ВИВЧЕННЯ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ФЕНТЕЗІ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ НА УРОКАХ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ

  • О. А. Слижук
Ключові слова: підлітковий вік, позакласне читання, модель уроку, освітні стратегії, жанровий різновид, фантастична література, фентезі

Анотація

У статті розглядається дидактична модель системного вивчення сучасного фентезі учнями підліткового віку. Розглянуто особливості цього жанрового різновиду фантастичної літератури, які дають змогу віднести його до кола читання підлітків. Виділено критерії добору фантастичних творів для текстуального вивчення. Визначено відмінності в сприйнятті й інтерпретації фентезі в різних вікових групах підлітків-читачів. Вони пов’язані з різними рівнями сприйняття й інтерпретації художніх творів та з особливостями самих творів, рекомендованих для читання. Пропонується будувати моделі уроків позакласного читання фентезі у 5 – 6 класах як «гру у грі». У розглянутій моделі зовнішня структура повторює сюжетну модель виучуваного твору – подорож, а внутрішні компоненти – це набір різноманітних ігрових завдань. Зазначено, що у 7 – 9 класах моделювання уроків зазнає трансформацій: відходимо від використання ігрових технологій і переходимо в площину комунікативних і комунікативно- творчих стратегій.

Посилання

1. Арєнєв В. Порох із драконових кісток. Харків: АССА, 2018. 288 с.
2. Дев’ятко Н. Скарби Примарних островів. Кн. 1: Карта і компас : роман. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2011. 304 с.
3. Дичківська І. Інноваційні педагогічні технології: підручник. Київ: Академвидав, 2015. 304 с.
4. Кизилова В. В. Українська література для дітей та юнацтва: новітній дискурс : навч.-метод. посіб. для студ. вищих навч. закл. Старобільськ: Вид-во ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», 2015. 236 с.
5. Корній Д. Петрусь химородник. Вінниця: Теза, 2016. 256 с.
6. Корній Д. Чарівні істоти українського міфу. Духи природи. Харків: Віват, 2018. 320 с.
7. Марченко М. Місто Тіней. Київ: Фонтан казок, 2016. 360 с.
8. Ніколаєва М. Читання фентезі корисне для мозку учнів. Література. Діти. Час. : Вісник центру дослідження літератури для дітей та юнацтва. Вип. 5. Львів, 2016. С. 127-150.
9. Логвіненко Н. М. Зміст і методика вивчення українського фентезі у 8-9 класах на факультативних курсах. Компетентнісний підхід до вивчення української літератури в основній школі : посібник / С. П. Паламар, Г. Л. Бійчук, В. О. Братко та ін. Київ: Вид. дім «Сам», 2017. С. 70 - 83.
10. Овдійчук Л. М. Хронотоп як жанротворчий чинник у сучасній фантастиці та фентезі для дітей. Науковий вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Філологічні науки (літературознавство). № 2 (16), жовтень 2015. С. 203-207.
11. Олійник С. Побутування фантастичного у сучасній українській прозі. Синопсис : текст, контекст, медіа : електрон. наук. фах. вид. Київ: Київ. ун. ім. Бориса Грінченка, 2013. № 3-4. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/stkm_2013_3-4_8 (дата звернення: 15.04. 2019).
12. Пагутяк Г. Втеча звірів, або Новий бестіарій. Київ : А- БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2013. 240 с.
13. Славова М. Т. Попелюшка літератури : Теоретичні аспекти літератури для дітей. Київ: Вид.-поліграф. центр «Київський університет», 2002. 81 с.
14. Стужук О. Художня фантастика як теоретична проблема. Слов’янська фантастика: зб. наук. праць. Київ : Київ. ВПЦ Університет, 2012. С. 52-66.
15. Толкін Д. Сказання з небезпечного королівства. Львів: Астролябія, 2009. 400 с. URL: https://www.rulit.me/books/skazannya-z-nebezpechnogo-korolivstva-read-199523-92.html#section_24 (дата звернення: 15.04. 2019).
16. Хороб С. Жанр слов’янського фентезі: Володимир Арєнєв «Бісова душа, або Заклятий скарб». Султанівські читання. 2016. Вип. 5. С. 210-221.
17. Ясіновська М. «Місто Тіней»: тіні нашої душі. URL: https://bokmal.com.ua/books/misto-tinej/ (дата звернення: 15.04. 2019).
Опубліковано
2019-10-23
Як цитувати
Слижук, О. А. (2019). ВИВЧЕННЯ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ФЕНТЕЗІ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ НА УРОКАХ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 22-26. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/535