SOCIO-PSYCHOLOGICAL PROBLEMS OF RESEARCH THE PHENOMENON OF PRECARIAT

  • Л. С. Іванова Zaporizhzhya National University
Keywords: anomie, alienation, social and psychological problems, narrative interview, narrative psychology, precarization, precariousness

Abstract

The article is devoted to the socio-psychological problems of precarization – a social phenomenon that forms a new social phenomenon – precariat, which is spreading around the world. Recent statistics show an extraordinary increase the number of people of working age who find themselves in conditions of insecurity due to job loss and a reliable level of income. From the point of view of social psychology, the new phenomenon poses a threat to modern society, as its representatives live and will live for a long time in conditions of impaired psychological security. However, this problem is insufficiently developed and studied in the socio-psychological discourse, in particular in the field of educational activities, where the main processes of human capital formation take place. The article considers the history of the formation of the concept “precariat” and “precarization” in the historical, sociological and psychological literature. The levels of precariat research as a social phenomenon have been clarified. The conditions of occurrence this social group are specified. The main factors and processes that accompany this socio-psychological phenomenon are described. The main social groups that can be attributed to this stratum of society are presented. The main subjective phenomena faced by the representatives of this social stratum are listed. The main tasks of research of precarization problems are determined. The study of the phenomenon of precarization in the discourse of social psychology involves complexity, multifacetedness, integrativeness. Social groups that may be involved in the precariat class include both members of deprived groups and working citizens who are prone to independent workload planning or creative occupations. This fully applies to educators, among whom are contract workers, self-employed in formal, non-formal and informal education. The article is emphasizes that the rapid increase in the number of people in the precariat due to the coronavirus pandemic “COVID-19” is extremely relevant to the solution of socio-psychological problems, especially methodological, arising from the relevant research.

References

1. Стендинг Г. Прекариат: новый опасный класс. Москва : ООО «Ад Маргинем Пресс», 2014. 328 с.
2. Кученкова А.В. Прекаризация занятости: к методологии и методам измерения. Вестник РУДН. Серия: Социология. 2019. № 1. URL: https://www.researchgate.net/publication/331219237_Precarious_employment_Methodology_of_measurement#read.
3. Фёдорова А.Э., Парсюкевич А.М. Прекаризация занятости и ее влияние на социально-экономическое благополучие наемных работников. Journal of new economy. 2013. № 5 (49). URL: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=21030308 (дата обращения: 05.12.2019).
4. Сеннетт Р. Коррозия характера / пер. с англ. В.И. Супруна. Новосибирск – Москва : ФСПИ, «Тренды», 2004. 296 с.
5. Зинчук В.П. Особенности прекаризации современного социума. Language, Culture, Politics. Internationa Journal. Chelm. 2016. № 1. С. 226–235.
6. Тощенко Ж.Т. Прекариат – новый социальный класс. Социологические исследования. 2015. № 6. С. 3–13. URL: file:///C:/Users/D662~1/AppData/Local/Temp/Toshechenko.pdf (дата обращения: 12.02.2020).
7. Гасюкова Е.Н. Прекаризация: концептуальные основания, факторы и оценки. Контуры глобальных трансформаций: политика, экономика, право. 2015. Т. 8 (6). С. 29–48.
8. Кученкова А.В. Прекаризация занятости: к методологии и методам измерения. Вестник РУДН. Серия: Социология. 2019. № 1. URL: https://www.researchgate.net/publication/331219237_Precarious_employment_Methodology_of_measurement#read.
9. Дюркгейм Д.Э. О разделении общественного труда. Метод социологии. Москва : Наука, 1991. 575 с.
10. Афенченко Г.Ф., Лубенец С.В. Прекаріат як анонімний клас. «Вісник» ХДАК. Сер.: Соціальні комунікації. Вип. 47. С. 213–223.
11. Мещеряков Б.Г., Зинченко В.П. Большой психологический словарь. 4-е изд., дополн. и испр. Москва : АСТ, Санкт-Петербург : Прайм-Еврознак, 2008. 868 с.
12. Фрейд З. Введение в психологию. URL: https://royallib.com/book/freyd_zigmund/vvedenie_v_psihologiyu.html.
13. Кононов А.Н. Феномен тревоги о будущем как отдельное понятие в психологической науке. Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. № 4 (38). 2016. С. 173–180.
14. Волошок О.В. Психологічний аналіз проблеми тривожності особистості. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. Вип. 10. С. 120–128.
15. Холодова Ю.Б. Особенности переживания тревоги в период пандемии COVID-19 представителями разных возрастных групп. International Journal of Medicine and Psychology / Международный журнал медицины и психологи. 2020. Том 3. № 2. С. 114–117.
16. Фром Э. Человек одинок. Иностранная литература. 1966. № 1. С. 230–233.
17. Фром Э. Душа человека. Марксова концепция человека / пер. Э.М. Телятниковой. Москва : Республика, 1992. 288 с.
18. Ясперс К. Смысл и назначение истории / пер. с нем. Москва : Политиздат, 1991. 133 с.
19. Кривенко К.Т., Чернишук В.Р. Відчуження праці і його форми в перехідній економіці України. Науковий вісник ВДУ. 1998. № 12. С. 28–32.
20. Степанов А.О. Поліваріантність відчуження як феномену кризової культури. Молодий вчений. № 10 (37). 2016. С. 106–109.
21. Сайт працівників освіти і науки України. URL: https://pon.org.ua/novyny/7725-mop-mayzhe-25-mlyonv-pracvnikv-u-svt-mozhut-vtratiti-svoyi-roboch-mscya-cherez-covid-19.html.
22. Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond URL: file:///C:/Users/D662~1/AppData/Local/Temp/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf.
Published
2020-11-05