МЕТОДИКА ВИВЧЕННЯ СТУДЕНТАМИ-ФІЛОЛОГАМИ ЖАНРОВОЇ ПРИРОДИ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ (НА ПРИКЛАДІ РІЗДВЯНОЇ НОВЕЛИ «ПРИГОДА У НІЧ НА НОВИЙ РІК» Е. Т. А. ГОФМАНА)
Анотація
У статті на прикладі різдвяної новели «Пригода у ніч на Новий рік» Е. Т. А. Гофмана запропонована методика жанрового аналізу художнього твору з урахуванням національної специфіки. Показано, що ефективне дослідження жанрової природи інонаціонального художнього твору спирається на ґрунтовні теоретичні знання студента-філолога. Доведено, що розкриття специфіки жанрової природи різдвяної новели німецького письменника потребує від студента-філолога орієнтації в культурологічному, естетичному, історичному контекстах. Проаналізовано національні авторські елементи жанру різдвяної новели. З’ясовано, що у новелі «Пригода у ніч на Новий рік» домінує морально-філософський конфлікт. Авторські жанрові ознаки обумовлені приналежністю до німецької літературної традиції.
Посилання
2. Бондаренко Ю. І. Універсальність жанрово-родового аналізу літературного твору в школі. VІІ Волошинські читання «Шкільна мовно-літературна освіта: традиції і новаторство»: матеріали всеукр. наук.-практ. Конф.(м. Київ, 17 травня 2019 р.). Київ, 2019. С. 271–276.
3. Буркут І. С. Художня специфіка різдвяного тексту доби романтизму. Літературознавчі студії. 2013. Вип. 39(1). С. 168–177. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Lits_2013_39(1)_25.
4. Гофман Э. Т. А. Приключение в ночь под Новый год. Собрание сочинений: в 6 т. Москва: Худож. лит., 1991. Т. 1. С. 263–293.
5. Грицак Н. Р. Методика компаративного аналізу жанру новели (на прикладі новел О. Генрі «Дари волхвів» і Гі де Мопассана «Коштовності») Вісник Глухівського національного педагогічного університету ім. Олександра Довженка. Педагогічні науки. 2018. Вип. 2 (37), Ч.1. С. 118–127
6. Грицак Н. Р. Методика жанрового аналізу балад «Вільшаний король» Й. Ґете та «Лілея» Т. Шевченка з урахуванням національної специфіки. Вісник Глухівського національного педагогічного університету ім. Олександра Довженка. Педагогічні науки. 2019. Вип. 1 (39). С. 147–155
7. Денисюк І. О. Розвиток української малої прози ХІХ – поч. ХХ ст. Київ: Вища шк., 1981. 215 с.
8. Ильченко Н. М. Мотив «белой женщины» в творчестве Э. Т. А. Гофмана и русских романтиков. Балтийский филологический курьер. 2007. Вып.6. С. 92-106. URL: https://journals.kantiana.ru/journals/courier/1613/4596/
9. Копистянська Н. Х. Жанр, жанрова система у просторі літературознавства: монографія. Львів: ПАІС, 2005. 368 с.
10. Куцевол О. М. Інноваційні види практичних занять у форматі професійно-методичної підготовки майбутніх учителів української літератури. Івано-Франківськ: Симфонія форте, 2017. Вип. VІ. С. 211– 221.
11. Лейдерман Н. Л. Уроки для души: о преподавании литературы в школе: статьи. Тюмень: ТюмГУ, 2006. 328 с.
12. Мочернюк Н. Д. Особливості художнього викладу сновидінь у поетиці романтизму (на прикладі творів Е. Т. А. Гофмана). Питання літературознавства. 2004. Вип. 11. С. 107–111. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pl_2004_11_16.
13. Пасічник Є. А. Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах: навч. посіб. для студ. вищих зак. освіти. Київ: Ленвіт, 2000. 384 с.
14. Романишина Н. В. Українська художня мала проза: теоретико-методичні аспекти вивчення: монографія. Рівне: ТзОВ «Принт Хауз», 2013. 576 с.
15. Шульгун М. Е. «Жанрова динаміка: методика вивчення (на матеріалі роману Д. Данилова «Опис міста»)». Economics, management, law: socio-economical aspects of development: Collection of scientific articles. Vol. 2. Psychology. Pedagogy and Education. Edizioni Magi. Roma, Italy. 2016. P. 262–265. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/10720