COGNITIVE PROPERTIES AND PERSONAL VALUES AS FACTORS OF ADAPTABILITY IN SHORT-TERM PROFESSIONAL TRAINING

  • A. V. Khubetov Ukrainian State Employment Service Training Institute
Keywords: adaptability, intelligence, critical thinking, personal values, independence, creative thinking

Abstract

The article analyzes the data of an empirical study conducted among students of the Odesa Center for Vocational Education of the State Employment Service of Ukraine. The aim of the study was to identify the specifics of the dependence of indicators of socio-psychological adaptability of the unemployed during shortterm training of new profession on the levels of their cognitive performance and personal values. The results of correlation analysis are given, due to which high-level connections between integral indicators of adaptability and levels of general intelligence, critical thinking, such personal values as “independence”, “independence in behavior”, “hedonism” are revealed. Negative correlations of personal adaptive potential with levels of such personal values as “tradition in behavior”, “conformism in behavior” are revealed. Lower correlations level was found between the integral indicator of adaptation and the level of creative thinking, such personal values as “power”, “achievement”, “universalism”, “universalism in behavior”, “kindness in behavior”, negative correlations of a lower level – between the integral indicator of adaptation and such personal values as “power in behavior”, “conformism in behavior”. As a result of cluster analysis, four types of students were identified by levels of adaptability: type of students with low adaptability, successful type of students (high levels of adaptability), independent type (high enough level of adaptability and high level of personal value “independence in behavior”), type of students traditional behavior (rather low level of adaptability). The analysis of indicators of all types of students revealed statistically significant relationships between types of students and levels of such cognitive indicators as “general intelligence” and “critical thinking”, and such personal values as “independence in behavior”, “tradition in behavior”. Cognitive indicators and personal values that are most suitable for the development of a correctional training program and a set of measures to increase the adaptive capabilities of a personality during short-term vocational training have been determined.

References

1. Булах І.С. Специфіка соціальної адаптації та самоздійснення особистості в підлітковому та юнацькому віці. Збірник наукових статей НПУ ім. М.П. Драгоманова. 1998. С. 5–11.
2. Максимова Н.Ю., Грись А.М., Манілов І.Ф. та ін. Психологічні механізми адаптації девіантів до сучасного соціокультурного середовища : монографія / за ред. Н.Ю. Максимової. Київ : Педагогічна думка, 2015. 254 с.
3. Прихожан А.М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. Воронеж : Издательство НПО «МОДЭК», 2000. 304 с.
4. Чуткина Г.М. Адаптация первоклассников к педагогическому процессу школы : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Минский государственный педагогический институт им. М. Горького. Минск, 1987. 17 с.
5. Драгунова Т.В. Проблема конфликта в подростковом возрасте. Библиотека научной и учебной литературы. 2004. URL: http://www.sbiblio.com/biblio/archive/dragunova_problema/ (дата звернення: 25.08.2020)
6. Новикова И.А. Соотношение толерантност и параметров межкультурной адаптации иностранных студентов из разных регонов. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2010. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sootnoshenie-tolerantnosti-iparametrov-mezhkulturnoy-adaptatsii-inostrannyh-studentov-iz-raznyh-regionov/viewer (дата звернення: 25.08.2020).
7. Корчевна О.В. Психологічні чинники формування активності безробітних на ринку праці : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Інститут підготовки кадрів Державної служби зайнятості України. Київ, 2006. 233 с.
8. Пасічна В.Г. Організаційно-психологічні детермінанти адаптації на етапі професійної перепідготовки : дис. … канд. псих. наук : 19.00.10 / Університет економіки та права «КРОК». Київ, 2018. 249 с.
9. Мілютіна К.Л. Особливості життєвої стратегії особистості у сфері зайнятості в умовах соціальної нестабільності. Ринок праці та зайнятість населення. 2015 № 2. С. 54–57. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rpzn_2015_2_14 (дата звернення: 25.08.2020).
10. Семиченко В.А. Проблема особистісного розвитку й саморозвитку в контексті неперервної професійної освіти. Педагогіка і психологія. 2010. № 2 С. 46–57.
11. Сабліна Н.В. Особистісні чинники адаптації до навчання студентів медичного коледжу : дис. … канд. псих. наук : 19.00.07 / Інститут психології імені Г.С. Костюка. Київ, 2019. 219 с.
12. Мельник О.В. Вікові особливості адаптації учасників бойових дій до умов мирного життя : дис. … канд. псих. наук : 19.00.07 / Інститут психології імені Г.С. Костюка. Київ, 2019. 258 с.
13. Ромм М.В. Адаптация личности в социуме: Теоретико- методологический аспект. Новосибирск : Наука. Сибирская издательская фирма РАН, 2002. 275 с.
14. Галецька І. Психологічні чинники соціальної адаптації. Соціогуманітарні проблеми людини. 2005. № 1. С. 91–100. URL: http://znc.com.ua/ukr/publ/periodic/shpp/2005/1/p001.php (дата звернення: 15.06.2020).
15. Ростовцева М.В., Машанов А.А. Естественнонаучные, психологические и философские аспекты адаптации человека. Вестник КрасГАУ. 2013. № 6. С. 184–190. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/estestvennonauchnye-psihologicheskie-i-filosofskie-aspekty-adaptatsii-cheloveka /viewer (дата звернення: 16.06.2020).
16. Маклаков А.Г., Чермянин С.В. Психологическое прогнозирование в экстремальных условиях деятельности. Вестник СПбГУ. 2009. Сер. 12. Вып. 4. С. 142–148.
17. Пиаже Ж. Избранные психологические труды. Москва : Международная педагогическая академия, 1994. 680 с.
18. Тимоха С. Теоретичні основи розвитку критичного мислення студентів. Гуманізація навчально-виховного процесу. 2011. Вип. LV. Ч. ІІ. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/gnvp/2011_55_2/8.pdf (дата звернення: 16.05.2019).
19. Хубетов О.В. Уточнення структури та механізмів процесу творчого мислення. Проблеми сучасної психології. 2018. № 2 (14). С. 150–157.
20. Зайцева Т.В. Теория психологического тренинга. Психологический тренинг как инструментальное действие. Санкт-Петербург : Речь, 2002. 207 с.
Published
2020-11-05