Інтегративний підхід у вивченні феномена психосоціальної адаптації
Анотація
У статті розглядаються питання методологічних основ та технологій вивчення психосоціальної адаптації (ПСА). Представлений науково-‐теоретичний аналіз понять «інтегративний підхід», «психосоціальна адаптація», «інтегративна еклектика». Розкрито психологічний зміст поняття «психосоціальна адаптація» як складного багатокомпонентного явища. Показано, що методологічними засадами вивчення ПСА є: комплексний і системний підхід, принцип динамічного вивчення, використання різних методів та методик. На кожному віковому етапі вивчення ПСА доцільно проводити з використанням декількох методик для одержання більш повного уявлення про протікання процесу ПСА та його порушення, крім того, вибрані методики повинні бути адаптовані до віку респондента. Найбільш важливими є такі переваги інтегративного підходу як різновекторний аналіз, врахування множинності і диатропічности досліджуваного феномену, комбінування кількісних і якісних методів дослідження, різних методологій з метою виявлення різних аспектів досліджуваного явища, пізнання складних і суперечливих соціально‐психологічних феноменів, об’єднання теорій, їх систематична побудова, використання різних теоретичних підходів з метою отримання максимуму можливої інформації. Для вирішення поставленого завдання були використані: систематизація та концептуалізація наукових ідей, порівняльний, системний аналіз.
Посилання
2. Богомаз С.Л Изучение психологических детерминант процесса стигматизации у старшеклассников методом интегративной эклектики / С.Л. Богомаз, Н.М. Комлёнок // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики . - 2012. – Режим доступа: http://www.vipstd.ru/nauteh/index.php/-gn12-04/491-a. - Дата доступа: 18.03.2016.
3. Карвасарский Б. Д. Клиническая психология / Б. Д. Карвасарский. – Питер, 2013.- 896 с.
4. Карандашев Ю.Н. Предмет, содержание и структура психологической науки // Психосфера: сборник научных трудов кафедры психологии ТулГУ. – Выпуск шестой / Под ред. Е.Е.Сапоговой. – Тула: Изд-во ТулГУ, 2012. с.49-60.
5. Карандашев Ю.Н. Вчера, сегодня и завтра психологической науки / Ю.Н. Карандашев // Актуалнi проблеми психологiï в закладах освiтi: збiрник наукових праць. – Кривий Рiг: Видавничий дiм, 2012. – С.8-23.
6. Козлов В.В Интегративный подход в психологической практике / В.В.Козлов, В.В.Новиков // Ярославский педагогический вестник. – 2012. – № 1. – Том II (Психолого-педагогические науки). – С.226-231.
7. Мазилов В.А. Методология и методы психологии основные направления методологических исследований и разработок в современной российской психологической науке / В.А. Мазилов // Психологический журнал. – 2010. – № 1. – С. 3-14.
8. Маклаков А.Г. Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстремальных условиях / А.Г. Маклаков // Психологический журнал. − 2001. − Т. 22. − № 1. − С. 16 – 24.
9. Мельникова, Н.Н. Диагностика социально-психологической адаптации личности: учеб. пособие / Н.Н Мельникова. – Челябинск: ЮУрГУ, 2004. – 57 с.
10. Миллер С. A. Психология развития: методы исследования / С.A. Миллер. – Питер,2002. – 464с.
11. Простяков А.И. К вопросу применения методики диагностики социально-психологической адаптации на практике / А.И. Простяков, Н.В.Бочкарева, Г.В. Прокофьева // Современные наукоемкие технологии. – 2007. – № 1 – С. 83-84.
12. Чаплак Я.В., Чаплак М.В., Резник В.Д. Интегративно-эклектический подход в оказании психологической помощи / Я.В.Чаплак, М.В.Чаплак, В.Д. Резник. – Режим доступа: http://yanchaplak.com/ru/psykholohycheskaia-pomoshch/79- integrativno-eklekticheskij-podkhod.html
13. Янчук В.А. Введение в современную социальную психологию: учебное пособие для вузов / В.А.Янчук. – Мн.: АСАР, 2005. – 768 с.
14. Янчук В.А. Интегративная эклектика / В.А. Янчук // Всемирная энциклопедия: философия. - М: АСТ; Мн.: Современный литератор, 2001. – С. 312-313.
15. Янчук В.А. Интегративно-эклектический подход к анализу психологической феноменологии / В.А. Янчук // Словарь- справочник. – Мн.: АПО, 2001. – 48 с.
16. Янчук В.А. Методология, теория и метод в социальной психологии и персонологии: интегративно-эклектический подход. – Мн.: Бестпринт, 2000. – 416 с.
17. Янчук В.А. Психология на рубеже третьего тысячелетия - в поисках методологических оснований развития / В.А. Янчук // Адукацыя i выхаванне. – 1999. – № 3–4. – С. 32–39.
18. Янчук В.А. Психология на рубеже третьего тысячелетия - поиски парадигмальных координат, способа теоретизирования и метода исследования / В.А. Янчук // Адукацыя i выхаванне. – 1999. – № 8. – С. 30–40.
19. Янчук В.А. Социокультурно-интердетерминистская диалогическая перспектива изучения культурного фрейминга / В.А. Янчук // Современное состояние и перспективы развития психологии общения: материалы Международной научно-практической конференции, Гродно, 8-9 октября 2010г. / ГрГУ им. Я.Купалы; редкол.: Л.М.Даукша [и др.]. – Гродно, 2010. – С. 381-384.
20. Янчук В.А. Новые подходы в психологическом исследовании / В.А. Янчук // Выбраныя навуковыя працы Беларускага дзяржаунага универсiтэта: у сямi тамах. - Том1. – Мн.: БДУ, 2001. – с. 217—232.
21. Yanchuk V. Methodological triangularity approach to cross-cultural phenomenon’s analysis / V.Yanchuk // In: Sim, Q.E., Tanzer N.K. (Eds.), Cultural diversity and European integration, Abstracts of Joint European Conference of International Association for Cross-Cultural Psychology and the International Test Commission, University of Graz, Austria, June 29 – July 2, 1999. – Karl-Franzes Univeršitat Press, 1999. – pp. 134 – 135.
22. Yanchuk V.A. Agenda-setting interpretative frame in the structure of social thinking / V.Yanchuk // In: La pensee sociale: questions vives. 29-30 avril et 1er mai 1999. – Montreal. Montreal: UQAM University Press, 1999. – pp. 234 – 251.