SCIENTIFIC FUNDAMENTALS OF RESEARCH OF EMOTIONAL BURNING OF PARENTS OF CHILDREN WITH COMPLEX DEVELOPMENTAL DISORDERS

  • V. V. Shevchuk Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University
Keywords: personality, parents, emotional burnout, psychological state, children with complex disorders

Abstract

The purpose of the article is to analyze the scientific basis of the study of emotional survival of parents raising children with complex disorders. The current problems of parenthood today are psychological assistance to parents of children with developmental disabilities; appearance in parents raising a special child, various somatic diseases, asthenic and autonomic disorders, depressive symptoms; psychological assistance to families raising young children with developmental disabilities; structural and functional features of a family with a mentally ill person; socio-psychological problems of children with disabilities; formation of self-awareness of parents who are experiencing a traumatic situation; features of psychological support of parents raising children with Down syndrome; the emergence of parents of children with disabilities of personality disorders, certain characterological personality traits; relationships in families with mentally retarded children; personal characteristics of mothers raising children with mental retardation), etc. Problems of parents’ emotional state in the same aspect need further research. Theoretical basis of the study of emotional burnout of parents of children with complex disorders: philosophical and psychological concepts of motherhood; principles of a systematic approach and analysis in relation to the psychology of personality development; principles of activity approach; the main provisions of the concept of mental health; basic provisions of the theory of psychology of relations; conceptual foundations of modern special psychology, methodological and methodological approaches to assessing the mental development of the child, the latest psycho-correctional technologies; theories of child-parent relations; theoretical approaches to the study of emotional burnout; fundamental concepts of general and specific patterns of dysontogenesis, classification criteria for developmental disorders; the concept of emotional states in the structure of the stages of parents’ experience of the tragedy of the birth of a disabled child; concepts of psychology of family interaction; principles of humanistic and family psychology. In the process of studying changes in the psychological state of parents of children with complex developmental disorders, the most common terms are “emotional burnout”, “psycho-emotional burnout”, “emotional burnout”, “burnout syndrome”, “mental burnout”, “psychological burnout”, “psychological burnout”.

References

1. Кукурудза Г.В. Психологічна модель раннього втручання: допомога сім’ям, що виховують дітей раннього віку з порушенням розвитку : монографія. Харків : Точка, 2013. 244 с.
2. Левченко И.Ю., Ткачева В.В. Психологическая помощь семье, воспитывающей ребенка с отклонениями в развитии. Москва : Просвещение, 2008. 240 с.
3. Бабанов С.А. Синдром эмоционального выгорания. Врач скорой помощи. 2012. № 10. С. 59–65.
4. Бойко В.В. Синдром «эмоционального выгорания» в профессиональном общении. Москва : Наука, 2006. 167 с.
5. Водопьянова Н.Е., Старченкова Е.С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. 2-е изд. Санкт-Петербург, 2008. 336 с.
6. Жогно Ю.П. Синдром эсоционального сгорания педагога как аспект организации учебно-воспитательного процесса. Научный вестник ЮГПУ им. К.Д. Ушинского. 2007. № 3–4. С. 80–87.
7. Карамушка Л.М., Гнускіна Г.В. Психологія професійного вигорання підприємців : монографія. Київ : Логос, 2018. 198 с.
8. Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти / С.Д. Максименко, Л.М. Карамушка, Т.В. Зайчикова та ін. Київ, 2004. 264 с.
9. Титаренко Т.М., Кляпець О.Я. Запобігання емоційному вигоранню в сім’ї як фактор гармонізації сімейних взаємин : науково-методичний посібник. Київ : Міленіум, 2007. 142 с.
10. Базалева Л.А. Отношение матери к ребенку в связи с ее эмоциональным «выгоранием». Гуманизация образования : научно-практический журнал. 2009. № 6. С. 88–93.
11. Соколова Г.Б. Особливості емоційного вигорання батьків, які виховують дітей із синдромом Дауна. Наука і освіта. 2018. № 5–6. С. 118–122.
12. Андрейко Б.В. Психологічна допомога батькам дітей з порушенням розвитку. Психологія і особистість. 2016. № 2 (10). С. 58–64.
13. Мілютіна К.Л., Івашова О.О. Вплив батьківського ставлення до дітей із розладами аутистичного спектру на перспективу інклюзивного навчання. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2017. Вип. 5 (1). С. 98–102.
14. Островська К.О. Психологічні особливості ставлення матерів до їх здорових дітей та дітей з обмеженими можливостями. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія № 19 «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія» : збірник наукових праць. 2015. Вип. 29. С. 213–219.
15. Ткачева В.В. Технологии психологической помощи семьям детей с отклонениями в развитии. Москва : АСТ: Астрель, 2007. 320 с.
16. Маркова М.В., Ветрила Т.Г. О разработке комплексной системы медико-психологической реабилитации семей, воспитывающих ребенка с нарушением психического развития. Журнал психиатрии и медицинской психологии. 2009. № 2 (22). С. 38–45.
17. Забабурина О.С., Максименко О.В., Савина Е.А. Психологическая помощь родителям в воспитании детей с нарушениями развития : пособие для педагогов-психологов. Москва : Владос, 2008. 223 с.
18. Кришталь В.В. Системная семейная психотерапия нарушений здоровья семьи. Медицинская психология. 2007. Т. 1. № 2. С. 3 –8.
19. Душка А.Л., Мартынюк Ю.А. Оказание психологической помощи семье в ситуации постановки ребенку диагноза ДЦП. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського. 2011. № 1-12. С. 254–262.
20. Царькова О.В. Особливості допомоги батькам, які виховують дітей з особливими потребами. Проблеми сучасної психології. 2014. Вип. 23. С. 687–697.
21. Шульженко Д.І. Особливості психологічної роботи з емоційними станами батьків дітей з психофізичними порушеннями раннього віку. Психологічний часопис. 2017. № 5 (9). С. 173–180.
Published
2020-11-05