OPERATIONAL AND COGNITIVE COMPONENT OF THE “WORLDVIEW” OF FUTURE COUNSELING PSYCHOLOGISTS

  • S. M. Kalishchuk Borys Grinchenko Kyiv University
Keywords: professional training, worldview, meaning, notional architectonics of consciousness, microgenesis, macrogenesis, cognitive elements of consciousness, activity, motivational tendencies

Abstract

The article has determined the dependence of the dynamics of notional formations of consciousness of future counseling psychologists and reorganization of their worldview (world outlook, subjective reality) by the concrete historical, socio-cultural and educational-professional context in cooperation with which their multidimensional mental activity is developing. The author has defined the concept “notional architectonics of personality’s consciousness” and “worldview”. It has been outlined five directions of scientific investigation of the procedural and dynamic characteristics of notional architectonics of consciousness: microgenesis, macrogenesis, reorganization of mnemic contexts, operational-cognitive and operational-emotional. The diagnostic procedure of studying the operational and cognitive component of the “worldview” of future counselling psychologists has been covered. The author has proposed to modify V.P. Serkin’s methodology “Assessment of the specifics of perceptive world”. It has been carried out the descriptive analysis of semantic structures of the plots using H. Murray’s TAT. The study of cognitive processes has been ensured through activating cognitive elements of consciousness: sense-perceptive, imagination, mental, affective and reflection. The article has determined the activity result of cognitive elements by finding contextual meanings which have multiple relations within semantics of “worldview” of participants under study. The used diagnostic procedures have made it possible to trace the genesis process – “collecting” and generation of particular elements of the “worldview”. It has been proved the dependence of origin and integration of patterns of the “worldview” on the personal practical experience, activities system, which the participants under study have already had, and hierarchy of their motivational trends. The author has confirmed a statement about the ambiguity of perception and understanding of the world if there are no conditions for the correlation of an image with personal transformation action, its derivative interpretations, attributions, and expectations about a particular situation. The research has substantiated that level of generalization of notional formations are united into hierarchic relations where the notional level is manifested exclusively through generalizing the experience of activity (actions).

References

1. Вірна Ж.П. Організація життя позитивної особистості: конструктивна прогностика та професійна успішність. Наука і освіта. 2014. № 9. С. 65–71.
2. Іванцова Н.Б. Ґенеза професійної спрямованості практичного психолога. Київ : Слово, 2013. 344 с.
3. Лозова О.М. Структура самоставлення майбутніх психологів як основа конструювання образу світу професії. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2013. № 21. С. 338–348.
4. Максименко С.Д. Генезис существования личности. Киев : КММ, 2006. 240 с.
5. Сергєєнкова О.П. Психологія індивідуальності фахівця освітньої сфери. Кременчук : ПП Щербатих О.В., 2011. 276 с.
6. Чепелєва Н.В., Пов’якель Н.І. Теоретичне обґрунтування моделі особистості практичного психолога. Психологія : збірник наукових праць. . Вип. 3. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 1998. С. 35–41.
7. Шевченко Н.Ф. Формування професійної свідомості майбутніх практичних психологів в умовах рефлексивного навчального середовища. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ, 2003. № 7 (1). С. 439–445.
8. Яценко Т.С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика. Київ : Вища школа, 2006. 382 с.
9. Каліщук С.М. Онтологічний і гносеологічний плани суб’єктивних моделей реальності. Теоретичні та практичні аспекти розвитку сучасної психології та педагогіки. Львів, 2020. С. 11–16.
10. Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения : в 2 т. Москва : Педагогика, 1983. Т. 2. 318 с.
11. Швалб Ю.М. Свідомість як відношення людини до світу. Психологія і суспільство. 2004. № 4. С. 154–166.
12. Серкин В.П. Методы психологии субъективной семантики и психосемантики. Москва : Пчела, 2008. 382 с.
13. Леонтьев Д.А. Тематический апперцептивный тест. Москва : Смысл, 2000. 254 с.
14. Агафонов А.Ю. Основы смысловой теории сознания. Санкт-Петербург : Речь, 2003. 296 с.
15. Смирнов С.Д. Мир образов и образ мира. Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 1981. № 2. С. 15–29.
16. Артемьева Е.Ю. Психология субъективной семантики. Москва : Наука, 1999. 349 с.
17. Стрелков Ю.К. Темпоральность трудовой деятельности. Национальный психологический журнал. 2011. № 1 (5). С. 62–65.
18. Розов Н.С. Применение ТАТ в психологической консультации: о способе целостной интерпретации рассказов. Психологическая служба в высшей школе. Новосибирск : Институт философии и права СО РАН, 1981. С. 67–80.
19. Gruber N., Kreuzpointner L. Measuring the reliability of picture story exercises like the TAT. Plos ONE. 2013. No. 8 (11). DOI: 10.1371/journal.pone.0079450.
20. Сидоренко Е.В. Методы математической обработки в психологии. Санкт-Петербург : Речь, 2000. 349 с.
Published
2020-11-05