А. І. Шевченка. Київ : ІПШІ. 2023. 305 с.
8. Толочко С., Бордюг Н., Міронець Л. Академічна доброчесність та штучний інтелект освітній і науковій діяльності. Інноваційна педагогіка. Теорія та методика навчання (з галузей знань). 2023. Випуск 62. Том 2. С. 25–32.
9. Штучний інтелект (ШІ) – що це таке, як працює і навіщо потрібен? Termin.in.ua. URL: https://termin.in.ua/shtuchnyy-intelekt/ (дата звернення 19.04.2024).
10. Що таке штучний інтелект: історія, види та складові? GIGACLOUD. URL: https://gigacloud.ua/blog/navchannja/scho-take-shtuchnij-intelekt-istorija-vidi-ta-skladovi (дата звернення 06.07.2024).
11. Cotton D.R., Cotton P.A., Shipway J.R. Chatting and cheating: Ensuring academic integrity in the era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International. URL: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/14703297.2023.2190148?needAccess=true (дата звернення 06.07.2024).
12. Нu K. ChatGPT sets record for fastest-growing user base – analyst note. Reuters URL: https://www.reuters.com/technology/chatgpt-sets-record-fastest-growing-user-base-analyst-note-2023-02-01/ (дата звернення 19.07.2024).
13. Sattler S. Plagiate in Hausarbeiten. Hamburg: Verlag Dr Kovac. 2007. 295p.
14. Sullivan M., Kelly A., McLaughlan P. ChatGPT in higher education: Considerations for academic integrity and student learning. Journal of Applied Learning and Teaching. 2023. Vol. 6. №. 1. P. 15–21.
15. Weber-Wulff, D. Eine Professorin auf Plagiat-Jagd: Der große Online-Schwindel. Spiegel online URL: https://www.spiegel.de/lebenundlernen/uni/eine-professorin-auf-plagiat-jagd-der-grosse-onlineschwindel-a-221507.html (дата звернення 19.07.2024).
Опубліковано
2024-12-12
Як цитувати
Яндола, К. О., Бабич, А. А., & Мірошніченко, О. С. (2024). ПРОБЛЕМА АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ В КОНТЕКСТІ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 164-171. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-3-21
Розділ
РОЗДІЛ V. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ