ЗМІСТ КУРСУ «ОСНОВИ ДОСЛІДНИЦЬКО-ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ» ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ТРЕТЬОГО РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • В. І. Меняйло
  • К. Г. Сіріньок-Долгарьова
Ключові слова: доктор філософії, аспірантура, дослідницько-інноваційна діяльність, освітня складова, навчальна програма

Анотація

Актуальність даної проблеми обумовлена запровадженням в Україні європейської моделі підготовки докторів філософії, спрямованої на ґрунтовну теоретичну і практичну підготовку майбутніх науковців до професійної та дослідницько-інноваційної діяльності, а також формування у них універсальних навичок дослідника та академічних якостей. У статті описано зміст робочої навчальної програми з дисципліни «Основи дослідницько-інноваційної діяльності», розробленої та апробованої у Запорізькому національному університеті в процесі підготовки здобувачів третього рівня вищої освіти в рамках освітньої складової їхнього навчання. Зазначений курс обсягом 120 годин, з них – 56 аудиторних, належить до циклу професійної підготовки і викладається аспірантам на першому році навчання. У статті розкрито зміст лекційних занять за кожним модулем, а також наведено тематику практичних занять та види самостійних та індивідуальних завдань, що пропонуються до виконання здобувачам третього рівня вищої освіти. Розроблений курс може виступати базовим компонентом освітньої складової процесу підготовки докторів філософії до дослідницько-інноваційної діяльності, яка передбачена чинними нормативними документами, що регламентують процес підготовки наукових, науково-педагогічних кадрів в Україні.

Посилання

1. Reheilo Iryna, Bazeliuk N. Stanford graduate school of education: preparing the new generation of PhD. Continuing Professional Education: Theory and Practice. 2016. P. 90–98. DOI: 10.28925/1609-8595.2016(3- 4)9098.
2. Shin J. C., Postiglione G., Ho K. C. Challenges for doctoral education in East Asia: a global and comparative perspective. Asia Pacific Education Review. 2018. № 19. С. 141–155. URL: https://doi.org/10.1007/s12564-018- 9527-8
3. Бойко О. М., Кабаченко Н. В. Розвиток докторської програми (PhD) із соціальної роботи та соціальної політики в НаУКМА. Проблеми соціальної роботи. 2013. № 1. С. 217–220.
4. Гаврилова Л. Г., Кухар Л. О. Впровадження дистанційного курсу «Інформаційно-комунікаційні технології в педагогічних дослідженнях» у підготовку докторів філософії з початкової освіти. Молодий вчений. 2017. № 9.2 (49.2). С. 25–29. 5. Гитман Н. Б., Гитман Е. К., Столбов В. Ю. Подготовка аспирантов к инновационной деятельности. Высшее образование в России. 2010. № 5. С. 102–111.
6. Журавльов Ю. Обгрунтування підходу до розробки освітньої програми підготовки докторів філософії (на прикладі спеціальності «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології»). Новий колегіум. 2016. № 4. С. 32–39.
7. Коломієць С. С., Синекоп О. С. Концепція створення освітньо-наукової програми підготовки за освітньо- науковим рівнем – доктор філософії (PhD). Філософія неперервної професійної освіти. 2014. Вип. 3–4. С. 5–11.
8. Мінцер О. П., Бабінцева Л. Ю. Логіка підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії зі спеціалізації «Медична та біологічна інформатика і кібернетика». Медична інформатика та інженерія. 2019. № 2. С. 45–85. DOI: 10.11603/mie.1996-1960.2019.2.10319.
9. Про затвердження Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах): постанова Кабінету Міністрів України від 23.03.16 р. № 261. Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016-%D0%BF
10. Регейло І., Базелюк Н. Освітня складова в докторських програмах у галузі освіти Гарвардського університету. Вища освіта України. 2015. С. 41–48.
11. Сисоєва С., Регейло І. Зміст підготовки докторів філософії у галузі освіти в університетах США. Педагогічний процес: теорія і практика (серія: педагогіка). 2016. № 2 (53). С. 86–93.
12. Спірін О. М., Носенко Ю. Г., Яцишин А. В. Сучасні вимоги і зміст підготовки наукових кадрів вищої кваліфікації з інформаційно-комунікаційних технологій в освіті. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Т. 56. № 6. С. 219–239.
Опубліковано
2019-10-23
Як цитувати
Меняйло, В. І., & Сіріньок-Долгарьова, К. Г. (2019). ЗМІСТ КУРСУ «ОСНОВИ ДОСЛІДНИЦЬКО-ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ» ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ТРЕТЬОГО РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 46-51. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/552